Citroën SM Light Body


Citroën SM Light Body

Het is alweer twee jaar geleden dat medeforummer Visa 115 GTI samen met Bob Neyret in diens Citroën DS Hydraulique Light Body met hoge snelheid gereden heeft op een industrieterrein nabij Grenoble. Omdat Visa 115 GTI een zwaargewicht is in het vinden van spectaculaire Citroëns kan hij ons voorstellen aan een special die de lichtgewicht DS in de schaduw stelt...

Voor mij een moment om echt nooit te vergeten, rijden met je rally-held van weleer in ’zijn’ competitie rally Citroën DS. Bob Neyret is nu 80 jaar en geniet nog elke dag van de autosport. Deze man heeft een ongelooflijke staat van dienst. Eerst als fabrieksrijder voor Citroën en later voor het merk Alpine; de merken waar ik nog steeds wakker van lig.

Toen in 2012, na het rijden met de DS Light Body, werden mij de toekomstplannen van het Rallyteam Bob Neyret gepresenteerd. Er werd een Citroën SM gereed gemaakt voor competitie en ook dat hield in dat hij geheel van polyester moest zijn. Om een enorme gewichtsreductie voor elkaar te krijgen, werden vrijwel alle metalen plaatdelen, behalve het dak, van polyester gemaakt.

Ik heb alle delen toen in mijn handen gehad en me verbaasd over wat je dan kan bereiken. Ik ben natuurlijk een polyester-liefhebber en denk niet, dat dat iets van de laatste jaren is. Ik heb veel info over wagens uit de jaren ’50, ’60 en ’70 die het met polyester voor elkaar wisten te krijgen om te voorkomen krachtige, maar dure motoren aan te moeten schaffen. Die SM delen die wogen natuurlijk ook in 2012 al niets. Ik vond dat geweldig, maar toen stonden ze nog naast de SM op de grond.
Tijdens de start dit jaar van de Rally Monte Carlo Historique in Reims kwam ik Michel weer tegen en hij zei direct dat de polyester Citroën SM nagenoeg klaar was. Ik kreeg direct de uitnodiging hem te komen bekijken. Beilen en Grenoble ligt niet echt dicht bij elkaar, maar dat ik langs zou komen stond vast. “Maar”, zei ik, “het wordt mogelijk wel oktober!” Dat was natuurlijk geen probleem, want dan heeft de rode polyester SM inmiddels haar vuurdoop gehad in de Rallye du Maroc Historique  als ”0”-wagen die voor de rally uit rijdt, met aan het stuur Bob Neyret. Ik heb via de mail bekend gemaakt dat Michel me acht oktober in de namiddag kan verwachten voor een SM en DS rendez-vous.

Als ik bij het bedrijf aankom die alle Citroëns voor het Team Bob Neyret prepareert is dat weer een prettig aanzicht. Er wordt binnen van alles en nog wat aan bijzondere auto’s tot nieuw gerestaureerd! Er staat een SM, een DS 21, een Maserati Merak, een Facel Vega en nog veel meer. De rally DS-en staan bij hun eigenaren thuis in de garage, anders werd het daar wel erg vol en er moet door een aantal echte specialisten gewerkt worden.
De Citroën SM Light Body staat midden in de garage. Ik kan hem dus goed op de foto zetten. Wat is ze mooi geworden! Ze hebben een gewichtsreductie van 300 kg weten te behalen. Dat is natuurlijk heel erg veel, probeer dat maar eens op te tillen. Overal is materiaal verwijderd en de rolkooi is deel gaan uitmaken van de gehele constructie.

Een SM weegt normaal gesproken 1450 kg maar in dit geval dus ongeveer 1150 kg. Alle plaatdelen zijn in polyester uitgevoerd, ook de bumpers en de keienvanger. Alleen het dak is nog van metaal. De voorruit is in verband met de reglementen origineel gelaten. Alle andere ruiten zijn van Lexan, ook de grote achterruit. Binnen is ook alles verwijderd. Alleen het hoogst noodzakelijke is in het dashboard gemonteerd. Onder de kap is een motor gemonteerd van een Maserati Merak SS, met een inhoud van ruim 3 liter. Daar hebben ze 300 pk uit weten te halen. De machine is uitgerust met Weber carburateurs, maar die gaan er eerdaags af om voor andere plaats te maken, want het kan nog beter. De uitlatenpijpen lopen zo vanaf het spruitstuk van drie naar een en dan aan iedere kant een lange pijp tot achter de auto. Een demper is niet te bespeuren. De koppeling is niet aangepast: er zit gewoon een originele drukgroep en frictieplaat in. Wel is de SM iets hoger gezet en zijn de veerbollen aangepast aan het nieuwe gewicht. Om een goede koeling te garanderen zijn er in de keienvanger drie roosters gemaakt, een voor het sleepoog en de andere voor extra aanvoer van lucht naar de radiateur. In het dak zijn drie luikjes gemaakt om wat frisse lucht binnen te krijgen, want de ramen kunnen niet bewegen.

Enige maanden geleden heeft de Citroën SM als nulwagen, dus die voor de rally uit rijdt, met Bob Neyret aan het stuur zijn eerste kunsten kunnen vertonen tijdens de Rallye du Maroc Historique. Ze zijn er zeer tevreden over en dat mag ook wel: het was natuurlijk een enorme klus om een ‘gewone’ SM naar deze lichtgewicht rally-SM om te toveren. Waar ze in de toekomst de Citroën SM LB in gaan zetten is op dit moment nog niet bekend. Ik zal het blijven volgen.

Reacties op dit rally-geweld kun je hier delen.

Tekst & foto’s: Visa 115 GTI, redactie: Penny Lane

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook