1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5 ja of nee?
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 19 april 2015 04:16 PM

Door de jaren heen heb ik 3 BX-en gehad, tot ik op mijn ultieme Citroën stuitte. De XM 2.1 TD Break. Daar hebben we veel te kort van mogen genieten, omdat koppelen veel te zwaar werd voor mijn vrouw. Dus automaten gaan rijden. Een Jeep Cherokee 4.0, een Peugeot 307 SW en nu een Volvo V70. Die laatste hebben we al weer een tijdje en ik ben dus rustig aan het rondkijken voor wat anders. En natuurlijk kom ik dan ook weer bij Citroen uit.

Ik kwam een paar C5’s tegen van het eerste model, 2 liter HDi’s met een berg opties. Allemaal tussen de 1000 en 2500 euro. Waar de willekeur in de prijzen precies in zit, weet ik nog niet. Eerlijk gezegd ben ik geen groot fan van het uiterlijk (ik vind de XM veel mooier en het facelift model ook), maar ja, zo liggen de financiële kaarten op dit moment. Als er al een XM Break voorbij komt, dan heeft hij meteen 4 ton gedraaid en voor het facelift model vragen ze ook snel de wereld. Helaas.

Blijft de vraag, hoe is die eerste serie C5? Ik kom ze tegen met 2 / 2,5 ton op de teller voor leuke bedragen. Hoe zijn de automaat bakken? Hoe zijn de motoren? Mijn zwager had een facelift C5 break HDi met een berg problemen. Turbo eruit etc. Komt dat veel voor?

Praat mij eens bij, wie weet duik ik dan weer eens op op het forum. Wink

(Of bied me wat leuks aan.)

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 april 2015 04:39 PM
  [ # 1 ]

Tsja, wat is het waard?
Een type II (ik neem aan dat je dat bedoelt met facelift) HDi 2.0 break Exclusive 100kW met zestraps automaat en ca 300.000 km kan je kopen voor ca € 3.200 in vrij goede staat en dan heb je iets heerlijks. Wel lang proefrijden tot hij echt warm is want koud voel je soms niet dat de automaat hapert. Nieuw brein kan voor € 1.000,

Een Type I HDi 2.0 automaat heeft een 4 traps 4HP20 automaat, bekend van de laatste serie XM’s. Bekend en gevreesd.
Op zich goede automaat, maar sneuvelt nogal eens. Op tijd bak spoelen helpt zeker, gewoon ouderwets verversen een beetje.
Soms vind je er één met onderhoudshistorie, dan weet je iets meer.

Over de 2.2 HDI hoor ik mindere berichten.

Afgezien van “standaard” dingen als D-riem, banden en ADALs en oliesporen in het vooronder prima auto’s.
Op de brug zie je dat snel. Als de binnenste ADAL lagers oliesporen vertonen zijn de lagers rot, daardoor dichten de deals niet meer. Je ziet het voor jet het voelt. Kost € 250 per kant of de helft als je het zelf doet.

Oliesporen kan van alles zijn, waaronder een krukas keerring. Daarvoor moet de motor + bak er uit.
Ik kreeg forse korting vanwege een natte stuuroliepomp. Was verholpen met een nieuwe slangklem op de toevoerslang.

Lees verder over EGR problemen in diverse fora.

Ik kocht juist een Type I C5 V6 Exclusive Break automaat voor €1.250 met 260k op de teller. Prima, goed onderhouden. Maar ja, benzine.

De Type I Cruise Control is toch echt wel de mindere van de Type II. En zo zijn er meer verschillen.

Handelaren die hun kennis niet op peil hebben kan je nog pesten het het achterruitje van de Break. Doet het bijna nooit, laten doen = € 600. Zelf doen tientjes en twee uur.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 april 2015 04:40 PM
  [ # 2 ]

Tsja

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 19 april 2015 04:51 PM
  [ # 3 ]

Bedankt. Dat is een ruime update. Dus beter bij de 2.0 blijven dan en de bak van de type II.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 19 april 2015 09:20 PM
  [ # 4 ]

Moet zeggen dat JanSr goede punten heeft!

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
Elvis
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 313
Geregistreerd: 20-08-2007

Gepost: 19 april 2015 09:46 PM
  [ # 5 ]

Zelf rij ik in een C5 Hdi 2.0 bj 2003, 2 jaar geleden gekocht in Goes bij de dealer, nu bijn 80.000 km verder heb ik bij normaal onderhoud geen noemenswaardig problemen gehad. op de km teller staat nu 333.000 km gereden en ga er van uit dat ik de 500.000 km gewoon ga halewn mist ik niet wordt aangereden.
het is een zeer fijne reiswagen dus mijn advies is gewoon doen

The King is in de building

Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011

Citroen C3 14 exclusief 2003

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 19 april 2015 10:01 PM
  [ # 6 ]
JanSr schreef:

Een Type I HDi 2.0 automaat heeft een 4 traps 4HP20 automaat, bekend van de laatste serie XM’s. Bekend en gevreesd.
Op zich goede automaat, maar sneuvelt nogal eens.

Een C5-1 2.0 110pk HDi automaat heeft geen ZF 4HP20 maar een AL4 bak, nooit in een XM geleverd.
Deze voldoet prima , enkel wel eens last van de beruchte klepjes
De C5-1 met 2.2 136 pk HDi heeft wel die 4HP20 als automatenbak Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 19 april 2015 10:31 PM
  [ # 7 ]

Ik kan je uit eigen rij-ervaringen vertellen dat het sparen voor een C5 hdif met zestraps automaat écht de moeite is Smile
Man wat rijdt dat lekker…

doei

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 19 april 2015 11:36 PM
  [ # 8 ]
Menno schreef:

Een C5-1 2.0 110pk HDi automaat heeft geen ZF 4HP20 maar een AL4 bak, nooit in een XM geleverd.
Deze voldoet prima , enkel wel eens last van de beruchte klepjes
De C5-1 met 2.2 136 pk HDi heeft wel die 4HP20 als automatenbak Wink

Dus een type I met de 2.0 110pk motor is ook een prima optie dan. Wat is het verhaal van die beruchte klepjes? Gewoon een kwestie van om de 100.000 spoelen, of zit er meer achter?

Heeft die motor van 110pk nog zwakke plekken?

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 19 april 2015 11:46 PM
  [ # 9 ]

Ik heb een type 1 2.0 HDI gehad en man wat een fijne auto was dat. Zonder problemen schoten de kilometers onder de banden door. Het was maar dat ze op het laatst veelal in de stad werd gebruikt anders was er nog wel.

Gewoon doen zou ik zeggen en gelijk de automaatbak laten flushen dan kan er niet teveel misgaan. Voor het geld hoef je het niet te laten want de huidige eigenaar van een C5 is al lang blij dat er iemand komt voor zijn auto dus dat maakt onderhandelen een stuk makkelijker.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 20 april 2015 11:04 AM
  [ # 10 ]

Geen zin om alles over te typen, maar hier staat het 1 en ander over de ” klepjes ” ...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14141

Dat is zo’n beetje het zwakste punt van een AL4 bak, die 110PK HDi is verder erg betrouwbaar !!

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 20 april 2015 10:04 PM
  [ # 11 ]

Dat hoef je ook niet over te tikken hoor. Dat is een hele duidelijke en hele uitgebreide beschrijving van de klepjes. Smile

Wel een behoorlijke klus. Wink Is een bepaald interval waarop de klepjes ‘fout’ gaan? Of is dat volslagen willekeurig?

Goed om te weten dat de 110pk HDi betrouwbaar is. Dat scheelt weer.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 20 april 2015 10:42 PM
  [ # 12 ]

Eigenlijk komt elke AL4 wel eens aan de beurt ....
Met ( op tijd ! ) spoelen kan je meetsl veel leed voorkomen

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 23 april 2015 06:02 PM
  [ # 13 ]

Nog even een andere vraag. Diesel of LPG G3?
Ik rijd al jaren op LPG en ben daar best tevreden over. Nu zie ik ook een C5 met LPG G3 aangeboden worden. Zijn daar nog ervaringen mee?

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 30 november 2015 12:58 AM
  [ # 14 ]

Even een oud topic oprakelen… We hebben een andere auto gekocht, maar die bevalt niet. Als het goed is, is die nu verkocht. Ik heb een C5 2.0 16V automaat op LPG zien staan. Is dat wat?

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 30 november 2015 09:47 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een C5 2.016V automaat uit 2004, eurogas er in vanaf 2009. Bij kijken zag ik Keihin injectors en een Prins verdamper, dus dat zou wel goed zijn. Gasboer zei, alleen een nieuw filter was nodig en het ding rijdt inderdaad prima. Laatst de teller op allemaal 2 tjes zien staan Smile
Gas gedeelte doet het gewoon goed. Benzine gedeelte moest ik toch ff wat meer mee doen, sloeg af en zo. Gasklep schoonmaken, nieuwe MAP sensor, nieuwe bobinerail en bougies. Daarna opnieuw inregelen met mijn Lexia (tip van C5 forum) en nu netjes stationair lopen en niet meer af slaan.
Automaatbak is gespoeld, nog wel nukkig als ie koud is. Volgend jaar maar klepjes denk ik. Ook af en toe de “mengselgas regeling” foutmelding, ik denk dat de benzine injectors niet helemaal okee zijn, (want dan geeft ie de foutmelding, als ie op benzine loopt) maar hij loopt er prima mee. (ik wil er natuurlijk wel wat aan doen, stomme foutmelding)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook