3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
CX25 GTi Automaat
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 02 oktober 2015 01:18 PM
  [ # 31 ]

[quote author= Ik breng hem volgende week vrijdag naar Brouwer in Vaassen voor een checkup en vloeistof verversing. De rest doe ik wel zoveel mogelijk zelf.


Bij Ad brouwer in Vaassen ben je bij een echte liefhebber. Goeie vent doei

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 oktober 2015 06:09 PM
  [ # 32 ]
Nielsje schreef:

Daar kan je vaak olie afvoeren voor klein bedrag.

Gratis, bij ons op het regionale afvaldepot!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 02 oktober 2015 07:45 PM
  [ # 33 ]

Zondag de najaarsrit van de CX club

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Gepost: 15 maart 2016 11:43 AM
  [ # 34 ]

Even een updatje!

De CX gaat als een speer. Inmiddels het meeste achterstallige onderhoud weggewerkt op op de achterremmen(liggen klaar) en radiator is nu alles op orde. De wagen rijdt fenomenaal en ik ben er erg blij mee.

Vervangen zijn:
Motorsteun boven
Brandstoffilter
Luchtfilter
Bougies
Olie+filter
Bakolie
2x Fusee
Draagarmlager
Veerpoothoes
Zeef hydrauliek
Compressie gemeten, alles mooi gelijk, minder dan 0,5Bar verschil tussen de uitersten.

De automaat schakelt nu naar behoren. Voor een ieder die klachten heeft over matig schakelen, dit maakt bij mij enorm verschil. Alleen bij vol doortrekken is ie nog ietwat bruusk, maar dat komt door het grote gat van de versnellingen. Klappen geeft ie niet meer en bij halfgas voerl je hem nauwelijks schakelen.

Ook heb ik inmiddels 2 TRX velgen geregeld. Moeten wel opgeknapt worden en ik heb maar 1 band. Maar het begin is er, rustig doorzoeken en misschien heb ik ooit een (betaalbare) set.

Volgende project wordt het interieur opknappen. Het leer wordt geverfd en alle lampjes moeten nog vervangen worden. Alles werkt inmiddels wel qua electra en niets is beschadigd of stuk.

Tot slot, over twee maand wil ik de airco omgebouwd hebben en dan neem ik gelijk de radiateur mee.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 15 maart 2016 09:08 PM
  [ # 35 ]
dj pierre schreef:

Even een updatje!

De CX gaat als een speer. Inmiddels het meeste achterstallige onderhoud weggewerkt op op de achterremmen(liggen klaar) en radiator is nu alles op orde. De wagen rijdt fenomenaal en ik ben er erg blij mee.

Vervangen zijn:
Motorsteun boven
Brandstoffilter
Luchtfilter
Bougies
Olie+filter
Bakolie
2x Fusee
Draagarmlager
Veerpoothoes
Zeef hydrauliek
Compressie gemeten, alles mooi gelijk, minder dan 0,5Bar verschil tussen de uitersten.

De automaat schakelt nu naar behoren. Voor een ieder die klachten heeft over matig schakelen, dit maakt bij mij enorm verschil. Alleen bij vol doortrekken is ie nog ietwat bruusk, maar dat komt door het grote gat van de versnellingen. Klappen geeft ie niet meer en bij halfgas voerl je hem nauwelijks schakelen.

Ook heb ik inmiddels 2 TRX velgen geregeld. Moeten wel opgeknapt worden en ik heb maar 1 band. Maar het begin is er, rustig doorzoeken en misschien heb ik ooit een (betaalbare) set.

Volgende project wordt het interieur opknappen. Het leer wordt geverfd en alle lampjes moeten nog vervangen worden. Alles werkt inmiddels wel qua electra en niets is beschadigd of stuk.

Tot slot, over twee maand wil ik de airco omgebouwd hebben en dan neem ik gelijk de radiateur mee.

airco kun je ook laten vullen met R437a hoef je niet perse om te laten bouwen wel als je er r134a in wilt

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Gepost: 14 mei 2016 04:10 PM
  [ # 36 ]

Helaas is er nu sinds kort een grote zorgenpost gekomen met m’n CX. De auto trilt/dreunt hard bij stilstand in D en trilt ook hard bij wegrijden. De hele belevenis van comfort lijdt er onder.

Eenmaal op snelheid is r niets aan de hand. De hoeveelheid slip lijkt perfect, In de N of P loopt ie keurig netjes stationair. Het lijkt erop dat de auto niet helemaal fijn ontkoppelt in D. In P gaat het vreemd genoeg wel iets beter en soms is het erger als anders. Ik vrees nu voor de koppelomvormer maar wellicht kent iemand dit verschijnsel hier op het Forum? Valt er misschien nog iets af te stellen aan de bak? Hij schakelt verder vrij goed(zover deze automaten dat doen), geen bijgeluiden of ander zorgelijk gedrag. Slechts het trillen/dreunen bij stilstand.

Ik begreep ook dat de automaatbak niet los te demonteren valt. Het blok moet dan mee. Klopt dit?

Hoop dat iemand me hier enigszins gerust kan stellen, dit gaat anders wel erg duur worden vrees ik….

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2016 04:20 PM
  [ # 37 ]

Om bij een handbak de koppeling te wisselen moet het blok er al uit, ik geloof niet dat je de grotere automaat er daarom zomaar vanaf krijgt.

Hopelijk is het iets simpels Wink

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 14 mei 2016 05:35 PM
  [ # 38 ]

Heb je het oliepeil van de automaat al eens gecontroleerd?
Zijn alle motorsteunen in orde? je schreef dat de bovenste is vervangen, is dit met de juist steun gedaan? Als de onderste kapot is kan je ook gekke dingen meemaken. De linker is makkelijk te controleren via de linker wielkuip.
Kantelt het blok bij het inschakelen van de automaat? Kan duiden op de motorsteunen.

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Gepost: 31 mei 2016 03:08 PM
  [ # 39 ]

Het probleem is gevonden!

Gebroken onderste motorsteun. Daarnaast met de nieuwe APK een los gelopen draagarm, gebroken uitlaatspruitstuk bout en daardoor pakking, wat bodem laswerk, kapotte spanrol van de distributie, lekkage~ditributiekap en vast meer. Maar blok, automaat en zometeen ook de airco zijn dik in orde.

CX rijden kost een boel geld…Nu al tweeenhalve week zonder auto door de gebrekkige onderdelenvoorziening ook.

Hopelijk is het komende jaar me wat gunstiger gezind…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 31 mei 2016 07:15 PM
  [ # 40 ]

Nou ja, in elk geval beter een motorsteun in puin dan een automaat bak stuk. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Gepost: 10 september 2017 03:30 PM
  [ # 41 ]

Omdat de donkere dagen weer dichterbij komen ben ik bezig om mijn hemelverlichting juist werkend te krijgen. Maar ik krijg het niet voor elkaar.

- De deurschakelaars werken naar behoren, zowel piep verlichting als display. Groene lamp CV werkt ook.
- Het systeem is massa geschakeld. Ik ieder geval de schakelaar wel
- De lamp werkt op de schakelaar bij de binnenspiegel
- De kaartleeslampjes werken allen, die voor de mensen voorin alleen op contact
- De enkele groene draad zou die van de deur/slot schakelaars moeten zijn.
- Een lange bruine is massa continu
- Een korte bruine is schakel massa op schakelaar
- Twee aderig groen is 12v continu

Ik heb de lange bruine bij de kaartleeslampjes achter gezet en de dubbel groene op de enkele terminal naast de hoofdlamp. De korte bruine en enkele groene op de dubbele termninal.
 
Als ik de ohm-meter op zet meet ik onverwacht gedrag. O.L. weerstand tussen de aansteker massa en de draad. wanneer de deur open is. Na sluiten een vreemde weerstand, niet bruikbaar. Als ik de voltmeter er op zet meet ik 5,8V dat wegdimd naar 0. Maar de spanningzoeker geeft er geen licht van, ook niet zwak. What seems to be the problem here? Ik vermoed een kapot relais oid? Weet iemand waar deze zit? Of andere bruikbare tips misschien?

Super bedankt voor de hulp!

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Gepost: 10 september 2017 05:06 PM
  [ # 43 ]

Ik heb hem gevonden onder de asbak in de middenconsole. Uit elkaar gehaald en er geen visuele issues aan kunnen ontdekken. Ik heb geen andere liggen om te testen helaas.

Wat kan er nog meer zijn?

Profiel  
 
dj pierre
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 17-09-2015

Gepost: 18 september 2017 10:00 AM
  [ # 44 ]

Een Klaxon stuurmodule kunnen bemachtigen en helaas geen resultaat. Geen licht op de deuren/sloten.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 02 oktober 2017 03:50 PM
  [ # 45 ]

Bij oldtimers en klassiekers komt het vaak voor dat de airco-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt is, dit heeft verschillende negatieve effecten. Afdichtingen in het systeem worden niet gesmeerd zoals tijdens bedrijf van de installatie. Hierdoor zullen deze afdichtingen uitdrogen waardoor koudemiddel uit het systeem ontsnapt. De rubber slangen van het systeem hebben altijd een natuurlijke porositeit. Tijdens het draaien van de installatie zal zich op de binnenkant van de slangen een oliefilm afzetten die deze porositeit grotendeels tegengaat en voor een afdichting van de rubber slangen zorgen. Wordt de installatie gedurende langere tijd niet gebruikt, dan zal deze oliefilm verdwijnen en zal het koudemiddel via deze weg sneller zijn weg naar buiten vinden.R437a fungeert, behalve als koudemiddel, tevens als “drager” voor de olie in het systeem en zorgt daarmee voor de smering ervan. Indien er nog slechts een deel van het koudemiddel in het systeem aanwezig is, zal de compressor van de airconditioninginstallatie onvoldoende gesmeerd worden, wat er voor kan of zal zorgen dat de aircocompressor heet loopt en, in het ergste geval, vastloopt. Dit vormt dan ook een hoofdreden voor het feit dat een aircosysteem regelmatig (advies: om het jaar) onderhouden dient te worden d.m.v. bijvullen van het ontsnapte koelgas. Want het ontsnappen van koelgas zal nooit voorkomen kunnen worden, wat voor airco-installatie of wat voor merk en type auto u ook bezit. Probleem voor een relatief kleine groep mensen die nog een oude R12 (Freon) airconditioninginstallatie in hun auto hebben, is dat er geen R12 meer geproduceerd en gebruikt mag worden, dit is in 1995 uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2! Veel specialisten zullen u wellicht aanraden uw oude R12 systeem om te bouwen of te “retrofitten” naar het sinds de negentiger jaren algemeen in airconditioninginstallaties toegepaste R134a, indien mogelijk??!Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het koudemiddel langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het koudemiddel gesmeerd. Probleem bij “retrofitten naar R134a” is dat de bestaande minerale olie in het R12 systeem zich niet vermengt met het nieuwere R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Dan zou je denken dat je met het vervangen van de olie van de compressor dit probleem kunt oplossen, maar er spelen helaas nog andere zaken een rol. Zo zijn de rubberen afdichtingen en slangen van het oude R12 systeem vrijwel nooit bestand tegen het agressievere R134a koelgas en zullen deze binnen enkele jaren van binnenuit “oplossen”, met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is dan ook eigenlijk slechts mogelijk indien, naast de compressorolie, alle rubberen onderdelen (O-ringen, slangen, vergeet de asafdichting van de compressor niet!) vervangen worden. Soms kan de asafdichting van de compressor niet vervangen worden door een exemplaar dat bestand is tegen het R134a gas en dient de gehele compressor vervangen te worden. Na een dergelijke ingrijpende retrofit dient het complete systeem vervolgens gespoeld te worden zodat alle resten van de oorspronkelijke minerale olie uit het systeem verwijderd worden en tenslotte kan het systeem met R134a afgevuld te worden. Dit is een op z’n minst omslachtige en over het algemeen dure aangelegenheid! En daarbij dus totaal overbodig omdat er al jaren geleden het koudemiddel R437a als vervanger voor R12, specifiek voor dit doel op de markt is.
-
Kortom: het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers voorkomt en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koudemiddel en de hoeveelheid ervan. Het vullen van uw R12 installatie met R437a is dus verreweg de meest praktische, voor de hand liggende en minst kostbare methode om uw R12 airconditioninginstallatie weer in ere te herstellen.
-

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook