Achterkant hangt door en stuurbekrachtiging is nat
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 11 september 2015 11:21 PM

Ik ben sinds mei 20012 de tevreden eigenaar van een 2006 Xsara Picasso 1.6 16v. De auto heeft bij 30.000 een AG G3 installatie gekregen en is altijd dealer onderhouden. Eigenlijk heb ik er nooit wat aan sinds ik ‘m kocht, met 123.000 op de teller. Klein/medium onderhoud doe ik zelf (filters, bougies, olie, gasverdamper, multiriem, schijven/blokken, etc etc). Vandaag kon ik bij toeval van een brug gebruik maken. Altijd leuk om ongestoord en op comfortabel wijze eens onder je auto te wandelen! Het leverde ook minder fijn nieuws op…

De stuurbekrachtigingscilinder (zit parallel aan het stuurhuis gemonteerd) is nat (zie bijlage). De hoes die om de cilinder zit, vertoont wat smeer aan de binnenzijde. Een slang die daar vlak langs loopt was eveneens nat. Er ligt echter geen olie op straat en het niveau in het tankje was nog zeer acceptabel. Ik heb de boel goed droog gemaakt (behalve IN de hoes) en ga over een week weer eens kijken of er een druppel hangt.

Een ander probleem is dat de achterkant doorhangt. De torsievering lijkt wat lam geworden (zie bijlage). Er zit in leeg/onbeladen toestand, echter mét volle gas- en benzinetank nog slechts 2 cm tussen de rubberen pot en de aanslag op de swingarm. Welnu, wat zijn mijn opties?
-hulpveren monteren?
-torsiestangen een tandje verzetten waardoor ‘ie wat omhoog komt?
-combinatie van beiden?
-stangen van de vering compleet vervangen?
Ik ben niet vies van het betere sleutelwerk…

Nogmaals, ik ben tevreden met de auto maar vind het ding bij vlagen wel een dweil qua wegligging. Het zou een tandje Duitser mogen (of vloek ik nou in de kerk? Smile ). De kids worden ook wat groter/zwaarder en we nemen toch steeds vaker meer meuk & zut mee dan ons lief is. Voornemen is om nog zeker een jaar of 3 of 4 met deze auto te doen. Jammer wel van de meur die soms uit de airco komt! Er staat nu 178.000 op de teller en we zijn er redelijk zuinig op. Ik realiseer me dat de AG gasinjectors in potentie een duur probleem kunnen worden, dat de distributie komend jaar preventief mag (is dan precies één ton sinds vorige vervanging), koppeling misschien? het blok zelf is droog rondom en ook elders hangt geen olie op plekken waar je dat liever niet ziet. ECU is foutloos en ook het koetswerk is in zeer redelijke staat.

Bovenstaand is geen borrelpraat maar ik probeer aan te geven dat ik best in de auto wil investeren omdat ik deze auto intussen ken qua onderhoud/technische staat en dat is altijd een onzeker factor als je een andere 2e hands koopt. Overigens hebben we nu effe geen paar duizend fop in het spaarvarken.

Gaarne technische tips, do’s & don’ts en adviezen van specifieke én algemene aard Smile

Afbeelding Bijlagen
xsara3.jpgxsara2.jpgxsara1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 september 2015 04:48 PM
  [ # 1 ]

Ik zou gaan voor dempers met hulpveren , Monroe Load Leveler bvb. of eerder nog ride leveler
Het stuurhuis zou ik van buiten wat reinigen en het nog even aankijken
Die airco, nieuwe binnenfilter plaatsen en airco cleaner inspuiten (die met zo’n slangetje).
De gasinjectors, als ik wist dat ik morgen…., je weet het dus niet en ze werken perfect, gewoon verder rijden, ze laten je niet in 1 keer in de steek, zorg minder.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 september 2015 07:29 PM
  [ # 2 ]

Met Paso eens. Stuurbekrachtiging zou ik me niet druk om maken. Wordt het erger, flesje leaklock erin.
Qua gasinstallatie zou ik bij problemen langs Verdampère rijden. Heeft veel tweedehands, veel kennis en is zeker niet duur. Laatst een complete installatie gekocht voor 350 euro.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 12 september 2015 10:44 PM
  [ # 3 ]

Dank voor jullie reacties.
Ik ben bekend met Verdampere en weet hem (Kees) te vinden als er eens wat is.

Mijn enige worrie is die achtervering. Is hulpveren echt de beste optie? Ik vind nl handleidingen die uitleggen hoe je de torsiestangen makkelijk vervangt/na-stelt. Lijkt me nou niet vreselijk moeilijk…
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/b3bg06k3.htm
en
http://www.pug306.net/index.php?pageid=lowering
Op Ebay vind ik voor 110 pond een driedelige set stangen, nieuw.

De reden dat ik specifiek naar die optie vraag, is dat één van de stangen nu een flinke roestplek vertoont (zie foto 1) en misschien is dat reden voor afkeur bij APK. De andere staaf lijkt op het oog ook wat nieuwer en heeft een afwijkende kleur codering om de zijde vd auto aan te geven.

Tot slot nog twee vragen: heb je voor het wisselen van beide stangen speciaal citroengereedschap nodig? en moet je de torsiestang die IN de as zit ook vervangen. Stel dat….

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 14 september 2015 02:11 PM
  [ # 4 ]

ik sprak vanochtend een monteur en die beweerde dat torsievering niet gaat doorhangen door ouderdom. in mijn geval zou het puur komen door de gastank, zegt hij.
enfin, twee shots van de auto in nagenoeg onbeladen toestand. kofferbak is leeg, beide brandstoftanks halfvol.

Afbeelding Bijlagen
vering3.jpgvering2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1335
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 14 september 2015 06:31 PM
  [ # 6 ]

Dank Wink

Er gaat een setje MAD hulpveren onder en ik heb gebeld met die assen-man (zie de *tip* hierboven). Toevallig had hij zeer recent ook al een Xsara wat hoger op de poten gezet door het verzetten van de torsievering. “Appeltje eitje meneer” dus daar hou ik ‘m aan, mochten die veren niet helemaal naar m’n smaak zijn. Iets hoger én wat stugger zou fijn zijn.

Het bekende wordt vervolgd...

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 september 2015 09:38 PM
  [ # 7 ]
RogerM schreef:

ik sprak vanochtend een monteur en die beweerde dat torsievering niet gaat doorhangen door ouderdom. in mijn geval zou het puur komen door de gastank, zegt hij.
enfin, twee shots van de auto in nagenoeg onbeladen toestand. kofferbak is leeg, beide brandstoftanks halfvol.

Dat dacht ik ook direct, zo’n as is niet bedoeld om veel extra te hebben want dan veert hij niet lekker, tank en vulling zijn gelijk aan een paar zwaar geladen koffers achterin.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 14 september 2015 11:03 PM
  [ # 8 ]

...maar dan blijft het vreemd dat Citroen je een drie-zits achterbank geeft waar -worst case- oa je schoonmoeder op zit. en die weegt niet weinig! <gna gna, ze leest toch lekker niet mee>
enfin, zoals eerder gezegd: de hulpveren zijn onderweg en ik zal laten weten én zien wat dat doet met de auto.

dank!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 september 2015 09:06 PM
  [ # 9 ]

Dat is bij elke auto, al eens een Daewoo zien hangen met een lpg installatie?

Die schoonmoeder zit trouwens voor de achteras, hopelijk voor haar en ik ken ze geeneens, is een wereld van verschil in gewichtsplaatsing.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 september 2015 09:11 PM
  [ # 10 ]

Daarom heb ik een C5. Dan kan schoonmoeder gewoon in de kofferbak…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 15 september 2015 09:22 PM
  [ # 11 ]

Zover lijkt ie niet door te hangen op de foto, is dit onbeladen?

Mijn ouders hebben een 2003 Xsaar Picasso, zonder LPG en die staat maar heeeeel ietsje hoger als op de foto hierboven.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 15 september 2015 11:37 PM
  [ # 12 ]

...ik zie schoonmoeder liever op de trekhaak. hoeft de radio niet zo hard! whahahaha!

enfin, zoals ik eerder al schreef: bovenstaande foto’s zijn gemaakt op een vlakke weg, absoluut lege kofferbak, half volle gastank en (volgens de boordcomputer) een halfvolle benzinetank. op de achterbank staat alleen een maxi-cosi.
nu wonen wij in een dorp met 60km/u kaarsrechte polderwegen waar drempels in zitten. ik neem die vrij rustig maar hoor toch geregeld de zwenkarmen tegen de blokken slaan. niet als ik alleen rij, maar zodra er wat volk aan boord is, gaat het mis.

de veren arriveren morgen en ik zal de hoogte van de auto eens opmeten vóór en na de veren eronder gaan. eens zien hoeveel het scheelt…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 19 september 2015 11:29 PM
  [ # 13 ]

Nou, voiture op de brug gezet, wielen eraf, schokdempers los en de wielen behoedzaam maximaal laten zakken. Echter, ik krijg de veren er met geen mogelijkheid op zónder gebruik te maken van een veerspanner. De veerspanner die er toevallig lag, is te groot voor hulpveren. Cartal had niets op voorraad, Wildkamp evenmin. Voorlopig eind van het verhaal is dat ik eerst een setje DIY veerspanner ga maken uit draadstang/bussen M10 en wat kettingschakels. Het recept is jullie wellicht niet vreemd…

Voorbeeld elders op i’net:


Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 30 september 2015 10:32 PM
  [ # 14 ]

Veerspanners zijn gemaakt en intussen ook een nieuwe set stootrubbers besteld via Ebay. Laten invliegen vanuit Ierland is -incl porto- nog altijd ruim de helft goedkoper dan bij de dealer. Enfin…

Alles in huis maar nu nog een geschikt moment vinden om het spul eronder te zetten. Die DIY-veerspanners doen het behoorlijk goed. Hiermee krijg ik de veer 5 cm ingedrukt en da’s genoeg!

Op de foto: veer met DIY-veerspanner, stootrubbers en overig MAD montagespul.

Afbeelding Bijlagen
veerspanners_klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 oktober 2015 05:37 PM
  [ # 15 ]

Vandaag de veren eronder gezet. Op een brug gaat dat een stuk makkelijker maar met een fatsoenlijke krik en een stel steunen lukt het ook. Enfin, ze zitten eronder maar zonder veerspanner was dat echt niet gelukt, ongeacht wat MAD schrijft in de handleiding. Verder heb je geen exclusief gereedschap nodig.

En het resultaat? De auto staat aanzienlijk hoger op de poten. Onderstaande foto is met beide tanks halfvol én de koffer vol gereedschap. Niet bepaald “leeg” te noemen dus…
Toen was het tijd om onze polderdrempels uit te proberen. Met een gangetje van 60 zoeft het erover, en dit keer ging “boink” van die stootrubbers.

Conclusie is dat het zeer de moeite waard is, zeker als je standaard wat zwaarder beladen bent.

Afbeelding Bijlagen
veer2.jpgveer3.jpgveer1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook