1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DS-TT film: De- en montage van het fuseeblok.
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 februari 2016 09:14 PM

De- en montage van het fuseeblok.


Hier had ik een interessante klus, die met enige spoed geklaard moest worden. Maar er was geen cameraman die er echt iets moois van maakt. Toch wil ik jullie deze film niet onthouden.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 februari 2016 11:30 PM
  [ # 1 ]

Weer een duidelijk filmpje Egbert!
Persoonlijk zou ik nog wat vet in het tripoide huis doen.
En ben je niet bang dat de hoes van de stuurkogel beschadigd raakt door de klem?
Je zou kunnen proberen of het losschrikken lukt zonder de klem erop.
Ging bij mij toch wel in de helft van de gevallen…
In ieder geval weet je dat je na de klus zeker onder de douche moet! Laughing

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 26 februari 2016 01:22 AM
  [ # 2 ]

Dit zijn natuurlijk wel de triode huizen van de laatste versie waar de aandrijfas zo uitgetrokken kan worden.
Oudere versie daar lukt het op deze manier niet men en moet de as met het fuseeblok en triodehuis mee uitgebouwd worden

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
lameryckx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-02-2011

- ID/DS Dspecial dy2 motor en vijfbak
- BX Biarritz turboD
- 2CV Special
Gepost: 26 februari 2016 08:41 AM
  [ # 3 ]

Echt een degelijke uitleg.Bestaat er een filmpje over het vervangen van de koppelingsschijf ? shout   Ludo

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 februari 2016 09:43 AM
  [ # 4 ]

Een film over koppeling vervangen zit zeker in de planning, maar dan moet die reparatie zich eerst wel aandienen.

@Hans: Met de kogel trekker heb ik nog nooit een hoes beschadigd. Ik heb ook een soort vork als trekker, waar je lekker hard klappen op kan geven voor het geval het erg vast zit, daarmee maak je de hoes altijd kapot. Maar dat laat ik ook in de film zien.
Mijn ervaring overigens is ook dat je de spoorstangkogel bijna altijd los krijgt zonder trekker door een dwarse klap te geven.

@ Roland: helemaal gelijk

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 februari 2016 10:09 AM
  [ # 5 ]

Koppeling vervangen is wel een pittige klus…
Wie weet is er iemand die dit binnenkort wil uitvoeren.
Zomaar een ID:
Je kan ook nog 2 versies maken, met alleen bak eruit en complete aandrijfaggregaat eruit.
Het laatste maakt onderhoud aan de motor (distibutieketting) en evt verwarmingskraan een stuk eenvoudiger.

Maar toch weer petje af voor de belangeloze inzet van de instructiefilmpjes! :smt0

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 februari 2016 10:15 AM
  [ # 6 ]

Het mooiste zou zijn dat iemand die niet handig in sleutelen is en wel handig in het maken van mooie films een koppeling revisie nodig heeft en dat ik dat voor die persoon hier in Beekbergen doe en hij/zij er een mooie film van maakt!
Win-Win!!
Op die manier zijn ook de films over spatbord de- en montage, handremblokken, achterremrevisie ontstaan.
Zo komt er ook een nog film over veerbollen vervangen en de- en montage radiateur.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 26 februari 2016 11:18 AM
  [ # 7 ]

Mooi filmpje. Ligt het aan mij of zat er bij de bovenste fuseekogel een ringetje onder het moertje? Ik zag hem niet bij de montage, kan ook onder het vet gezeten hebben 😂 Wat een vette klus…

Ik heb toch wat vraagjes:
Bij mij zit er een scheurtje in het rubber van de bovenste fusee kogel. Is dat apk afkeur of iets waar dat je niet mee rond moet rijden?

Waar moet je opletten als je monteert, met het oog op trilling? Mijn DS trilt, ik heb de aandrijfassen een keer van de bak geschroeft, ivm bakrevisie. Nu jankt ie niet meer, maar trilt ie. Ik kan me niet herinneren dat ie dat eerst wel deed, maar kan ik ook mis hebben. Maken bv die twee boutjes met verzonken kop iets uit? Hebben die nog een soort uitlijnfunctie? Bij mist er een aan de rechterzijde.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 26 februari 2016 11:46 AM
  [ # 8 ]

Mooie film weer Egbert. Zelfs zonder cameraman is het verhaal erg duidelijk.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 26 februari 2016 12:19 PM
  [ # 9 ]

Prima werk, Egbert!
Mij viel op dat je geen woorden vuil maakt aan de twee kruiskopschroefjes die de flens aan de fusee houden, en bij het terugplaatsen ook die gaten niet uitlijnt. Jij vindt ze overbodig?
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 februari 2016 12:34 PM
  [ # 10 ]
gjvdh schreef:

Mooi filmpje. Ligt het aan mij of zat er bij de bovenste fuseekogel een ringetje onder het moertje? Ik zag hem niet bij de montage, kan ook onder het vet gezeten hebben 😂 Wat een vette klus…

Ik heb toch wat vraagjes:
Bij mij zit er een scheurtje in het rubber van de bovenste fusee kogel. Is dat apk afkeur of iets waar dat je niet mee rond moet rijden?

Waar moet je opletten als je monteert, met het oog op trilling? Mijn DS trilt, ik heb de aandrijfassen een keer van de bak geschroeft, ivm bakrevisie. Nu jankt ie niet meer, maar trilt ie. Ik kan me niet herinneren dat ie dat eerst wel deed, maar kan ik ook mis hebben. Maken bv die twee boutjes met verzonken kop iets uit? Hebben die nog een soort uitlijnfunctie? Bij mist er een aan de rechterzijde.

-Onder de bovenste fuseekogel zit origineel een plastic kapje, deze zet spanning bij de eerste montage op de fusee koge, zodat hij niet mee draait bij aandraaien. Kapje wordt dan platgedrukt, ziet er uit als een ring en heeft geen functie meer.
-Scheurtje in fuseekogel hoes is afkeur APK. Als je regelmatig doorsmmeert ( desnoods wat vaker) kan een klein scheurtje verder niet veel kwaad
- De 2 boutjes op de flens hebben mn een functie voor het montage gemak in de fabriek, de flens blijft op zijn plek zitten zolang er nog geen wiel op zit. Zodra er een wiel gemonteerd is, hebben die 2 boutjes eigenlijk geen functie meer en is het geen punt dat ze er niet meer zitten. Ik heb ze ook niet meer.
-Trillen: Heb je de remschijven goed uitgeleind bij montage bak? Heb je de Tripoiden bij de goede as gehouden? Want het tripoide huis en het driehoekige kruisstukje met kogels horen bij elkaar. Er zijn mn verschillende maten kogels.
Over trillen is overigens ergens een heel uitgebreid topic

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 26 februari 2016 01:50 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de uitgebreide reactie Egbert. Weer wat geleerd over het “ringetje”. Remschijven heb ik inderdaad niet uitgelijnd. Assen links en rechts als een geheel eruit gehaald. Ben blij dat ik de schroeven kan uitsluiten, scheelt weer. Ik heb weer een klus op mijn lijst staan.

In de tiplijst staan trouwens de 2 trekkers die nodig zijn voor de fusee.

Vond ook prettig dat je in het filmpje de onderdelen aanwijst en benoemd. Ik vind die onderdelen altijd lastig. Fusee, lager, tripiode etc.

Maken de kogels per huis onderling nog uit of kun je die in 1 tripiodehuis verwisselen?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 februari 2016 03:01 PM
  [ # 12 ]

Je kan inderdaad een grotere en een kleinere trekker kopen, maar ik komt met 1 trekker goed uit.
Kogels horen per kant, maar mag je daar wel verwisselen.
Niet uitgeklokte remschijven geeft mn trillen bij remmen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 26 februari 2016 03:16 PM
  [ # 13 ]

Mooi filmpje, geen flashy youtube gedoe maar simpel en duidelijk.

Zulke filmpjes zijn altijd veel interessanter en goed te volgens.

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 26 februari 2016 05:50 PM
  [ # 14 ]

Duidelijk Egbert. Dank je. Trilling inderdaad bij remmen. Zal daarover niet off topic gaan en inderdaad al veel over geschreven. Ik ben blij met de gedetailleerde info.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 27 februari 2016 09:20 PM
  [ # 15 ]

Weer een mooi filmpje !
Een paar opmerkingen :
-Valt me op, Egbert, dat je niet met een duidelijk aanhaalmoment aandraait. Jij weet natuurlijk wel hoe vast je iets moet draaien.
Maar veiliger lijkt me de aanhaalmomenten aan te houden uit het WPH. Bij de spoorstangkogel gaat dat overigens bij mij niet, want er gaat slecht een dop op. (Bij mijn auto zaten de moeren veel te los, en draaide de fusee in het oog ipv in de kogel.)
-Als je bij demontage van de hoes bij de tripoiden meteen een boterhamzakje aan twee zijden doet, heb je geen vette smurrie en komt er geen vuil in het vet. Scheelt een boel vuile vingers. De kogels vallen dan niet op de grond ook !
-Kan je nog iets zeggen , hoe vaak je een nylock moer opnieuw kunt gebruiken ?
- misschien nog advies na even rijden te controleren of de hoes goed dicht is, want anders komt het vet overal er uit geslingerd.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook