Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Een weekend aan zee

In september 2011 zetten Annick en Guy Ausseil met hun team voor het eerst hun Citronnades op de Franse evenementenkalender. Wegens groot succes was de boulevard van St. Marie la Mer, op vijftien minuten van Perpignan, ook dit jaar weer het decor van deze groots opgezette manifestation Citroën. Met 250 ingeschreven deelnemers zelfs verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Kees de Waard Wagner was er voor ons bij.
Enkele dagen voor de eigenlijke Citronnades van start gaan installeren wij ons op camping La Pergola, een verzamelplaats voor een groot deel van de deelnemers. De camping ademt Citroën en we voelen ons er meteen als een vis in het water. Nieuwsgierig naar het decor in St. Marie la Mer, neem ik op vrijdag poolshoogte op de twee kilometer lange boulevard. Een geweldige locatie mag ik wel zeggen. In mijn verbeelding zie ik hem al helemaal vol staan met vrijwel alle ooit gebouwde types Citroën. Van het eerste model uit 1919 tot en met de meest recente. Op een prachtige plek zie ik de namen Erik, Roel en Kees reeds met krijt op de grond geschreven. We zullen morgen weinig moeite hebben om hier de tafels voor Eriks kraam een ereplaats te geven.
De dag erna maakt de verwachtingen meer dan waar. De diversiteit waarmee de kustweg gelardeerd is tart elke verbeelding. Twee nonnen stelen de show in het eendje uit Les Gendarmes de St. Tropez. Helemaal in stijl draaien ze driemaal daags hun routine af, tot groot vermaak van het talrijke publiek. Het is niet de enige bijzondere 2CV. Wat dacht je van een exemplaar met een XUD-blok en Hydropneumatische vering? Of een Spaanse 4x4? Een tweecilinder Visablok in het frame van een motorfiets? En natuurlijk een hele rits Meharis, die in deze regio helemaal in hun element zijn. Het gaat verder. Een uniek exemplaar van een door Dangel tot 4x4 geconverteerde C15 met een camperopbouw van Autostar. Veel mooie Traction Avants, maar nog veel specialer, een C4 prototype, waarin de voorwielaandrijving van de 7A werd uitgetest. Deze ben ik nog niet eerder ergens tegengekomen.
St. Marie la Mer ligt ingeklemd tussen de Middelandse Zee en de Pyreneeën. Dat merk je aan de Catalaanse invloeden, ook op de organisatie van dit festijn. De vrolijke uitdossing van de organisatoren, maar zeker ook in het evenementenrestaurant La Pica Pica, waar de Paella en de wijn die avond rijkelijk worden geconsumeerd. Maar voor het zover is rest er nog voldoende ander lekkers om van te genieten. Op toerbeurt verlaten we onze stand, waar de twee meegebrachte DS-cabrios meer dan voldoende aandacht naar de kraam trekken. D-types zijn er evenwel meer dan genoeg te bewonderen. Met zelfs exemplaren uit 1957 en 1959. De laatste is al jaren de trots van onze campingbaas, de tweede eigenaar van dit kleinood. Al eerder gezien, de trailer met het luid ronkende SM-motorblok. Ook hier weer een publiekstrekker van jewelste. Dat geldt misschien iets minder voor de wat banalere BX. Toch zie je niet elke dag een 16-klepper of 4x4 voorbij komen. Of een sportje met een diesel in het vooronder. De bijzondere Citroën C35 oprijwagen van CitroRacing, die ook hier weer uitpakken met de fabrieks rally CX. Een ingekorte proto DS. Een DS met opgevoerde motor met twee dubbele Webers. Een mooie Visa Chrono en GTI 1.6 met twee carburateurs. Ook een C5 Carlsson zie je niet elke dag. Net zo min als een Ami Super met dikke wielen en uitgeklopte schermen. Heiligschennis? Misschien, ik vond het wel wat hebben.
Op zondag hetzelfde en meer, waaronder, voor wie daar zin in heeft, een toertocht met voorop onze twee DS-en cabriolet. Met in de eerste een voor de Fransen wel heel speciale gast, de aanvoerder van de Franse nationale rugbyploeg. Niet te geloven hoe het publiek deze man adoreert. Voor alle zekerheid ben ik ook maar met hem op de foto te gaan, je weet nooit waar het goed voor is. Na twee dagen gezelligheid en drukte volgt de stilte na de storm. OK, het is misschien niet om de hoek, maar mocht u volgend jaar begin september in de buurt zijn, dit is nu echt een evenement om te bezoeken. Of beter nog, aan deel te nemen. Dankzij de medewerking van diverse lokale sponsoren is die deelname gratis.
verhaal en foto: Kees -VisaGTi115- de Waard Wagner
redactie: Marc GF Zaan