Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
CitroRacing Historique met een Visa GTi 115

Dat Kees Visa GTI 115 in een Visa GTi 115 rijdt, weet hier iedereen. Als je nog niet wist dat hij er ook graag mee racet, dan heb je het forum niet goed gevolgd. Hij heeft er al veel smakelijke verhalen over verteld. Nu is hij duizend kilometer naar het zuiden afgezakt om zijn Visa op een circuit de sporen te kunnen geven.
De voorbereidingen om duizend kilometer naar Montbeugny af te reizen, zijn best ingrijpend. Ik maak het mezelf nooit makkelijk, ik wil met alles rekening houden. Natuurlijk moet de Visa GTi 115 ruim voor die tijd helemaal in orde zijn. Een testdag op het circuit van Zandvoort in februari dient om het puntje op de i te zetten. Daarna wordt hij stilgezet en is veel zelfbeheersing nodig om de Vrij Rijden-dagen over te slaan. Er mag niets meer gebeuren. Zelfs de Jumpy wordt omgebouwd om er in te kunnen slapen. Veel ruimte is er dan natuurlijk niet meer, maar er gaan toch gereedschap, reserve-onderdelen, diverse vloeistoffen en vier extra wielen mee.
We gaan woensdag reeds op pad om vrijdagmorgen aan te komen. We bouwen onze 3x3 meter partytent op die ons moet beschermen tegen de zon, de regen, of de wind. Er is namelijk niet een schaduwrijk plekje op dat circuit. Deze vrijdag is behoorlijk warm, maar we hebben 220 Volt en we kunnen de koelbox aansluiten. Dan gaan we eens rustig buiten zitten en kijken wie er allemaal op dit evenement afkomen. Wat opvalt, is dat ze uit alle hoeken en gaten van Frankrijk deze reis hebben gemaakt.
Een groot deel van de mensen hebben net als wij alle tijd van de wereld en zijn ook 65+. Behalve degenen die met een Saxo 16V komen. Dat zijn allemaal jongelui die elk jaar hun raspaard weer sneller weten te maken. Als de meesten vrijdagmiddag en -avond arriveren, is er een grote verscheidenheid aan deelnemers en autos. De MEPs zijn goed vertegenwoordigd. Dit keer zijn er meer X2 met Panhard-motor. Ook de sportieve Citroëns zijn ruim aanwezig.
Zaterdag om 8:30 krijgen we een uitleg over het circuit, dan de geluidstest en de boel gaat van start om 9 uur precies. Om 9:20 ben ik aan de beurt en het is wel zo leuk dat ik dit keer meerdere Visas om me heen heb. Silvie Seignobeaux had haar Mille Pistes Evo meegenomen, de organisatie zelf een Chrono 1360 met 140 pk onder de kap. Er is ook een echt mooie rode tot nieuw gerestaureerde Visa Trophée. Tot mijn grote vreugde was er zelfs een tweede Visa GTi 115. De Citroëns die elkaar niet of nauwelijks ontlopen, zijn de Visa GTi 115 en de BX Sport. Dat levert altijd een leuke strijd op, die de Visas doorgaans winnen. Op zulke momenten heb ik veel voordeel van de slicks. De BXen hebben in de regel gewoon straatbanden onder hun auto. Ook met hard remmen doen ze nogal vreemd en daar maak ik gebruik van. Elk uur wordt door drie verschillende klassen gereden en zo gaat het de hele zaterdag en de zondag verder.
Er is een Panhard 24 CT meegekomen uit Nederland en er is ook nog een 24 BT + 20 cm in de baan. De Panhard 24 CT houdt zich het hele weekend prima en heeft de smaak goed te pakken. In mijn groep is een aantal DBs. Ik verbaas me elke keer over hun snelheid. Ze hebben twee cilinders, 850cc en zijn helemaal van polyester. Voor mij als ex-Alpinist is dit natuurlijk helemaal het einde.
Zaterdagavond wordt er in het naastgelegen vliegveldrestaurant gegeten en worden er oude films vertoond. Er blijken veel mensen uit het sportieve verleden van Citroën aanwezig te zijn, die zich na de films ook in het echt aan ons voorstellen. Dat is natuurlijk heel grappig.
Na de warmte van vrijdag en zaterdag komt in de nacht van zaterdag op zondag veel regen en dus hebben we zondag veel water op de baan. Ik heb twee sessies overgeslagen, omdat beter weer in aantocht was. Steeds maar wielen wisselen, is ook niet bepaald een leuk klusje. Met slicks kan je niet op een kletsnatte baan rijden, maar opdrogend gaat het prima en wordt het rijden een nog groter feest. De Visa blijft het prima doen, ondanks dat ik dacht dat de warmte een spelbreker zou worden. Vanaf de start zet ik direct met een schakelaar een van de twee koelmotoren aan en dat werkt prima.
De eigenaren van de andere Visa GTi 115 kwamen toch nog even kijken en waren er snel achter dat er voor hen nog heel erg veel werk aan de winkel was. Ook zat daar een nieuwe OMP-uitlaatdemper onder en ik heb het geluid kunnen horen, daar was ik wel benieuwd naar. Bij OMP in Montpellier liggen er nog genoeg in voorraad, wisten ze me te vertellen.
Naar zon evenement toeleven, duurt erg lang en als het zover is, is het ook zo weer voorbij. Zondagmiddag zien velen op afstand donkere wolken verschijnen en pakken naar mijn mening veel te vroeg in. Ook al zijn veel anderen dan al naar huis, aan het einde van de zondagmiddag rijdt de Visa GTi 115 nog steeds zijn rondjes. Eenzaam overnachten we nog een keer op het circuit en breken dan alles af. Daarna begint voor ons ook weer de reis richting Drenthe, waar alles weer moet worden opgeruimd. Volgend jaar is er een tiende Citro Racing Historique en wel op 18 en 19 juli. Ik denk en weet het haast zeker ook weer op dit leuke Circuit du Bourbonnais bij Moulin.
Henny, bedankt! Gelukkig heb ik een sponsor in de vorm van mijn wederhelft die me altijd ter zijde staat, het ook leuk vindt, altijd meegaat en me goed verzorgt: over geluk gesproken!
Een foto van Kees eigen Visa vind je in zijn topic Mijn VISA GTI 115. Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.
tekst en fotos: Visa GTI 115, redactie: RensKorevaar