Bandenwissel en TPMS
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 07 oktober 2015 06:54 PM

Goedemiddag,

Sinds begin dit jaar rij ik met veel genoegen in een nieuwe C4 (van de band gerold in januari 2015). Het is mij niet duidelijk wat voor soort bandenspanningmeetsysteem deze auto heeft. Volgens het instructieboekje zitten de sensoren in de ventielen. Een monteur bij de bandenleverancier meende echter dat mijn C4 wellicht een indirect meetsysteem heeft (i.c.m. het ABS).

De ventielen hebben aan de buitenkant zwart rubber (dus geen metaal). Kunnen dit toch ventielen met sensoren zijn? Hoe kan ik het verschil zien?

Ik wil binnenkort een set winterbanden aanschaffen op een aparte set velgen. Voor het geval de drukmeting toch in de ventielen zit, zit ik met een hoop vragen:

* Wat gebeurt er als je geen ventielen met druksensoren monteert? Krijg je dan steeds een foutmelding bij elke rit? Kun je zo’n foutmelding permanent uitzetten?

* Is het ontbreken van druksensoren een reden voor afkeur bij de APK? (voorlopig niet aan de orde, maar toch)

* Als je ventielen met sensoren monteert, moeten deze dan worden ingeleerd op de boordcomputer? Kun je dit zelf doen? Moet dit bij elk bandenwissel gebeuren of kan de boordcomputer meerdere setjes sensoren onthouden?

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
Feyret
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-08-2015

Gepost: 07 oktober 2015 07:03 PM
  [ # 1 ]

Zitten geen sensoren in de ventielen.
Dit systeem werkt via tractiecontrol/Abs

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 08 oktober 2015 05:17 PM
  [ # 2 ]
Feyret schreef:

Zitten geen sensoren in de ventielen. Dit systeem werkt via tractiecontrol/Abs

Bedankt voor je antwoord! Je hebt gelijk… en toch weer niet. Vanochtend heb ik bij het tanken even één band half leeg laten lopen. Ik kreeg bij het starten meteen een foutmelding zonder een meter te rijden. Mijn exemplaar heeft dus sensorventielen Sad De dealer was daar behoorlijk verbaasd over, maar de configuratiedatabase van Citroën bevestigde e.e.a. Kennelijk gebruikt Citroën zowel het directe als het indirecte meetsysteem (wellicht afhankelijk van de fabriek?).

Sensoren moeten worden ingelezen via de Lexia (dus geen doe-het-zelf). Je kunt twee setjes sensoren inlezen zodat je niet bij elke bandenwissel naar de garage hoeft. De sensormelding kan worden uitgeschakeld (weer via de Lexia!) en dat is volgens de keurmeester geen probleem bij de APK. Men doet dat kennelijk zelfs min of meer standaard.

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 08 oktober 2015 05:22 PM
  [ # 3 ]

Makkelijkst is dus je winterbanden aanschaffen bij de dealer, anders mag je met je elders gekochte banden bij de dealer langs om die ventielen te laten monteren en inleren. En dat kan die bandenboer weer niet Wink

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 10 oktober 2015 04:39 PM
  [ # 4 ]

Gemak is natuurlijk ook een punt. Maar niet als ik daarvoor een stapel groene flappen extra voor mag aftikken. Ik ga dus voor een stel kwaliteitswinterbanden zonder sensorventielen. Dat scheelt toch ruim 600 Euri. De bandendruk hou ik als sinds jaar en dag zelf wel in de gaten. Daar heb ik geen Europese bemoeizucht voor nodig.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 10 oktober 2015 05:02 PM
  [ # 5 ]

Krijg je dan niet aan de lopende band foutmeldingen dat dat systeem niet functioneerd

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 10 oktober 2015 05:25 PM
  [ # 6 ]

Niet als je die melding uit laat zetten (daarvoor heb je een Lexia nodig, dus een klusje voor de dealer).

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 10 oktober 2015 05:33 PM
  [ # 7 ]

Dus, je moet toch naar de dealer…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 16 oktober 2015 12:58 AM
  [ # 8 ]

Ik kreeg na de wissel naar winterwielen (niet citroen, geen sensorventielen) eveneens een waarschuwingsmelding. De dealer loodste me telefonisch door het menu heen naar de bandenspanning initialisatie(auto-ikoontje aanklikken, rode vakje voor diepere menu, bandeninitialisatie aanklikken, pop up en resetten). Klaar is Frans. Systeem in mijn auto werkt kennelijk via abs/tractiecontrole.

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 21 november 2015 02:15 PM
  [ # 9 ]
FastFred schreef:

Krijg je dan niet aan de lopende band foutmeldingen dat dat systeem niet functioneerd

Dat zou je wel denken, maar… Gisteren heb ik de wielen met de winterbanden gemonteerd. Tot mijn verbazing (en genoegen) heb ik na inmiddels bijna twee uur rijden nog geen TPMS-melding gezien. En dat terwijl mijn C4 toch een direct meetsysteem heeft (zie antwoord #2 in dit draadje). Kennelijk zit er wat intelligentie in het systeem dat herkent dat er een setje wielen onder zit zonder sensoren.

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 13 december 2015 01:48 PM
  [ # 10 ]
RogerH schreef:

Kennelijk zit er wat intelligentie in het systeem dat herkent dat er een setje wielen onder zit zonder sensoren.

Onlangs werd ik in deze gecorrigeerd door de boordcomputer. Bij de eerste de beste langere rit (meer dan een uur) kwam dan toch de foutmelding Sad Bij kortere ritten kon de BC kennelijk niet met zekerheid vaststellen dat er geen TPMS-ventielen aanwezig zijn.

Nu word ik bij elke start vrolijk begroet met drie beschaafde piepjes en een SERVICE lampje dat aan gaat. Gelukkig heb je er tijdens het rijden geen last van. Ik ben benieuwd of de melding vanzelf weer weg gaat als ik na de winter de zomerbanden er weer op leg. Anders mag de dealer het systeem bij de eerstvolgende beurt uit zetten.

Groeten,
-Roger

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook