1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS-TT film: LPG-verdamper vervangen en afstellen
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 april 2015 12:44 PM

De LPG verdamper heeft niet het eeuwige leven, ook deze heeft onderhoud nodig en moet soms vervangen worden. Hoe kan je de verdamper afstellen zonder speciale apparatuur?
DS-TT heeft hierover een instructiefilm gemaakt.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 11 april 2015 08:20 PM
  [ # 1 ]

Goed, ik zal na 7,5 uur maar de eerste reactie geven.

Deze aflevering was dermate slaapverwekkend dat ik meerdere malen een poging gedaan heb de film in een stuk te bekijken. Tot nu toe is me dat nog niet gelukt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 april 2015 12:58 AM
  [ # 2 ]

Uiteraard is het erg afhankelijk van je kennis en vaardigheden wat je aan een film hebt. Wij adviseren de films met name te bekijken als voorbereiding op een klus die je wilt doen.
Kom je langs onze stand op Citromobile, om het te hebben over jou adviezen tav de films?

Per mail ook reacties gehad, zoals:

Net de instructiefilm over het afstellen van de verdamper gezien (ook ik rijd al een jaartje op LPG, hetgeen me zeer goed bevalt en dan bedoel ik niet alleen qua kosten).
Complimenten met deze opnieuw zeer heldere instructie; de instructiefilm over de oliewissel was al dito helder.
Deze instructies zijn voor de ‘doe het zelver’ een uitstekende steun.
Dank.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 12 april 2015 01:10 AM
  [ # 3 ]

De uitleg is zeer duidelijk voor iemand die er geen verstand van heeft!
Ook de andere filmpjes zijn zeer leerzaam…
Maar ik zou wel een andere camera aanschaffen die wel HD ondersteund ik vindt namelijk de beeldkwaliteit niet denderend!
Maar dat is mijn mening.
Verder veel succes met het maken van dit soort filmpjes!

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 april 2015 08:56 AM
  [ # 4 ]

Je moet met het maken van instructiefilms uitkijken dat je te volledig met je informatie wil zijn. Daardoor krijg je al snel een te lange, saaie langdradige film. Dat is bij deze zeker het geval, vooral de theoretische uitleg is veel te lang.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 april 2015 09:55 AM
  [ # 5 ]

Zat nog even te denken over de opbouw van het filmpje. Denk eigenlijk dat je de filmpjes alleen de praktische kant moet laten behandelen. Zet de theoretische onderbouwing op de website en refereer er naar. Daar kan je een duidelijke uitleg geven en eventueel links plaatsen naar andere websites met meer informatie. Je kunt dan in veel kortere tijd deze instructiefilmpjes maken ( want veel korter). Eventuele verbeteringen en aanvullende opmerkingen die in reacties komen kun je dan simpel in de tekst aanpassen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 april 2015 11:04 AM
  [ # 6 ]

Helder punt. Of misschien zoals bij de eerste film over uitlijnen: de theorie en praktijk opsplitsen.

Graag meer meningen over dit punt: wel of geen theorie in de instructiefilm en indien geen theorie, waar de theorie dan?

Mooi deze feedback, want wij waren juist over de laatste film het meest tevreden! Het maken van films is inderdaad een vak apart, waarin wij nog veel kunnen leren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 april 2015 11:16 AM
  [ # 7 ]

Theorie is erg belangrijk. Gaan schroeven aan een onderdeel zonder dat je weet wat het doet en waarom is naar mijn idee ongewenst en kan, in sommige gevallen, ook tot meer ellende leiden en wellicht zelfs gevaarlijk zijn. Maar, het is wel een kunst om theorie zo te brengen dat een “amateur” het snel, helder en duidelijk begrijpt. Het “moet” dus korter en bondiger.

Daarnaast ben ik ook wel een beetje van mening dat er een camera van hogere kwaliteit gebruikt moet worden en zou ik de tekeningen die Egbert zo leuk op de garagedeur/muur heeft hangen een heel stuk groter maken. Dat geeft meer overzicht.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 april 2015 11:35 AM
  [ # 8 ]

Eens. Theorie apart houden.

Inleiden van praktijk met stukje over veiligheid/veilig werken mis ik, LPG is zwaarder dan lucht, dus niet sleutelen in de (parkeer)garage, hoofdkraan op de tank dicht, accu los etc.

Afsluiten met verwijzing naar eventuele problemen die je kunt ondervinden en hoe op te lossen is andere suggestie.

Heb je al ideeën over vervolg?

knuffel

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 april 2015 11:51 AM
  [ # 9 ]

Kijk dat bedoel ik nou, de opmerkingen over veiligheid. Die had je nu simpel en snel even de theoretische tekst kunnen zetten.

Maak op de website een verwijspagina naar de diverse filmpjes. Eerst de theorie in de vorm van tekst eventueel aangevuld met plaatjes en daarna de link naar het filmpje.

Lappen theorie werken niet in filmvorm. Als iets niet helemaal snapt moet je weer terug in de film. Tekst is daarin makkelijker en ook snel even wat terugzoeken is handiger ( bijv. bepaalde afstelwaardes of maten)

Je moet trouwens voor jezelf een tijdslimiet aan een filmpje stellen, 5 minuten is mooi zat. Dat dwingt je om gestructureerder te werken. Ook zal dan automatische het overbodige filmmateriaal in de montage afvallen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 april 2015 11:54 AM
  [ # 10 ]

Nou, 5 minuten is wel erg kort. 10 tot 15 minuten kan prima, gewoon de opzet hier en daar wat bijschaven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 april 2015 11:58 AM
  [ # 11 ]

En de schriftelijke theorie kun je van te voren aan een selecte groep voorleggen voor een review.
Dat kunnen dan een aantal kenners zijn en een aantal leken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 april 2015 12:01 PM
  [ # 12 ]

Dat is allemaal erg omslachtig. Als je één keer een goed format hebt waar je gebruik van kunt maken ben je d’r al.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 april 2015 12:02 PM
  [ # 13 ]

Als je de theorie uit het verdamperfilmpje haalt zit je al op 7,5 min ipv 15. Wat sneller monteren en je houdt 5 minuten over. In de praktijk ga je toch vaak over de limiet heen, dus daarom die zo laag mogelijk stellen.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 12 april 2015 12:06 PM
  [ # 14 ]
waterman schreef:

Dat is allemaal erg omslachtig. Als je één keer een goed format hebt waar je gebruik van kunt maken ben je d’r al.

Denk dat het juist minder omslachtig is, je maakt de theorie eerst. De groep heeft daar een week de tijd voor om te reageren. Daarna je film draaien waarin je de reacties en aanvullingen van de theorie verwerkt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 april 2015 12:06 PM
  [ # 15 ]

Als je alle theorie weglaat houd je een film over die alleen geschikt is voor mensen met basiskennis of meer en bereik je dus veel minder ds rijders en dat is zonde!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook