Schokkend optrekken bij warme motor
Matthijs95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-05-2015

Gepost: 21 mei 2015 09:24 PM

Sinds juli 2014 ben ik in het bezit van een xsara 1.4 vtr van 2002.
Opzich ben ik zeer tevreden van deze wagen.

Maar sinds een paar maanden heb ik een probleem.
Wannneer de motor nog koud is, is er geen enkel probleem.

Het probleem begint als deze warm is.
Ik krijg een storing uitlaatgassen / storing katalysator wanneer de motor warm is.
Als hij stationair draait schommelt hij in toeren en soms valt hij zelfs stil.
Ook wanneer ik schakel bij warme motor valt deze ooit stil.

Bij het optrekken begint de hele auto te trillen.

Wat ik ook merk is dat hij dan ook totaal geen vermogen kan leveren en enorm traag optrekt, op welk toerental dan ook.
En soms krijgt ineens eventjes wel kracht maar dat gaat dan na 10-20 seconden weer weg.

Hieronder is een filmpje van de motor met het geluid. Zoals je ziet op het einde heeft hij het niet de hele tijd.
(dat ‘‘zuigend’’ geluid komt door dat de luchtfilter even was losgekoppeld)

https://youtu.be/E2xpl87wBSk

Wat we al geprobeerd hebben:
- bougies vervangen
- bobine vervangen
- map sensor vervangen
- katalysator schoon maken

Wat meer info(weet niet of het belangrijk is)
- Ik rij meestal maar korte ritjes +- 6km (naar het trein station, iedere dag)
- Ik rij altijd op super 98.
- De auto heeft 157.600 km

Ik ben zelf student, dus heb niet echt het geld om deze naar de garage te doen :p
En aangezien dit een auto van 1000 euro was, lijkt het mij ook niet verstandig om er nog honderden euro’s in te steken.

Weet iemand wat het probleem is of heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Alvast bedankt Smile

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 mei 2015 10:39 PM
  [ # 1 ]

Denk 2 problemen.
Haal de plus van de accu en nu eerst stappenmotor, die zit vlak na de luchtfilter, 2 torxschroefjes en je hebt hem eraf, begin er niet aan te draaien maar reinig hem enkel met remreiniger.
Dan nog temperatuur sensor, eentje op het blok eentje in de radiator, reinig eerst eens de stekkerverbindingen.
Sluit de accu terug aan en start zonder gas te geven, valt hij stil gewoon terug starten, laat hem wat draaien en ga dan een rustig ritje maken tot hij volledig warm is, heb je de ecu voor zover mogelijk ineens terug ingeleerd.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 mei 2015 11:51 PM
  [ # 2 ]

Bestel eens een bluetooth OBD tooltje uit China en installeer een leuke app op je telefoon zodat je wat (live) gegevens kan uitlezen en loggen.
Gokje lambda sonde ? (maar heb het filmpje niet gekeken)

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Matthijs95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-05-2015

Gepost: 22 mei 2015 12:00 AM
  [ # 3 ]

@paso Bedankt, ik ga dat morgen eens proberen.

@bartjes Ik heb zo een chinese scanner gekocht ( MaxiScan MS309) maar die werkte niet(gaf een verbindingsfout). De lambda sonde geeft misschien wel de storing van uitlaatgassen, maar wanneer ik deze loskoppel heeft hij nog altijd hetzelfde probleem.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 mei 2015 01:02 PM
  [ # 4 ]

mathijs,  neem een ohm meter, en spoor de temperatuur sensor op, deze zit vaak bij de thermostaat, of bovenste slang van af radiator terug volgen, naar motor, het is de geen met twee draden, het komt ook wel eens voor dat er een met, een draad zit, maar die is voor het metertje op het dachbord, motor koud moet waarde plus-minus 3500- ohm wezen, maar belangrijker, bij warme motor, moet deze maar 200 ohm zijn, haalt ie dit niet, dan blijft de motor op een te rijk mengsel draaien, met andere woorden hij verzuipt dus, let wel de stekker moet los, om te meten, anders meet je de waarde van je bsi. hopelijk is dit het, dan vallen de kosten mee. en geef hem eens een keer de sporen op de snelweg, brand de boel een beetje schoon, je hoeft niet 150 te rijden, je kan ook gewoon even terug schakelen bij 100km p,uur.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 22 mei 2015 01:10 PM
  [ # 5 ]

Dat je motor slecht gaat lopen als je je lambdasonde los maakt is tamelijk logisch. De ECU gebruikt dit signaal om je inspuiting te regelen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Luuk1983
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 14-08-2014

- Xsara 1.6 16V Coupe
Gepost: 22 mei 2015 03:44 PM
  [ # 6 ]

Ik was vooral benieuwd waarom je altijd op Super 98 zou rijden? Zover ik weet heb je daar alleen bij performance motoren ook echt wat aan. Zeker een 1.4 VTR heeft er volgens mij helemaal niks aan…

Ik dacht eerst dat de benzinetoevoer misschien slecht was, bijvoorbeeld door rotzooi in de tank, maar dan zou je dat ook bij koude motor hebben. De lambdasonde zou kunnen. Heb je enig idee van verbruik? Vaak gaat een motor in noodloop lopen als de lambdasonde niet goed meer is en dat betekent vaak teveel benzine inspuiten waardoor het verbruik omhoog gaat en de motor slechter loopt. Als het de temperatuursensor zou zijn, dan zou ik juist eerder verwachten dat de auto met koude motor loopt dan met warme motor.

Profiel  
 
Matthijs95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-05-2015

Gepost: 26 mei 2015 11:33 PM
  [ # 7 ]

We hebben ondertussen wat geprobeerd.

De temperatuursensor gemeten , rond de 4k ohm koud en rond de 200 bij warme motor.
Alle contacten en de stappenmotor zuiver gemaakt.

Maar helaas had hij het terug toen ik hem langzaam had warm gereden.

Een van de komende dagen ga ik een “nieuwe” lambdasonde halen bij de autoafbraak hier in de buurt.

Ik zal iets posten wanneer ik dit geprobeerd heb Smile

En btw, ik rij altijd 98 omdat mij verteld werd dat het beter voor de motor is.
En door het iets lagere verbruik is er amper tot geen prijsverschil Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 mei 2015 11:29 PM
  [ # 8 ]

Je hebt geen baat bij die 98, 98 is voor wagens met hoge compressie , zorgt voor een pingelvrij lopen van die motoren, maar je hebt eigenlijk die motoren nodig omdat 98 later ontsteekt.
De jouwe heeft er geen baat bij, ook al omdat de ecu gaat bijsturen bij eventueel pingelen.
been there done that maar het zit tussen je oren dat hij beter loopt, je kunt beter naar een merk zoeken waar hij perfect op loopt, daar zit al eens verschil in, merk x goede koude start maar slecht warm starten of omgekeerd, merk Y zuiniger, enz.
Mooi lopen zit hem ook in tijdig onderhoud…..

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Matthijs95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 21-05-2015

Gepost: 08 juni 2015 06:36 PM
  [ # 9 ]

Ja die 98 kost me in verhouding evenveel als 95. (door het lagere verbuik)
Dus kwaad zal het niet kunnen.

Ik heb zojuist de computer laten uitlezen in een garage in de buurt.
De storing die hij gaf was “continue storing verstuiver 1”

Dus ga ik in de loop van deze week hem laten vervangen.

Ik zal nog iets posten als dit gelukt is of niet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook