Poll
Heb jij je EGR afgedopt / ga je het doen?
Ja, ik wil mijn motor schoonhouden van binnen 9
Misschien, maar ben bang voor eventuele nadelige gevolgen 3
Nee, ik vind het nadelig voor het milieu 0
Totaal Aantal Stemmen: 12
U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen
POLL EGR HDI
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 25 augustus 2009 06:16 PM

Ik heb een paar vragen;

Bij mijn hdi 110pk motor zitten de slangen van de kachelradiateur aangesloten op het inlaatgedeelte zit waar de EGR gassen doorheen lopen.
Zie deze foto ;

- Is dit om de hete gassen die terug geleid worden in de motor bij deellast af te koelen?
- Word de EGR ook geopend bij koude motor zodat het de opwarmtijd verkort?
- Zal deze motor als de EGR buiten werking is gesteld dus langere tijd nodig hebben om op te warmen in de winter?
- Hebben HDI motoren ook zoveel last van aangekoekte inlaatspruitstukken zoals die tractor TDI’s van VW?
- Of komt dit bij HDI motoren minder voor omdat de EGR gassen gekoeld worden door de cilinder die rondom het gedeelte zit waar de EGR gassen doorheen lopen? (zie eerste vraag en begintekst)

Ik wil dit graag weten omdat ik meer informatie wil hebben omtrent de EGR afdop hype die er op dit moment heerst. Ik heb zelf het gevoel dat het bij een HDI helemaal niet zo groot effect heeft als bij andere motoren. Of dit komt misschien omdat er gewoon meer TDI’s rijden?
Ik geef toe dat ik het afdoppen zelf ook heb overwogen, maar er mijn twijfels bij heb. Ik wil het milieu niet onnodig belasten, maar mijn motor ook niet vervuilen. Rolling Eyes 
Mijn inlaat ziet er erg aangekoekt uit als ik er met een zaklamp inschijn nadat ik de turboslang heb losgehaald. Verder rijd de auto prima.

Groet, Dennis

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 25 augustus 2009 07:09 PM
  [ # 1 ]

over het wel of niet afdoppen kan ik niet veel zeggen, maar een diesel heeft sowieso altijd veel roetvorming waardoor alles er weerr redelijk belabberd en aangekoekt eruit ziet.

Je moet maar eens kijken hoe vuil uw olie eruit komt ivm propere olie. Het is en blijft natuurlijk een diesel.
Eviltwin heeft volgens mij wel ooit eens geschreven dat de HDI motoren een pak “properder” zijn dan de TDI motor.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 augustus 2009 01:14 AM
  [ # 2 ]

Altijd uitschakelen dat ding, de inlaat koekt er helemaal dicht van.
DE EGR is puur bedoelt om de NOx uitstoot omlaag te brengen, maar met een vuile inlaat, gaat de roetuitstoot flink omhoog.

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 07 december 2009 03:10 AM
  [ # 3 ]

Ik heb de EGR destijds afgedopt ondanks veel wisselende meningen op het internet en tot nu toe heb ik er geen spijt van! Hij loopt mooier en stiller. Ook is de opwarmtijd van de motor niet langer, wat ook werd beweerd (niet op dit forum overigens)
Ik had af en toe was er wel eens een vermogensdip onder bepaalde omstandigheden, maar dat is sinds het afdoppen ook helemaal verdwenen.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 18 januari 2011 11:55 AM
  [ # 4 ]

hoe doe je dat dan bij sommige diesels waarbij het ding aangestuurd word door de ecu?
Zonder foutmeldingen te krijgen?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2011 02:34 PM
  [ # 5 ]

Door de vacuumslang naar de EGR klep, los te trekken en af te doppen.
Heb dit ook bij mijn 1.9TD gedaan met EGR en motormangment, werkt prima.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 18 januari 2011 03:15 PM
  [ # 6 ]

dat lukt je niet meer bij de nieuwere egr kleppen waar ze rechtstreeks dmv een stekker gestuurd worden door de ecu zonder vacuum slang. Zie het veel bij vw nu.
Hdi’s hebben dat volgens mij ook..

Zo een egr word rechtstreeks aangestuurd door de ecu en als je die dan loshaald krijg je een foutmelding dat de egr niet werkt.
Met oranje dash lampje als gevolg.
Ze worden ook wel afgedopt door het buisje weg te halen en dan de gaten dicht te maken zeg maar. of buisje dicht knijpen zodat er geen uitlaat gas door komt.
Dan krijg je weer een fout van fout mengsel..
Wel gelezen dat je de egr dan ook uit de ecu moet wissen dmv een ander programma te programmeren.
Ben zelf ook geen voorstander van egr, en gelukkig heeft mijn bx deze ook niet.

Vandaar mijn vraag, hoe wil je het dan doen dan?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2011 03:32 PM
  [ # 7 ]

Op die manier, een elektrisch bediende EGR, een idee wat zo in me op komt:

Een losse EGR klep nemen en hier het stekkertje op aansluiten, of de weerstand meten van de spoel/motortje welke de EGR bedient. Vervolgens een weerstand van dezelfde waarde in het stekkertje monteren.

Weet alleen niet of er ook iets is, dat de positie van de EGR klep meet, in dat geval word het wat lastiger.

Mooiste is iets van chiptunen, en dan de EGR functie helemaal uitschakelen.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 18 januari 2011 03:40 PM
  [ # 8 ]

ja dat doen ze met da herprogrammeren dus uitzetten in de ecu.
Je hebt dus modellen die de stroom uit de egr meet… aangezien ik foutcode had dat de stroom te hoog was bij een auto ( bleef open staan die egr )

Het beste is gewoon dat ze die zooi er niet opbouwen..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook