De oliepeilstok aflezen
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 januari 2016 12:44 PM

Mensen,

Korte vraag, mijn C4 VTS (met EW10J4) verdoet ongeveer een litertje per 10.000km, op zich prima.

Nu peil ik de olie op de volgende manier: soms met koude motor, maar meestal na een ritje van een km of wat waarbij ik minimaal rij tot de kvs op bedrijfstemperatuur is (3 streepjes). Ik wacht vervolgens minimaal 10 minuten voor ik peil, trek de peilstok eruit, veeg die af met een stuk pleepapier, steek ‘m geheel weer terug, haal ‘m weer uit en lees dan af.

Nu stond het peil gisteravond net ietsje boven minimum, bij het starten meldt de auto dan ook consequent dat het oliepeil gechecked moest worden.

Ik heb er gisteravond ~100ml bij gedaan, weer een stuk gereden tot bedrijfstemperatuur, naar huis gereden, auto stil gezet voor een uur ofzo en toen nog eens peilen, en ik had maar amper verschil, dus nog eens ongeveer 200ml bij gegooid. Tot nu toe nog niet gepeild, maar geen meldingen meer dat het oliepeil gechecked moest worden.

TL;DR: Wat is het verschil tussen de min en max indicatie? Met andere woorden, als het peil op minimum staat, hoeveel moet ik er dan bij gooien zonder er meteen teveel in te kiepen en/of zonder dat ik telkens na een ritje opnieuw moet peilen, net zo lang tot ik op het gewenste niveau zit?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 25 januari 2016 01:10 PM
  [ # 1 ]

OVer het algemeen is het verschil tussen min en max 1 liter.

Maar als het goed is, dan staat dit ook in het instructieboekje.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 januari 2016 02:34 PM
  [ # 2 ]

Ik zal ‘s even een blik werpen in het boekje vanavond, bedankt!

Als het inderdaad 1 liter is kan ik er dus rustig een litertje bij in kiepen als het peil weer eens op minimum staat, zonder dat er direct teveel olie op zit.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 25 januari 2016 07:47 PM
  [ # 3 ]

Dan kiep je er eerst, toch een halve liter er in?  Als ie dan tot de helft is gestegen op je peilstok, dan gooi je de rest erbij, over het algemeen is het een liter, net zoals basisbx schreef,  te ver over het max mag niet,

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 januari 2016 11:29 PM
  [ # 4 ]

Dat kan uiteraard, maar hoe lang moet je dan wachten tot de net bijgevulde olie in z’n geheel in het carter is aangekomen en je een betrouwbare meting hebt? Anders ben je rustig de hele avond bezig met olie bijvullen en dat was ik nou ook weer niet van plan…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 januari 2016 11:44 PM
  [ # 5 ]

Bij een warme motor maximaal een paar minuten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook