1948: ribbelstaal en zeildoek, goud en hermelijn


1948: ribbelstaal en zeildoek, goud en hermelijn

Citroën, de maker van de ‘reine de la route’, slaat resoluut een nieuwe weg in naar goedkope massaproductie. De bestelbus van het Type H verschijnt op de weg en de 2CV wordt op de Salon van Parijs voorgesteld. Beide hebben een huid van ribbelstaal en zeildoek. Deze aanslagen op de goede smaak verbijsteren de pers, maar overtuigen het publiek. De berichten over sport en politiek worden gedomineerd door sterke vrouwen, door Fanny, Nel, Wilhelmina en Juliana.

In oktober 1946 wordt in Parijs de eerste naoorlogse Salon de l’Automobile gehouden, een roemloze laatste salon voor de TUB. Op de salon van 1947 wordt voor het eerst het type H getoond, maar zijn begin is bijna even roemloos als het einde van de TUB. Kranten en autobladen maken er nauwelijks melding van. Dat is vreemd, want Citroën heeft verder niet veel nieuws te melden. Dat de grijze velgen van de Tractions ivoorkleurig worden, kan toch echt niet spannender zijn. Ondanks deze koele ontvangst zet Citroën zijn plannen door: in juni 1948 begint de verkoop. Pas 33 jaar later, eind 1981, valt het doek. We zijn dan 473.289 exemplaren in vele varianten verder, maar in al die tijd heeft het Type H slechts bescheiden modificaties ondergaan.

Licht, goedkoop en handig moest Citroëns nieuwe bestelwagen worden. In de naoorlogse jaren van materiaalschaarste gaan licht en goedkoop hand in hand door de toepassing van geribbelde staalplaten: de ribbels verlenen stevigheid aan dunner plaatmateriaal. In de vliegtuigbouw was deze techniek al eerder toegepast, maar in de automobielindustrie nog nooit. Ook het concept van een voorwielaangedreven mono-volume was nooit eerder in een bedrijfsauto toegepast. Als je nu de vlakke, lage laadvloer van een H-model bekijkt, lijkt het zo logisch… Om de ontwikkelingstijd te bekorten, wordt de techniek vooral samengesteld uit delen van 11CV en 15CV Tractions. Aangezien de sterren van het ontwerpbureau bezig zijn met de toekomstige Très Petite Voiture, hebben de techneuten rond Pierre Franchiset de vrije hand. Zonder sterallures maken zij enkele schetsen en bouwen zij slechts twee prototypes: form follows function!

Op 1 januari 1948 treedt de Benelux-tolunie in werking. In heel Europa spreekt men van integratie, deels uit idealisme, deels uit pragmatisme om in aanmerking te komen voor de Amerikaanse hulp van het Marshall-plan. Op 17 maart ondertekenen de Benelux-landen, Frankrijk en Groot-Brittanië het Pact van Brussel, waarin voor het eerst “de Europese Unie” wordt genoemd. Winston Churchill opent op 10 mei in Den Haag het Congres van Europa, waar wordt besloten tot de oprichting van een Europese Raad, gekozen door de parlementen van de diverse landen. Op de 14e Olympische Spelen in London verovert de ‘vliegende huismoeder’ Fanny Blankers-Koen vier gouden medailles. Dat doet ze niet door te vliegen, maar door sneller te rennen dan haar tegenstanders. Nel van Vliet zwemt in de 200 meter schoolslag naar goud. Nadat Wilhelmina op Koninginnedag (31 augustus) afscheid genomen had, wordt op 6 september Koningin Juliana ingehuldigd, die in haar rede vermeldt dat haar een taak wacht “die zo zwaar is dat niemand (…) haar zou begeren, maar ook zo mooi dat ik alleen maar zeggen kan: Wie ben ik, dat ik dit doen mag.”

Op de Autosalon van 1948 trekt de Citroën-stand meer bekijks dan in 1947. De 2CV wordt er onthuld. Ondanks dat hij eigenlijk al op de Salon van 1939 getoond had moeten worden, is hij verre van gereed. Het koetswerkje is vrijwel definitief en hoewel zijn radicale eenvoud zeer uiteenlopende reacties oproept, is hij toch een stuk beschaafder dan de versie van 1939. De motorkappen van de beursexemplaren blijven angstvallig gesloten om te verbergen dat er geen motor onder zit. Die is nog volop in ontwikkeling vanwege de in een laat stadium besloten verandering van waterkoeling naar luchtkoeling. De pers reageert honend en voorspelt een spoedig einde van dit lelijke studiemodel. De boeren en buitenlui voor wie dit karretje bedoeld is, zien direct dat ze er goedkoop hun aardappels en eieren in kunnen vervoeren en laten massaal hun namen optekenen in het orderboek. Ze moeten wel geduld oefenen, want de eerste 2CV zal pas in juni 1949 worden uitgeleverd.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Indien je vindt dat we ten onrechte een jaar hebben overgeslagen, klim dan snel in de pen en schrijf je eigen artikel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: RensKorevaar, illustratie: Antonio Milo

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook