1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oorzaak olie in luchtfilter
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 augustus 2015 01:26 PM

Hallo,

Bij het schoonmaken van het (metalen) luchtfilter van mijn 25 GTi (1984) vond ik resten motorolie in de behuizing en in de inlaat. Om de oorzaak te vinden heb ik de truc toegepast van het losdraaien van de olievuldop. Als de motor dan flink blaast (en dat is het geval) zou dit op overdruk in het carter wijzen, veroorzaakt door versleten zuigerveren. Weet iemand een andere verklaring dan dit nachtmerrieverhaal? De motor verbruikt namelijk niet echt veel olie en heeft ook pas 109.000 km gelopen. Ook heb ik geen last van blauwe uitlaatgassen, wat je zou verwachten als er olie de verbrandingskamer wordt ingezogen.

Rougefurio

Aanvulling 16u: zojuist de bougies gecontroleerd. Ze zijn niet helemaal zo mooi droog als op het eerste plaatje in Haynes, maar zeker ook niet zwart en vies. Het lijkt er dus op dat er wel een klein beetje olie wordt mee verbrand.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 04 augustus 2015 09:37 PM
  [ # 1 ]

Om je gerust te stellen: Ik denk dat er niets aan de hand is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25372
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 augustus 2015 09:52 PM
  [ # 2 ]

Ik ook.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 augustus 2015 11:48 PM
  [ # 3 ]

Ik heb een keer zoiets meegemaakt met een GS.
Volgens mij kwam dat door een dichtgeknepen carterventilatieslang.
Stond echt een hele plas in het luchtfilter.

CX heeft natuurlijk wel een andere constructie, maar het kan geen kwaad om het eea te inspecteren…

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 05 augustus 2015 10:07 AM
  [ # 4 ]
H@ns schreef:

Ik heb een keer zoiets meegemaakt met een GS.
Volgens mij kwam dat door een dichtgeknepen carterventilatieslang.
Stond echt een hele plas in het luchtfilter.

CX heeft natuurlijk wel een andere constructie, maar het kan geen kwaad om het eea te inspecteren…

Dit is ook mijn idee, de carterontluchting zit waarschijnlijk verstopt en dan kan de olie langs de ringen geperst worden door de overdruk in het carter. Hierdoor kan ook olielekkage voorkomen langs de olieseals (krukas / nokken as) en mogelijk nog op andere plaatsen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 augustus 2015 11:25 AM
  [ # 5 ]

Bedankt tot zover. Ik heb langs andere weg al de tip gekregen de carterontluchtingsslang aan de kant van het filter los te maken, maar… welke slang is dat?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 augustus 2015 11:31 AM
  [ # 6 ]

Geen goeie tip. Het carterventilatiesysteem is een gesloten systeem (o.a. om milieureden) en als je het los legt verstoor je de vacuumbalans in de motor. Het hele zwikkie moet gewoon aangesloten zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 augustus 2015 11:46 AM
  [ # 7 ]

Oké, maar met stilstaande motor slangen losmaken en dan reinigen kan natuurlijk altijd. Mijn vraag blijft: welke slang moet ik hebben? Ik zie twee slangen rechtstreeks naar de luchtfilterbehuizing lopen: een dunne die vanaf de cilinderkop komt (maar die kan het niet zijn, denk ik) en een dikke die loopt vanaf wat CX-Basis de “Ansauggeräuschdämpfer” noemt.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 augustus 2015 02:12 PM
  [ # 8 ]

Inmiddels heb ik het dunne ontluchtingsslangetje dat van het kleppendeksel (hierboven schreef ik per abuis cilinderkop) naar de onderkant van de luchtfilterbehuizing loopt los gehad, maar er zaten geen verontreinigingen in. Heeft echt niemand een idee welke slang(en) ik moet schoonmaken?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25372
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 augustus 2015 06:38 PM
  [ # 9 ]

Als dat dunne slangetje netjes open is, heb je geen overdruk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 augustus 2015 08:07 AM
  [ # 10 ]

Klopt, maar zoals ik al vermoedde, staat dat slangetje niet in verbinding met het carter, maar alleen met de ruimte boven de kleppen (dus waar de nokkenas zit). Voor het carter moet ik dus een andere slang of andere slangen controleren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 augustus 2015 09:25 AM
  [ # 11 ]

De ruimte boven de kleppen bevat geen nokkenas. Die nokkenas zit in het blok bij zo’n ouderwetsch cx blok. De slangen die je moet schoonmaken is de dikke slang die vanaf de achterzijde van de motor (onder de bovenste motorsteun) zit en naar de luchtinlaatslang loopt en het huisje waar deze slang op zit. Zie de foto:

En verder moet je je niet gek laten maken door allerlei verhalen over versleten zuigerveren, klepseals enz enz. Als de motor goed loopt, geen olie zuipt, niet rookt en goed onderhouden wordt (dus ook kleppen stellen!) dan is er niets aan de hand en kan dat beetje olie in je luchtfilterhuis geen kwaad. Vergeet niet dat die cx een ouwe kar is van meer dan 30 jaar oud hé...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 augustus 2015 10:07 AM
  [ # 12 ]

Dank, Waterman, dat is nuttige info! Vandaag zal het niet van sleutelen komen, maar morgen of zaterdag ga ik ermee aan de slag. Trouwens, misschien kan ik eerst nog iets anders proberen: eens flink met de auto gaan rijden. In de 15 jaar dat ik mijn CX nu heb, is er maar 40.000 km mee gereden, en dan meestal ritjes van een half uurtje in de bebouwde kom. Een rit naar bijvoorbeeld Groningen en weer terug (samen 400 km) in de vierde versnelling doet misschien al wonderen!

Groeten Rougefurio

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43027
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 augustus 2015 12:07 PM
  [ # 13 ]
Rougefurio schreef:

Een rit naar bijvoorbeeld Groningen en weer terug (samen 400 km) in de vierde versnelling doet misschien al wonderen!

Groeten Rougefurio

Waarom in hemelsnaam in z’n vier? Moet ie stuk? Laughing Gewoon verse olie en een nieuw filter, motortje lekker warm rijden en dan in z’n 5 met wisselende snelheid naar Grunn. En dan kun je er best 140 mee cruisen hoor. Of 160. Als ie maar goed warm is!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 06 augustus 2015 09:56 PM
  [ # 14 ]

In z’n vier omdat je dan de motor toeren kunt laten maken zonder dat je rijbewijs wordt ingenomen. Echter, ik ben intussen wel heel erg nieuwsgierig naar die slang, dus ik ga hem toch maar eerst los- en schoonmaken en vervolgens de truc met de verwijderde olievuldop proberen. Ik houd u allen op de hoogte.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 augustus 2015 10:33 PM
  [ # 15 ]

In z’n 4 heeft volgens mij geen enkele meerwaarde…
Flinke rit met toerental rond het max koppel is misschien nog effectiever.

Maar was het luchtfilterhuis alleen wat vettig of stond er echt olie in?
Beetje vettig is niks bijzonders. Gewoon doekje er doorheen halen en lekker verder toeren…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook