Oorzaak Sensodrive “Auto+sneeuwvlok” storing gevonden, maar nu?
ArjanHLT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-2016

Gepost: 07 februari 2016 11:56 PM

Hallo Citroën-fanaten!,

Mijn naam is Arjan en ben woonachtig in de provincie Groningen en ik ben sinds maart 2015 eigenaar van een Citroen C3 Pluriel 1.6 Sensodrive uit 2003, we hebben deze auto bij een Citroën dealer gekocht als 2e auto en mijn vrouw vindt hem helemaal geweldig, vooral met het dakje er volledig af Smile
Ze heeft er dan ook inmiddels al heel wat KM’s met veel plezier in afgelegd en de teller staat nu op zo’n 153.000 KM.

Helaas heeft deze auto van mijn vrouw sinds twee maand geleden af en toe last van storing van de sensodrive, en wel het AUTO + SNEEUWVLOK melding (snowflake of death). De auto blijft dan vast staan, in de op dat moment geselecteerde versnelling, waardoor hij uiteindelijk abrupt tot stilstand komt te staan en dat is niet fijn op bv. een drukke rotonde. Na een poosje start de auto wel gewoon weer, maar valt na een paar dagen opnieuw in storing. Ook na herhaaldelijk reïnitialiseren.

Na het zoeken na mogelijke oorzaken op dit forum heb ik in eerste instantie een nieuwe accu geplaatst, dit heeft helaas niet het probleem opgelost. De auto stond na een paar dagen weer stil op een ongelukkige plek. Dan maar naar de universele garage voor een diagnose. Daar werden meerdere foutmeldingen uitgelezen waarbij het advies was de versnellingsbak ECU te vervangen aangezien deze defect zou zijn. Maar het zou eventueel ook de clutch actuator nog kunnen zijn.

Aangezien ik op dit forum had gelezen dat het vervangen van bovenstaande maar tijdelijk het probleem heeft opgelost heb ik besloten om zelf eerst alle bekabeling en connectoren door te meten, Deze waren allemaal corrosievrij en maakten allemaal goed contact, dan rest dus ook alleen dure reparaties, nu heb ik een technische achtergrond en heb besloten dit probleem zelf op te lossen.

Ik heb een uitleesapparaat gekocht met LEXIA 3 en ben aan de slag gegaan met de speurtocht naar het probleem, het uitlezen met de computer gaf de volgende storingen:

- P0744 Permanent fault, clutch actuator motor signal Open circuit
- P1702 Tempory fault, ECU power latch
- P1755 Permanent fault, clutch actuator fault, Incorrect position in relation to reference value coherence.
- Oil level sensor Permanent fault, (deze kwam maar liefst 183X voor in de historie, welke overigens niet zichtbaar was in de uitleesapparatuur van de garage) Fout werd veroorzaakt door een hitteschild foam die om de sensor heen gewikkeld zat (gaf sluiting naar massa).

De foutmelding P0744 en P1755 hebben te maken met de clutch actuator, duidt niet op een mechanisch defect maar op een actuator motor / sensor probleem.

Ik heb de koppelingsactuator dan ook uitgebouwd om deze te onderzoeken, best wel een lastig klusje aangezien ik geen brug heb.
Ik heb vervolgens de motor (zie foto 1) van de actuator eraf gehaald en al snel was het probleem zichtbaar;

Het betreft een motor met 2 koolborstels waarvan bij 1 van koolborstels de veer dubbel zat in zijn geleide baan (zie foto 2), dit resulteert soms in contactbreuk om motor te laten draaien. De 2e koolborstel (foto 3) had wel voldoende veerkracht. Daarnaast heb ik de koolstof slijpsel weggeblazen met perslucht zodat dit geen problemen meer kan opleveren met de positie-sensoren.

Na alles weer teruggebouwd te hebben is het probleem volledig opgelost en rijdt de auto weer perfect, bij de garage kan natuurlijk niet zover doorgezocht worden naar de oorzaak. Ik hoop dan ook dat mijn onderzoek meerdere mensen kan helpen om een dure reparatie te kunnen uitsparen (als je zelf een beetje handig bent en het natuurlijk om hetzelfde defect gaat)

Het enige probleem is nog dat de koolborstels dusdanig versleten zijn dat deze het niet nog 50.000 KM volhouden.
Mijn vraag is dan ook: Weet iemand van jullie of de motor van de actuator los te bestellen is?
Er staat nl. geen typenummer of iets dergelijks op de motor.
Losse motor is nl. makkelijker te vervangen als een volledig nieuwe koppelingsactuator en waarschijnlijk ook goedkoper Wink

Zie voor foto’s http://myalbum.com/album/AQ1hc3Py7gfL

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Groeten Arjan

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 08 februari 2016 12:02 AM
  [ # 1 ]

Kun je niet gewoon nieuwe koolborstels monteren?

Profiel  
 
ArjanHLT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-2016

Gepost: 08 februari 2016 12:10 AM
  [ # 2 ]

Nee helaas, nieuwe koolborstels plaatsen gaat niet. Het volledige anker moet hiervoor gedemonteerd worden en dat gaat niet zonder het juiste gereedschap.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2016 08:56 AM
  [ # 3 ]

Kunnen zij wat voor je betekenen?

http://www.sinspeed.co.uk/citroen-peugeot-sensodrive-clutch-gear-actuator-repairs/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 februari 2016 09:56 AM
  [ # 4 ]

Hallo Arjan HLT:

Misschien heb je hier wat aan:

Die koppelingsactuators worden gemaakt door Sachs: Ze zijn in opbouw uniek voor de Sensodrive, met name door de “hevel” maar de onderdelen zijn gemeenschappelijk voor alle typen: Je vindt ze terug in bijna elke Smart met een gerobotiseerde bak. Het lijkt erop of al die “motortjes” hetzelfde zijn, kijk hier maar eens:

http://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fortwo-450/gearbox/420-inside-the-clutch-actuator.html

Van die smart spullen zijn er heel veel meer gemaakt, dus vindt je ook gemakkelijker tweedehands onderdelen.

Bedankt voor de uitleg, kan ik de mijne (op m’n Smart) ook gemakkelijker maken als ie problemen geeft, zo’n pluriel sensodrive wil ik ook nog wel een keer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2016 01:40 PM
  [ # 5 ]

Arjan

Ik heb overigens nog een gebruikte koppelingsactuator liggen, wel in onbekende staat.
Daar zou je eventueel tijdelijk gebruik van kunnen maken, mocht je kiezen voor een revisie van jouw eigen exemplaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ArjanHLT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-2016

Gepost: 10 februari 2016 11:49 PM
  [ # 6 ]
René Jongejan schreef:

Kunnen zij wat voor je betekenen?

http://www.sinspeed.co.uk/citroen-peugeot-sensodrive-clutch-gear-actuator-repairs/

Bedankt René,

Ik ga contact met ze opnemen.

Profiel  
 
ArjanHLT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-2016

Gepost: 10 februari 2016 11:51 PM
  [ # 7 ]
Citroensmgz schreef:

Hallo Arjan HLT:

Misschien heb je hier wat aan:

Die koppelingsactuators worden gemaakt door Sachs: Ze zijn in opbouw uniek voor de Sensodrive, met name door de “hevel” maar de onderdelen zijn gemeenschappelijk voor alle typen: Je vindt ze terug in bijna elke Smart met een gerobotiseerde bak. Het lijkt erop of al die “motortjes” hetzelfde zijn, kijk hier maar eens:

http://www.fq101.co.uk/how-to-guides/fortwo-450/gearbox/420-inside-the-clutch-actuator.html

Van die smart spullen zijn er heel veel meer gemaakt, dus vindt je ook gemakkelijker tweedehands onderdelen.

Bedankt voor de uitleg, kan ik de mijne (op m’n Smart) ook gemakkelijker maken als ie problemen geeft, zo’n pluriel sensodrive wil ik ook nog wel een keer.

Bedankt voor de Tip!

Profiel  
 
ArjanHLT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-2016

Gepost: 10 februari 2016 11:53 PM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Arjan

Ik heb overigens nog een gebruikte koppelingsactuator liggen, wel in onbekende staat.
Daar zou je eventueel tijdelijk gebruik van kunnen maken, mocht je kiezen voor een revisie van jouw eigen exemplaar.

Wat een Service, top!
Als het aan de orde komt laat ik je weten!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 17 oktober 2017 09:52 PM
  [ # 9 ]

Heb je inmiddels al een los motortje ergens gevonden? Ik heb volgens mij het zelfde probleem. 1 van de veertjes lijkt rommelig te zitten. Maar de koolborstels zelf zijn ook ver heen volgens mij. Heb je nog geprobeerd om de boel verder te demonteren? Het lijkt er op dat het alleen vast zit op de klempassing van het lagertje…

Profiel  
 
ArjanHLT
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-02-2016

Gepost: 17 oktober 2017 10:31 PM
  [ # 10 ]
furriegurrie schreef:

Heb je inmiddels al een los motortje ergens gevonden? Ik heb volgens mij het zelfde probleem. 1 van de veertjes lijkt rommelig te zitten. Maar de koolborstels zelf zijn ook ver heen volgens mij. Heb je nog geprobeerd om de boel verder te demonteren? Het lijkt er op dat het alleen vast zit op de klempassing van het lagertje…

Nee, de C3 was na de aanpassing weer volledig storingsvrij en heb hem nooit weer los gehad, maar ik heb de auto inmiddels wel weer verkocht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook