Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik kwam er vorige week achter dat de motor olie lekte bij de oliekoeler. Van het weekend er onder gekeken en toen bleek de druksensor (schakelaar) olie te lekken. Ik dacht eerst dat het een kwestie van steviger aandraaien was maar daar zat geen beweging meer in.
Wat kan je daar slecht bij zeg! van onder lukt niet, sensor zit schuin boven op de koeler montageplaat. Van boven is erg lastig vanwege de luchtschuif+slangen en extra koelslangen voor luchtschuif+lpg+verwarming rechts. WPH geeft aan bol verwijderen, maar dat hielp weinig. Dus ook de dynamo maar verwijderd en een steek-ring sleutel 22 doormidden geslepen want er is geen bewegingsruimte voor zo’n lange sleutel.
Na montage bleek de sensor te lekken rondom het draadeindje van de aansluiting, van onder het witte kapje.
Heeft iemand dat ook al eens gehad, komt dit vaker voor?
Gelukkig had ik er nog een over van de motorwissel van voor de zomer, maar die had ik klaar gelegd op een kartonnetje op de grond. Die bleek weggewaaid en er was een 30cm laag sneeuw gevallen dus ik kon op gevoel door de sneeuw naar de sensor zoeken…. Binnen sleutelen is echt handiger in dit weer.
Hij zit er nu op en lekt niet meer!
PS: heeft iemand fotos hoe de aanzuigslang en tunneltje voor de oliekoeler gemonteerd zit? Bij mij zit er nog niets aan en het onderdelenboek laat dit niet zien.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
camemBert schreef:Heeft iemand dat ook al eens gehad, komt dit vaker voor?
Ja, ja.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij motorolielekkage is deze sensor m.i. idd de eerste verdachte. Komt zeker vaker voor, typisch een onderdeel wat je reserve meeneemt op lange tochten verweg, ze kosten niet veel, maar als je er niet aan kan komen…

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break