C1 sensodrive uit 2009 waarschuwingssignalen bij hoge toerentallen
Bente88
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-07-2015

Gepost: 13 juli 2015 10:06 PM

Sinds mei 2015 in bezit van een C1 sensodrive Ambiance uit 2009 met km stand van tegen de 38000.

De laatste tijd geeft de auto waarschuwingspiepjes wanneer ik op de snelweg rij en zo rond de 110-120 km per uur. Het houdt op zodra ik het gas los laat.
De auto staat dan in zn 5. Hij doet het zowel in de Easy als in de manual stand. Er brandt nergens een rood of oranje lampje.
Om stapelgek van te worden. Geleidelijk gas geven en versnellen is geen probleem. Bij inhalen, wanneer je net dat beetje extra gas erbij wil geven, piept hij indringend.
Bij wegrijden in zn 1, moet de motor wel flink werken en het duurt soms even voordat de auto goed op gang is.

Morgen gaat hij naar de garage, waar nog 6 maanden BOVAG garantie is. Geven aan dat ze er niets van kunnen zeggen en beloven ook niets..
Nu lees ik hier en daar over versleten koppelingen, maar hij schakelt nog wel netjes in zn versnellingen, zij het af en toe met enig gebok. Maar dat schijnt normaal te zijn bij dit soort gerobotiseerde bakken..

Wat auto’s betreft ben ik technisch gezien een leek. Maar heeft iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken, en vooral: wat gaat dit grapje me kosten?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 juli 2015 11:42 PM
  [ # 1 ]

Dat klinkt toch wel heel erg als een versleten koppeling, maar het kan eventueel ook nog de koppelingsbediening/aktuator zijn.
Omdat je een sensodrive hebt ( dat is een gerobotiseerde versnellingsbak, d.w.z. een gewone versnellingsbak waarbij de bediening gebeurt door een aktuatoren die door een computer/kastje gestuurd worden) moet je voor een goede diagnose misschien wel naar iemand die die versnellingsbakken kent Dat wil zeggen meestal een citroen dealer/reparateur. Die “aktuator” kun je “inleren” dat wil zeggen dat de computer opnieuw aangeleerd wordt waar de koppeling staat, soms helpt dat. Dat ie nog wel schakelt wil niet veel zeggen, maar dat ie “bokt” is niet echt normaal, een sensodrive wil voor je gevoel wel eens “langzaam” schakelen.  Dat is dus de “probleem” kant.Kosten? Kan snel in de papieren lopen.
Nu voor de oplossing: Je hebt nog 6 maanden Bovag garantie: Dus je zegt tegen de verkopende partij dat dit volgens jou onder garantie valt, en je verwacht een oplossing. Als ze geen oplossing voorstellen stel je voor dat ze de auto terugnemen…..je wilt natuurlijk wel betalen voor het “gebruik”..... Als je niet technisch bent moet je zeker geen technische discussie aangaan. Ik zou dus maar eens beginnen met de voorwaarden van de Bovag garantie die je hebt te lezen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Bente88
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-07-2015

Gepost: 14 juli 2015 11:23 AM
  [ # 2 ]

Vanmorgen dus bij de garage.

Men heeft de de boel uitgelezen en twee keer met de auto de snelweg op geweest.
Het apparaat las wel een foutcode uit, maar zij geven aan hier niets mee te kunnen.

`Uitwendig`  is er niets aan de hand, electronica werkt goed en men heeft ook niet de indruk dat de koppeling slipt. Waarschijnlijk een storing in de computer.
Hiervoor brengen ze hem volgende week naar de citroen dealer, met verstand van de sensodrive versnellingsbakken.
Mogelijk moet hij inderdaad opnieuw ingeleerd worden….

ik hoop dat ik hem dan op tijd voor de 26e terug heb…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook