Live uit Reims


Live uit Reims

Onze speciale verslaggever Kees “Visa GTI 115” is in Reims bij de start van de 20e Rallye Monte-Carlo Historique, keurt alle deelnemende Citroëns, fotografeert de piloten tot Carlos Tavares, de CEO van PSA, aan toe en brengt het allerlaatste nieuws over historisch rallyrijden.

Het is altijd weer leuk om naar de Rallye Monte-Carlo Historique te gaan, dus vertrekken we donderdag om 6 uur richting Reims. We rijden eerst even langs Stenay om een hotel voor april te reserveren, tanken en gaan dan weer verder naar Campanile Tinqueux.

Om foto’s te maken van de deelnemende auto’s waar niet al te veel mensen omheen staan, moet je vroeg op pad, dus sta ik vrijdag al om half negen voor de deur te trappelen bij het voor velen bekende Parc des Expositions aan de Allee Thierry Sabine in Reims. Op dat moment kan je de auto nog beneden vlak voor het gebouw parkeren. Nog niet iedereen, maar het grootste deel van de deelnemers staat al binnen. Vlug wat mooie plaatjes maken nu het nog stil is! Maar stil dat duurt nooit zo lang: om 10 uur is de hal waar de keuring plaatsvindt behoorlijk gevuld met allemaal liefhebbers. Het zijn inderdaad allemaal 65+’ers, die autoliefhebber zijn en alle tijd van de wereld hebben.

Onder de vele deelnemers is een aantal coureurs die tot de top van vroegere tijden behoort. Het is mijn bedoeling deze lieden in het vizier te krijgen. Als eerste traceer ik in een onopvallende outfit Carlos Antunes Tavares geheel alleen. Ik spreek hem aan en vraag of hij voor zijn rallywapen wil gaan staan, zodat ik een foto kan nemen. Dat lukt prima; ik denk dat ik de eerste ben die hem hiermee lastigvalt, maar het lukt en hij vindt het zelfs wel leuk. Hij was voorheen de hoogste baas bij Renault/Alpine en sinds enige tijd de allerhoogste baas van PSA ofwel Peugeot-Citroën. Hij rijdt met een Peugeot 104 ZS, met extra vitamines en in polyester uitgevoerd. Slim: zo’n ding is vederlicht! Hij heeft startnummer 4. Velen weten niet wie deze man is en dus valt hij voor de meesten niet op. Echter hij heeft een lange autosportgeschiedenis achter zich en is zelfs nu nog steeds actief in het Boss GP-kampioenschap met voormalige F1’s en ander snel spul uit die tijd.

Onder de aanwezigen is ook nog personeel van hem: Daniel Elena, die minder dan twee weken terug nog met Sébastian Loeb tweede werd in de ”Dakar” met een Peugeot. Daniel dacht: “Laat ik ook zelf eens rijden” en bestuurt een werkelijk top geprepareerde VW Golf GTI met nummer 47. Er is nog meer Citroën-personeel in de vorm van Françoise Conconi. Zij reed ooit vele rally’s met Michelle Mouton in een Fiat 131 Abarth en andere auto’s. In 2015 reed ze met haar Citroën DS 21 nog Parijs-Peking. Ook Bob Neyret reed deze rit in een DS: beiden zijn aangekomen.

Carlos Antunes Tavares, Françoise Conconi en Daniel Elena gezamenlijk op de foto, zelfs dat lukt. Ik ben net aanwezig wanneer ze toevallig samen in gesprek raken; geluk dus. Ook Daniel Elena bij zijn VW Golf GTI weet ik op de plaat te zetten. Françoise Conconi heeft deze keer haar Citroën DS 21 thuisgelaten. Ze is werkelijk een Franse top-navigatrice en zit dit keer naast favoriet Jean-Pierre Coppola in een - heel goede keus - Alpine A110 1600 Light Body Groep 4, een ex-fabriekswagen.

Ook hij is er weer, de inmiddels 89 jaar oude Willy Cave uit Engeland, die in zijn leven menigeen de goede wegen op heeft weten te sturen. Je begrijpt dat ik weer uren geniet om in deze ambiance rond te kunnen lopen. Werkelijk alle merken zijn vertegenwoordigd en ook heel leuke, zoals een DB HBR5, Matra Djet, Simca 1200S, Saab 96, Wartburg, Austin 35 een Londense Austin Taxi, Simca 1100 TI, Triumph TR2, Austin Healy 3000, Lotus, en van Citroën een DS 21, een CX GTi en een GS 1220. Ook Lancia en Porsche zijn natuurlijk ruim vertegenwoordigd.

Na 14 uur worden de ruim 130 deelnemende wagens verplaatst en opgesteld voor het Hôtel de Ville, waar in de avond om 19 uur de eerste, een Ford Escort, van start gaat. Stilstaande auto’s zijn leuk, maar ze zien rijden natuurlijk ook. Ik zorg dat ik om 19 uur bij een stoplicht verderop in de stad op het place des Droits de l’Homme sta, niet ver vanaf Champagne Pommery en tegenover Champagne Veuve Clicquot. Na het lange wachten laten ze allemaal de rallyauto’s brullen als ze bij het groene licht wegrijden, daarbij aangevuurd door een hele groep liefhebbers. Na enige tijd verdwijnt ook de laatste auto in de nacht op weg naar Monaco. Wij verdwijnen richting Campanile, om zaterdag ruim 300 foto’s rijker weer huiswaarts te keren en thuis het evenement via internet verder te volgen.

Bekijk de Rallye Monte Carlo Historique op de site acm.mc. Ook op YouTube zijn al diverse leuke filmpjes te bekijken. Reacties plaats je natuurlijk hier.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook