Aftappen LHM
kalmah01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-10-2006

Gepost: 26 december 2006 06:19 PM

Gewaardeerde XM rijders,

Allereerst een fijne kerst.

Ik wil graag Spoelolie in mijn dame gieten maar ik heb geen idee hoe ik de LHM kan aftappen. Ps. ik heb geen brug oid.

Groeten,
Hans

Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 26 december 2006 06:35 PM
  [ # 1 ]

zonder brug lijkt me t me erg lastig…

dacht dat t een kwestie was van drukloos maken en de bollen losdraaien dan loopt ie zo leeg.

in t voorjaar is er een meeting bij Chyparse, kweenie of t accuut nodig is bij je XM, anders kan je daar een afspraak maken voor n check-up tijdens de meeting…


heb t nooit zelf gedaan, maar als je via de ontluchtingsnippel op de remmen de boel leeg laat lopen, weet je zeker dat t goed schoon wordt, daar het op die plek vaak blijft zitten…

Profiel  
 
kalmah01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 12-10-2006

Gepost: 26 december 2006 06:43 PM
  [ # 2 ]

Tja, en ik heb net de prijslijst gezien. Voor €55,- kan ik het laten doen door Chyparse. Ze zijn dus verhuist naar Almere? Zijn ze daar al en zo ja, heeft iemand een adres. Wil er morgen ff naar toe zweven nl.

Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 26 december 2006 06:51 PM
  [ # 3 ]

handig joh de goudengids… Wink

Chyparse
Rondebeltweg 14
1329BA ALMERE
036537727

Profiel  
 
Bert2CV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 27 januari 2007 12:56 AM
  [ # 4 ]

in t voorjaar is er een meeting bij Chyparse

Waneer is deze meeting en door welke club wordt dat georganiseerd?
Ik wil daar wel naar toe, lijkt mij erg interessant!

Groet,
Bert2cvxm
Apeldoorn

Bert 2CV’s lijfspreuk;
Conduire dans un Citroën est une manière de vie

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 27 januari 2007 01:10 AM
  [ # 5 ]

En om een afspraak te regelen op die dag moet je de meeting organisator even berichten. Dan weet je meteen of je er terecht kan.
Patrick

  Klikkerdeklik!

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 29 januari 2007 11:10 PM
  [ # 6 ]

Pas op met die ontluchtingsnippels op je remmen. Als ze te vast zitten draai je ze makkelijk kapot en sta je alsnog bij de garage.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 30 januari 2007 11:29 AM
  [ # 7 ]

Het is ook zonder brug prima te doen hoor. Wat je moet doen is het volgende;
Zet de auto in de laagste stand en draai de 12mm bout op de hoge drukregelaar (naast de voorraadbol bij de radiator) een kwart tot een halve slag los, totdat je het hoort sissen. Let op, niet verder dan nodig draaien!!

Alle vloeistof loopt nu terug in het reservoir onder de kap. Die kan je apart losmaken, of door de slangen los te maken, of door de slangen met filters eruit te trekken. Leeg het reservoir.

Daarna kan je twee tactieken aanhouden. Allereerst maak je de filters in het reservoir schoon met benzine en een tandenborstel (niet herbruikbaar!  puke ) Zet het reservoir terug en draai de drukbout weer aan. Dan heb je tactiek 1, waarbij je eerst weer olie in het reservoir gooit. Met een doorzichtige slang op de ontluchtingsnippel van de remmen kan je dan de lhm laten doorvloeien totdat er schone lhm uit komt, gooi de slang daarvoor in een glazen potje om het op te vangen.

Tactiek 2 is als volgt, je stopt de (behoorlijk lange) doorzichtige slang direct vanaf de remmen het reservoir in. De vuile olie wordt dan hergebruikt en de filters zorgen ervoor dat het schoon blijft. Het principe is hetzelfde maar zorgt voor minder gerotzooi met olie overgooien.

Tip:
Zorg ervoor dat je voldoende oude doeken hebt, want een vol reservoir verwijderen wil nog wel een uitdaging zijn, net als zonder morsen je remmen ontluchten.

Tip:
Spuit voordat je begint de ontluchtingsnippels in met wd-40 of kruipolie, daarmee gaan ze makkelijker los. Gebruik nooit een steeksleutel maar altijd een ring maar bij voorkeur een dopsleutel, daarmee is de kans op afbreken kleiner, en doe het rustig en voorzichtig!!! Je wilt ze niet afbreken, dat gebeurt snel en is behoorlijk irritant!  Grrrr

Tip;
Als de druk eraf is en de olie eruit, draai dan de ontluchtingsnippels helemaal los, maak ze schoon en smeer ze in met kopervet! Scheelt een hoop moeite voor een volgende keer!

Ohja, heb geen idee of dit bij niet-type 1 ook werkt, maar dan moet je maar een type 1 kopen Rolling Eyes  Very Happy

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 januari 2007 12:18 PM
  [ # 8 ]
malle pietje schreef:

Tactiek 2 is als volgt, je stopt de (behoorlijk lange) doorzichtige slang direct vanaf de remmen het reservoir in. De vuile olie wordt dan hergebruikt en de filters zorgen ervoor dat het schoon blijft. Het principe is hetzelfde maar zorgt voor minder gerotzooi met olie overgooien.

Ik zou het oude restje olie dat nog uit de leidingen komt gewoon weggooien (niet hergebruiken). Pas als er weer schone olie uitkomt bij het ontluchten laat je het teruglopen in het reservpoir. Als je nu flink lang doorspoelt, dan spoel je ook het vuil uit de hoogteregelaars. Het vuil dat je er nu uit spoelt komt in het filter terecht.

malle pietje schreef:

Tip:
Spuit voordat je begint de ontluchtingsnippels in met wd-40 of kruipolie, daarmee gaan ze makkelijker los.

Vergeet die wd40 maar. Best handig voor sommige toepassingen maar het is GEEN kruipolie.

Wat helemaal goed helpt, maar dat heeft helaas niet elke DHZer. Neem een acetyleenbrander en stook daarmee de nippel roodgloeiend. Daarna draaide ik nippels die ik al volkomen had opgegeven (met griptang en al helemaal met nettte sleutels) zo los.

Als een nippel al teveel verraust is om er nog grip op te hebben met een nette sleutel, biedt een goeie griptang nog wel uitkomst.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 februari 2007 01:22 PM
  [ # 9 ]

Griptang? Tja, kan je proberen, maar als ie vast zit, is het bij mij ook echt afgelopen. Ik heb nog nooit een echt vast zittende nippel losgekregen door meer kracht te zetten, bij mij breekt dat ding direct af.

Overigens ben ik ook niet voor het hergebruiken van de smerige olie, ik gooi zowieso alles gewoon weg en vervang het voor nieuwe.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 01 februari 2007 01:42 PM
  [ # 10 ]

Zet het reservoir terug en draai de drukbout weer aan.


Pas als de motor een kleine minuut heeft staan draaien zou ik hem weer dicht draaien.
Anders kan de pomp de aangezogen lucht niet kwijt.
Het deel van de aanzuigleiding dat in het reservoir hangt is nl leeg gelopen op het moment dat de tank leeg was.
Verder helemaal top!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 februari 2007 01:49 PM
  [ # 11 ]

dat los(te) ik zelf altijd op door de aanvoer van de pomp voor het aansluiten op het reservoir af te toppen met LHM. De hoeveelheid lucht in de leiding is dan vrijwel nihil.

Maar inderdaad, je kunt er even mee wachten natuurlijk!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 18 april 2010 10:18 AM
  [ # 12 ]
malle pietje schreef:

Het is ook zonder brug prima te doen hoor. Wat je moet doen is het volgende;
Zet de auto in de laagste stand en draai de 12mm bout op de hoge drukregelaar (naast de voorraadbol bij de radiator) een kwart tot een halve slag los, totdat je het hoort sissen. Let op, niet verder dan nodig draaien!!

Alle vloeistof loopt nu terug in het reservoir onder de kap. Die kan je apart losmaken, of door de slangen los te maken, of door de slangen met filters eruit te trekken. Leeg het reservoir.

Enz…


Goedemorgen !

‘t Is een prachtige dag om wat leuks met je vriendin te ondernemen dus dacht ik : ik ga de spoelolie (die reeds enkele duizenden km’s de hydrauliek onder handen neemt) weer vervangen door LHM.

Ik las bovenstaand draadje (gedeelte van) en heb hierover nog 1 vraag (misschien niet erg nozel maar ja) : Moet je deze handeling met draaiende motor verrichten of juist niet ?? Het lijkt me toch dat de HD pomp de olie in beweging zal moeten zetten of gebeurt dit door de druk in de bollen ?

Alvast bedankt !

Wim

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 april 2010 11:22 AM
  [ # 13 ]

Bij het aftappen is het slim om de auto op de laagste stand te zetten MET DRAAIENDE MOTOR. Deur open-deur dicht zorgt ervoor dat de hydractiefkleppen openen. Daardoor lopen ook de middenbollen leeg.

Als er geen druk meer in het systeem zit gaat dat niet lukken.

Pas daarna contact af en ontlastschroef open.

Ik leeg het reservoir met een 5 liter cartervacuumpomp. Geen geklieder en lekker handig.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 april 2010 11:36 AM
  [ # 14 ]

Ik zou alleen je voorradvat eruit halen en deze inhoud vervangen door LHM. Zo heb je 95% van je spoelolie vervangen, en het is gewoon mengbaar met LHM dus dat geeft geen probleem. Die laatste paar procent komt wel mee met je volgende LHM wissel.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 18 april 2010 12:09 PM
  [ # 15 ]

Accoord !

Bedankt, ga meteen aan de slag.

Een hele fijne dag nog gewenst !!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook