Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Le Trophée Paris-Pékin

De Croissières Citroën spraken in hun tijd al tot de verbeelding en doen dat vandaag ook nog. Citroën-rijders blijven het avontuur zoeken. Zo is er nu een groep helden onderweg van Parijs naar Beijing. In hun midden is niemand minder dan de grote Citroën-coureur Bob Neyret, natuurlijk in zijn bekende blauwe DS.
In haar uitgave van 31 januari 1907 daagde de Franse krant Le Matin echte mannen uit om te laten zien waartoe zij met hun autos in staat waren, van Peking naar Parijs rijden. Veertig echte mannen meldden zich aan, maar uiteindelijk waren er maar vijf die hun autos naar Peking verscheepten. Een Itala, een Spyker, een Contal en twee De Dions. Op 10 juni 1907 vertrokken zij bij de Franse ambassade in Peking via Mongolië en het Baikalmeer naar Moskau en verder westwaarts. De Contal en de De Dions hebben de slechte wegen in Azië niet overleefd. Charles Goddard, de bestuurder van de Spyker, is ergens op het Europese deel van de reis gearresteerd voor oplichterij. Prins Scipione Borghese stuurde zijn 7-liter Itala zo onbedreigd naar de finish in Parijs, waar hij op 10 augustus 1907 aankwam.
Sinds de val van het ijzeren gordijn zijn er diverse nieuwe edities van deze legendarische tocht georganiseerd. Les Baroudeurs, een organisatie van vooral 2CV-reizen, heeft nu een groep enthousiastelingen op pad gestuurd. Zij zijn op 13 juli vanuit Parijs vertrokken en hopen op 12 augustus in Peking aan te komen. De deelnemende autos zijn klassiekers; vooral vierwielaangedreven voertuigen waren uitgenodigd. Omdat Les Baroudeurs een groot netwerk van 2CV- en Citroën-liefhebbers om zich heen verzameld heeft, is Citroën in het deelnemersveld goed vertegenwoordigd. Niemand minder dan de grote Citroën-coureur Bob Neyret rijdt mee. Aan dat feit dankt .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) de tip van Kees VISA 115 GTI voor dit artikel.
Een van de sponsoren van de Trophée Paris-Pékin is het Franse klassiekerblad Gazoline. Je zult in hun najaarsuitgaven van alles over deze prachtige reis kunnen lezen. In de tussentijd lijkt de site trophee-paris-pekin.fr nog niet al te veel geheimen te willen prijsgeven. Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.
tekst: RensKorevaar, fotos: NN