38e NK 2CV Cross, Valkenswaard/Maasmechelen/Arendonk, mrt-okt 2016
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 februari 2016 01:12 PM

De Nederlandse 2CV Cross Vereniging organiseert dit jaar voor de 38e keer het Nederlands Kampioenschap 2CV Cross. Hoe er gestreden wordt om de titel en hoe spannend dat is, lees je vanavond op de voorpagina.


foto: MotorsportsMediaService

Natuurlijk staan de afspraken van het NK 2CV Cross al in de forumkalender, maar alles op een rijtje is ook wel handig:
05-03-2016 Maasmechelen
10-04-2016 Valkenswaard
24-04-2016 Arendonk
08-05-2016 Valkenswaard
22-05-2016 Arendonk
12-06-2016 Valkenswaard
26-06-2016 Arendonk
10-07-2016 Valkenswaard
16-07-2016 Maasmechelen
21-08-2016 Arendonk
25-09-2016 Arendonk
01-10-2016 Maasmechelen

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 12 februari 2016 03:09 PM
  [ # 1 ]

In april 2011 op ‘t Glosso Circuit Arendonk B zelf een wedstrijd meegereden met een gehuurde eend van de familie Kroon uit Nederland. Video is te bekijken op youtube .
Wit rode eend met startnr.31 happy

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 12 februari 2016 03:13 PM
  [ # 2 ]

We zijn aan ‘t aftellen, om te gaan kijken. My Vitamine B is Rallycross sinds 1975.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Gepost: 12 februari 2016 06:25 PM
  [ # 3 ]

Ik mis eigenlijk de rally van 13 augustus in De Steeg op de kalender Smile

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 februari 2016 07:01 PM
  [ # 4 ]

van de voorpagina

NK 2CV Cross: beleef het zelf

Wie kent de Nederlandse 2CV Cross Vereniging? Wie weet hoe en waar de crossers strijden om het Nederlands Kampioenschap 2CV Cross? Een Citroën-liefhebber hoort dat te weten, want dit kampioenschap is al 38 jaar jong. Zet snel je helm op, klik je gordel vast en cross mee!

De Nederlandse 2CV Cross Vereniging
De Nederlandse 2CV Cross Vereniging bestaat al 38 jaar. We crossen met onze omgebouwde Eenden op verschillende circuits in Nederland en België om het Nederlandse Kampioenschap. In het seizoen 2016 zullen twaalf teams meestrijden om de punten. Op de baan rijdt ieder voor zich, maar voor en tussen de wedstrijden helpen we elkaar met sleutelen om te zorgen dat iedereen weer aan de start kan verschijnen voor de volgende manche. De vereniging bestaat uit een bestuur, een technische commissie en natuurlijk uit leden. De 2CV Cross is gebonden aan veiligheidsreglementen en de vereniging is verbonden aan de KNAF, de KNAC Nationale Autosport Federatie. Saamhorigheid en gezelligheid heeft de vereniging hoog in het vaandel staan.

Het Nederlandse Kampioenschap 2CV Cross
De 2CV Cross is een super low-budget standaardklasse. Omdat het een standaardklasse is, hoeft er geen grof geld aan speciale onderdelen en aan tuning te worden uitgegeven. De motor en de versnellingsbak moeten origineel uit de types 2CV, Dyane, Méhari, Ami of Besteleend komen. Snelheidsverhogende aanpassingen aan de motor zijn niet toegestaan. Veiligheid staat voorop en de crosser moet voldoen aan het reglement van de vereniging en van de circuits waarop we rijden. Iedere rijder moet in het bezit zijn van een rallycrosslicentie. De vereniging verlaagt de kosten voor de deelnemers nog verder door op de auto’s reclame van sponsoren te voeren.

Waar en hoe?
In 2016 zullen we strijden op drie verschillende circuits, namelijk op het Eurocircuit in Valkenswaard, het Glossocircuit in Arendonk en op de Duivelsberg in Maasmechelen. Deze laatste twee circuits liggen net over de grens in België. Iedere wedstrijddag opent met een trainingssessie, waarna vier wedstrijdmanches van vier of vijf rondes volgen. Elk behaald punt per manche telt mee voor het kampioenschap. De startpositie wordt bepaald door loting, waardoor de winstkans voor iedere rijder gelijk is. Het is een mooi gezicht hoe de crossers bij de start wegkomen. De rijders hebben stuurmanskunst, geluk en inzicht nodig om zonder brokken door de eerste bocht te komen. De adrenaline die vrijkomt, levert een heerlijke, gezonde spanning op.

Plezier en kameraadschap
Alle rijders doen voor hun plezier mee; je ziet na de race de grootste rivalen aan elkaars auto sleutelen om schade te herstellen en te zorgen dat ook in de volgende manche gestart kan worden. De kameraadschap die bij vele autosportklasses ontbreekt, is bij de 2CV Cross gelukkig nog wel aanwezig. Aan het eind van het seizoen is er een jaarvergadering met feestavond, waar alle deelenemers gevierd worden en de kampioen de wisselbeker mee naar huis mag nemen.

Beleef het zelf!
Op de website 2cvcross.nl vind je een prognose van de kosten en de wedstrijdkalender voor het lopende seizoen. Na de wedstrijden plaatsen we de uitslagen erbij, evenals professionele fotoverslagen. Je beleeft de 2CV Cross van nog dichterbij, als je zelf naar een van de circuits komt. Je kunt zelfs samen met de coureurs tussen de Eenden in de pits de emotie van een wedstrijddag beleven. Lol en spanning zijn verzekerd!

tekst: Nederlandse 2CV Cross Vereniging, foto’s: MotorsportsMediaService

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 februari 2016 11:21 PM
  [ # 5 ]
graddus schreef:

Ik mis eigenlijk de rally van 13 augustus in De Steeg op de kalender Smile

O wat leuk: dat zal zeker een mooi spektakel worden! Ik ben vast niet de enige forumer die in het ICCCR-topic weleens wat meer over dit en over andere programma-onderdelen zou willen lezen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 februari 2016 11:40 PM
  [ # 6 ]

De grote vraag is natuurlijk wie eens zo’n wedstrijddag gaat bijwonen en met de .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) wil afspreken dat daar een verslag in woord en beeld van komt, zodat hij of zij en de beste deelnemers eeuwige roem mogen genieten. Nu ja, voor een paar dagen dan toch Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 17 februari 2016 08:05 PM
  [ # 7 ]
vtske schreef:

In april 2011 op ‘t Glosso Circuit Arendonk B zelf een wedstrijd meegereden met een gehuurde eend van de familie Kroon uit Nederland. Video is te bekijken op youtube .
Wit rode eend met startnr.31 happy

Foto avatar dat was ik dus, tijdens die bewuste wedstrijd !!!

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 februari 2016 08:14 PM
  [ # 8 ]

very good

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 februari 2016 08:16 PM
  [ # 9 ]

Wie over de 2CV Cross het naadje van de kous wil weten, kan terecht in de webshop van CitroExpert: http://www.citroexpert.nl/citroshop/product/2cv-cross.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 07 maart 2016 09:56 PM
  [ # 10 ]

van de voorpagina

Daar gaan ze!

Afgelopen zaterdag 5 maart werd op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen de aftrap gedaan van het Nederlands kampioenschap 2CV cross. Het was koud, nat en het circuit was glibberig en dus een passend decor voor alweer het 38ste seizoen van dit legendarisch evenement. Wat viel er te beleven tussen de trucks, de sleuteltenten en de vele, vele rallywagens?

In het Belgische Maasmechelen op nog geen 20 kilometer van Genk en Maastricht ligt het rallycircuit Duivelsberg. En hoewel ‘berg’ zelfs naar Nederlandse maatstaven wel wat geflatteerd is, zit er toch een uitdagend hoogteverschil in. Reden voor de Nederlandse 2CV cross vereniging om er vier van hun 12 jaarlijkse wedstrijden te verrijden. De baan bestaat behalve uit asfalt natuurlijk ook voor bijna de helft uit losse grond en spreekt dus alle capaciteiten van de coureurs aan. De 2CV crossers waren dan ook niet alleen. Er werd afgelopen weekend een keur aan regionale en nationale wedstrijden verreden van diverse pluimage. In de zomer biedt het terrein ruimte aan de Duitse en Engelse nationale kampioenschappen. Niet zomaar een rul stukje bospad dus, maar dat wist ik van te voren niet…

Ik wist vooraf eerlijk gezegd helemaal niet wat te verwachten van de wedstrijd. 2CV meetings kende ik, en ook de 24-uurs race van Francorchamps. Maar de rallywereld is toch weer een andere, zo bleek. Bij aankomst dacht ik dan ook even verkeerd te zijn. Er was een enorm groot en zompig (om in de stemming te komen!) parkeerveld maar er was geen eend te bekennen. Ook bij de kassa kon men mij niet vertellen of er daadwerkelijk ook met eendjes gereden werd. Op de baan intussen aan spektakel geen gebrek. Vooral rallywagens zoals je die verwacht trouwens. Felgekleurde BMW’s met extra toeters en bellen. Maar ook een aantal minstens even luidruchtige oude Volvo’s en bejaarde Golfjes en heuse buggy’s. En het was niet erg druk dus vanaf de tribune en vanaf de ‘berg’ was alles prima te zien. Maar waar zijn nou die eendjes?

Na even doorvragen werd ik de juiste kant op gewezen. De deelnemers aan de 2CV cross waren in net in afwachting van hun derde manche en er was helemaal niets stukgegaan dus er was alle tijd om mij even bij te praten: De club is met 12 deelnemende auto’s niet meer zo groot als vroeger maar zeker niet minder gezellig. Ze vinden het kampioenschap vooral een gezelschapspel. Op het circuit is het dan wel ieder voor zich, maar daarbuiten is het een groot team. En als er iets sneuvelt zorgt het hele team dat de kapotte eend binnen een uurtje weer rijdt, desnoods met een volledig andere motor. De gezelligheid staat voorop en uitvallers horen daar niet bij. Helemaal vrijblijvend is het trouwens niet. De wagentjes zijn in de rallywereld weliswaar een vreemde eend in de bijt, ook zij en de coureurs moeten voldoen aan de internationaal gestelde veiligheidseisen. Een rolkooi, vierpuntsgordel en dergelijke zijn verplicht en iedere deelnemer moet over een crosslicentie beschikken. De vereniging zelf heeft bepaald dat er alleen originele eenden meedoen. Andere luchtgekoelde boxermotoren zijn uit den boze. Aanpassingen mogen, zolang het maar met authentiek A-type onderdelen gebeurt. Met name de vering is natuurlijk een hoofdpijnpunt. De vrolijk deinende eend moet ineens strak worden afgeveerd. Bijna niet te doen, maar het lukt!

Van de 12 equipes waren er in Maasmechelen maar zeven aanwezig. Jammer, maar onvermijdelijk. Sommigen moeten op zaterdag gewoon werken. Voor de stand hoeft dat geen gevolgen te hebben. Iedere deelnemer mag twee wedstrijden schrappen want er worden maar 10 resultaten meegenomen in de eindscore.

Om een uurtje half drie werd het wachten beloond. De derde manche van de eerste 2CV cross van het seizoen. En wat ziet het er leuk uit! Niet alleen dat, die A-tiepjes mogen geen snelheidsduivels zijn, langzaam gaat het niet! Bert Theunisse won drie van de vier manches afgelopen zaterdag en gaat aan kop in het klassement, gevolgd door Lieke (go girl!) Timmers. Maar er kan nog van alles gebeuren. De volgende race is op zondag 10 april in Valkenswaard. We zien er naar uit!

tekst en foto’s: Kunstenvliegwerk, luchtfoto: duivelsbergcircuit.be

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 07 maart 2016 11:13 PM
  [ # 11 ]

Den Bert gaat oerend hard met z’n Geit. very good

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook