Op bezoek bij René Mathiot


Op bezoek bij René Mathiot

Kees “Visa GTI 115” is de man van de verre reizen en de ontmoetingen met opmerkelijke mensen die zich met Citroën bezighouden. Nu bezoeken we René Mathiot met hem, iemand die zulk mooi spul maakt dat Kees tegelijkertijd watertandt en in zijn broek pist!

Toen ik met een stand op het topevenement RetroMeus’Auto aan het Lac de Madine stond, werd ik aangesproken door een man die op een van mijn foto’s zijn eigen auto herkende. Die auto was een BX 4TC. Ik werd enthousiast en hij ook. Hij vertelde over zo veel moois bij hem thuis, dat ik direct vroeg: ”Mag ik eens langs komen?” Hij zei: “Ja natuurlijk, hier heb je mijn kaartje met telefoonnummer. Bel maar even.” Ik ga na het evenement alleen even naar huis om de Jumpy uit te laden, dus we laten de caravan in Frankrijk staan. Thuis stuur ik de man een mail met het voorstel om op 22 juni bij hem langs te komen. Binnen twee uur krijg ik antwoord dat hij er zal zijn en ik welkom ben.

Ik ga dus naar de heer René Mathiot, eigenaar van Mathiot Autos in de buurt van Pont-à-Mousson. Hij bouwt competitie-auto’s volgens de exacte fabrieksspecificaties, in dit geval dus Citroëns. Ik word opgewacht door Michel, een medewerker die me vast van alles laat zien. Even later komt René Mathiot zelf en neemt de rondleiding in eigen handen. Je weet niet wat je ziet: allemaal rally-auto’s in zijn eigendom, allemaal zelf gebouwd en in uitzonderlijke staat.

Ik vraag hem toch eerst of Denis Mathiot directe familie van hem is. Nee, dat niet, maar wel heel verre familie. Beiden zijn al vele jaren, sinds de jaren ’80, in de autosport actief. Wie is Denis Mathiot nu weer? Dat is de man die met zijn bedrijf in opdracht van Citroën de tweehonderd Visa 1000 Pistes op de wereld heeft gezet.

Van alle auto’s worden hoezen afgehaald en ze worden zelfs voor me verreden, zodat ik ze goed op de foto kan zetten. Vooraf heeft René ingestemd met foto’s nemen en met dit artikel. Onder de eerste hoes komt een Citroën AX Usine groep A tevoorschijn. Verder zie ik een ZX 16v Usine groep A, erna een ZX F2000, een ZX Groep N Terre en nog veel meer. Ook een C4 kitcar, dus alleen voorwiel-aangedreven en heel exclusief. Hier zijn er echt heel weinig van gemaakt en nog minder overgebleven. Een C4 in opbouw, in de hoek een werkelijk nieuwe Peugeot 104 ZS 1360 met de specificaties Usine. Het is echt bibberen als je dit ziet, want alleen de cilinderkop met zijn twee dubbele Webers en lange aanzuigkelken is al een kunstwerk op zich. Verder een BX 4 TC als nieuw, ernaast weer een leuke auto: een vrijwel nieuwe Peugeot 306 Cabrio met 33.000 km op de teller.

Dan komt een normale rally-C2 en dan de auto die ik uit zou kiezen: een C2 Max in opbouw. Alle delen liggen er nog naast en onder en de motor is helemaal te gek: 1600 cc, met een spaghetti-uitlaat, zo mooi! Die vier pijpen gaan over de versnellingsbak heen naar beneden. In Drenthe zouden ze zeggen: “Watertanden en in je broek pissen tegelijk.” Om alleen de achteras aan de breedte aan te passen, is al een bijzondere klus. Ik krijg alles te zien. Speciale voorwielophangingen: vederlicht, met daaraan ook lichte, maar grote schijven en superlichte remklauwen. Ook worden er diverse onderdelen in eigen beheer ontworpen en gemaakt.

Jammer, de heel bijzondere Talbot Samba Rally Usine is niet in het gebouw aanwezig. Ook dat was in die tijd natuurlijk een topauto. Mijn wederhelft zit in de Jumpy te wachten, maar dat wachten loopt uit tot ruim twee uur en dus wordt het tijd haar ook op te halen voor een lekker fris drankje: alles is aanwezig. René Mathiot neemt werkelijk alle tijd voor mijn bezoek en ook worden de geschiedenisboeken tevoorschijn getoverd. Alles is begonnen met een Fiat 128 Coupé, een R8 Gordini, een Fiat X1/9 en nog veel meer vreemd spul. Daarna werd er vele jaren met succes gereden in diverse Peugeots 104 ZS, die we in alle uitvoeringen te zien krijgen. Ook werden er kampioenschappen behaald en dat zien we aan de gevulde kasten met bekers. Af en toe is René met zijn 62 jaar nog steeds actief in de autosport.

Dan vraagt René of ik nog langer in de buurt verblijf. “Hoezo?”, vraag ik. “Een man die je al eerder hebt ontmoet, doet mee in de Rally ’Terre de Langres’, een rally voor het Frans rallykampioenschap. Jean-Luc Marteil komt helemaal van de Pyreneeën naar Langres en wel met zijn Visa 1000 Pistes EVO. Dat wil ik zien, want eind vorig jaar won hij nog de ‘Terre de Vaucluse’. Hoe kom ik aan zo’n mazzel? Ik wijzig direct mijn plannen en ga de volgende dag richting de stadscamping 200 km verderop in Langres. Ik wil toch weleens een echte 1000 Pistes EVO in actie zien! Ook dat verhaal hebben jullie natuurlijk van mij tegoed, maar als je nu wilt reageren op dit artikel, doe dat dan hier.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook