Vervangen van een cardan hoes (zak)
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 05 juli 2015 07:54 PM

Beste,

Ik zou graag zelf een afgescheurde cardanhoes vervangen van mijn TA normal van ‘53 (wielzijde chauffeur)
Ik heb geen benul hoe moeilijk dit kan zijn, hoe haal je de cardan los.

Grote moer lossen met speld (heeft deze andere richting van draad, hoever moet de trommel los, met de kleine moeren aan achterzijde…?)

Kan er mij iemand meer uitleg geven, heb ik bepaalde gerichte ta sleutels nodig of een website waar het duidelijk staat?)
Ik heb nl geen goede gerichte vraagbaak.

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
Aard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 22-01-2009

Gepost: 07 juli 2015 05:08 PM
  [ # 1 ]

Er bestaat een Nederlands werkplaatshandboek waarin een en ander stap voor stap beschreven staat inclusief het benodigde speciaalgereedschap. Onder andere verkrijgbaar bij Traction Avant Nederland. Minimaal heb je nodig: trommeltrekker, lagertrekker, binnenmoersleutel en fuseekogeltrekker.

Profiel  
 
Gepost: 07 juli 2015 05:18 PM
  [ # 2 ]

De naafmoer moet dus inderdaad los (die hoort heel erg vast te zitten), daarna heb je een speciale trekker nodig om de trommel te verwijderen (de moeren die je aan de achterzijde ziet zijn om de remschoenen te stellen en hebben niets met de trommelbevestiging te maken). Daarachter zit een speciale gekartelde moer, waar je de voornoemde binnenmoersleutel voor nodig hebt, dan een trekker om het buitenlager te verwijderen en dan eigenlijk een trekker om de aandrijfas uit de fusiekom te trekken. Het is een hele operatie, dat heb ik inmiddels wel ontdekt.

Profiel  
 
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 16 juli 2015 12:29 AM
  [ # 3 ]

ok
In hoe ver is een cardanhoes belangrijk,
Kan dit veel kwaad met een scheur verder het jaar doorrijden?

Ik heb mij laten vertellen op citromobile dat de eerste tracs er geen hadden?

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 16 juli 2015 12:55 AM
  [ # 4 ]

Tractions werden ook geleverd zonder hoezen. De theorie is dat bij een ronddraaiende aandrijfas zonder hoes, het vuil weggeslingerd word. Bij een APK keuring was de regel; een kapotte hoes afgekeurd, geen hoes goedgekeurd.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juli 2015 06:47 PM
  [ # 5 ]

Een ds heeft aan de wielzijde dezelfde soort homokineet. Ook zonder hoes. De kruisstukken zijn namelijk “voor het leven” (hoe lang) gesmeerd en alleen de centrale kogel wordt bij doorsmeren gesmeerd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 22 juli 2015 07:03 PM
  [ # 6 ]

Recentste ervaring met de levensduur van de binnenste kruiskoppeling was 3000 km…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 juli 2015 01:48 AM
  [ # 7 ]

Tja, old stock is zoals met zoveel nog steeds het beste.
Ik denk niet dat een hoes je veel geholpen zou hebben. In de tijd dat ik een traction had kwam dat eigenlijk nooit voor.
Maar zoals met zoveel, ook op niet-automobiel gebied, is het echt moeilijk om kwaliteit te vinden; ook als je er iets meer voor wilt betalen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook