Citroen Berlingo 19D en een haperende kilomerteller
Co Visser
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-03-2015

Gepost: 03 maart 2015 05:40 PM

Beste forumleden,
Ik ben nieuwe op dit forum en hier even een korte introduktie. Woon samen met mijn vouw in het mooie Brabantse land en rijden alle twee in een bestelwagen. Vrouwlief in een Peugeot partner met een 2.0 HDI en ikzelf met een Berlingo van 2004 met een 19 D DW8. Alle twee lopen ze nu richting de 250.000 km zonder (bijna) problemen. Echter heb ik nu met de Berlingo het volgende. Bij tijd en wijle stop de snelheidsmeter ermee. Dit gebeurt spontaan, soms doet hij het niet bij het wegrijden en begint hij weer aan te geven als ik op de rijksweg zit, soms begint hij weer na een korte stop (stoplicht), soms als ik een bocht neem enz. Kortom, geen pijl op te trekken. Ik kreeg hem ook nog wel eens aan de praat als ik de claxon bediende. Maar die is er nu ook mee gestopt. Ik dacht zelf aan een los kontakt in mijn dashbord. Maar hier kan ik niets vinden. Wie o wie weet waar ik moet zoeken. Let op; ben geen monteur maar kan me wel een beetje redden.
Alvast bedankt voor je reaktie.

Co

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 03 maart 2015 09:46 PM
  [ # 1 ]

ter bepaling van het probleem een paar vragen?

Is het een elektronische snelheidsmeter?
Loopt de kilometerteller wel door of stopt deze ook.
In relatie tot vorenstaande
hapert alleen de snelheidsmeter schoksgewijs of gaat de naald volledig naar nul

Er zijn in ieder geval drie mogelijkheid:
een slechte aarding op het motorblok. De aarde is voor de snelheidsmeter apart van de rest.
geen 12 v spanning op de snelheidssensor 12v draad maakt slecht contact.
de motor die de naald van de snelheidsmeter aanstuurt is defect.

teveel citroenen

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 maart 2015 12:12 AM
  [ # 2 ]

Digitaal
Laatst de motor gereinigd met een hogedruk? Door diepe plassen gereden? check contacten opnemer.
Opnemer zit bovenop de bak = witte sensor die met 1 schroef vast zit, zit een 3 polige connector bovenop.

Signaal loopt over de BSI, zoek het eens op op het forum, niet met aftermarked spullen (radio, lampen,...) liggen knoeien, BSI geraakt van slag en uiteindelijk kapot.
BSI is te resetten via de shunts in de zekeringskast (staat in je handleiding uitgelegd)

Anders is de opnemer-sensor defect, het elektrische deel of het tandwieltje, compleet voor een euro of 20 te vinden op e-bay, bij de dealer zal het niet veel meer zijn denk ik.

Welkom

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Co Visser
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-03-2015

Gepost: 15 maart 2015 08:06 AM
  [ # 3 ]

Wim en Paso
Allereerst mijn excuses voor de late reaktie. Ben druk aan de studie en dat heeft nu voorrang. En bedankt voor jullie reaktie.
Het is een elektrische km teller. De dagteller stopt ook als de snelheidsmeter er mee stopt. Als de snelheidsmeter stopt valt hij direkt terug naar nul.
Wat reinigen van het motorblok aangaat. Nee, er is geen hogedrukreiniger overheen geweest. Liever vet en vuil dan schoon en slecht lopen.
Ik zal eerst eens naar de sensor kijken. Of hier wat mis mee is.
Nu nog steeds. Ga weg naar mijn werk, draai de rijksweg op. Allemaal met werkende snelheidsmeter. Rij een paar km op de rijksweg en hij valt naar nul. Sta te wachten voor een stoplicht, trek op hij doet weer vrolijk mee. En soms doet hij het de hele weg naar mijn werk. Kortom, geen touw aan vast te knopen.
Wordt vervolgt.

Co

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 31 maart 2015 11:00 PM
  [ # 4 ]

Ik hoop dat je het probleem hebt kunnen oplossen.
Mocht de tellerunit het probleem veroorzaken, dan heb ik nog een nieuwe unit voor je liggen.
Je tellerstand gaat dan wel naar 0 km.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Co Visser
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-03-2015

Gepost: 04 april 2015 10:16 AM
  [ # 5 ]

Van de week toch maar eens aan het sleutelen geweest. Achterzijde van het blok, gezien vanuit de radiateur, naast de versnellingsbak, en wat volgens mij de snelheidsgever is, een kleine unit uit het blok gehaald. Dit is een unit van zo’n 10 cm hoog, voorzien van een groene stekker, en aan de onderzijde een tandwiel welke in het blok zit. Aan de buitenzijde voorzien van een opschuifstekker. Tandwielgedeelte niets aan te zien. Stekker schoongemaakt, ingespoten met contactspray, geheel weer gemonteerd en de snelheidsmeter doet het nu beter. Valt af en toe nog weg. Maar sporadisch. Heb nu wel wat anders ontdekt. Valt de snelheidsmeter weg en druk dan op de claxon, dan doet hij het weer. Begrijpen jullie het nog?

Als iemand nog een idee heeft? Graag. Ik hou me aanbevolen.

Co

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 april 2015 11:55 AM
  [ # 6 ]

Kijk dan ook eens naar de massaverbindingen ; batterij-koets batterij-motor en ook die onder het dashbord

Maar ook

CITROEN

:

Claxon Indrukken Terwijl Roestig Onderdeel Even Nivelleert Mr. Green

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Co Visser
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 03-03-2015

Gepost: 10 mei 2015 10:15 AM
  [ # 7 ]

Goede morgen
Expres lang gewacht met mijn reaktie. Ik wilde wat langer testen voor ik me weer hier zou melden. Maar goed nieuws. Na de schoonmaakaktie van de stekkers doet de snelheidsmeter het weer normaal. Heb overigens (nog) niet de massa verbinden schoongemaakt. Die hou ik in mijn achterhoofd als ik weer een nite funktionerende snelheidsmeter krijg.

Heren, nogmaals bedankt voor het meedenken.

Co

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 mei 2015 02:47 PM
  [ # 8 ]

Goed dat je jouw oplossing komt neerpennen, kan een ander maar weer sneller mee geholpen zijn.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Kiwifox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-06-2015

Gepost: 10 juni 2015 07:47 PM
  [ # 9 ]

gelukkig heb je het kunnnen oplossen.
het blijft een gevoelig punt bij dit soort auto’s en heeft veel dhz.ers tot gekte gedreven.
zo had ik aflelopen weer ook een haperende teller in een 1.9d Berlingo. de sensor op de bak heeft 3 aansluitingen 1 = +  2=massa 3= puls, ik gebruik een diodetester om de puls te meten maar werk ook met een ledje ofzo.
waneer je de sensor eruit haal en aan het tandwieltje draai kan je het zo testen.
als je spanning op de stekker meet kan je het in de auto op de 2e stekker van links op de cokpit, op de 2e aanluiting van links de puls meten de + van de teller kan je meten op de 1e van links ook op de2e stekker.
mocht je daar niet meten zit er links voor in de motorruimte een ronde schroefstekker en onder de zekerings kast de eerste ronde draaistekker waar dit signaar doorheen loopt.
waneer je sognaal meet op de teller is de motor van de kilometerteller defect.

omdat dit een veel voorkomt probleem is en de beschrijving op internet niet te vinden is zet ik het hier toch even neer, voor wie het nodig heeft.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook