Rallye Terre de Lozère


Rallye Terre de Lozère

Onze rallyverslaggever Kees "Visa GTI 115" reist naar Mende in Zuid-Frankrijk om de Visa’s in actie te zien bij de Rallye Terre de Lozère. Zoals dat gaat bij Kees, komt hij terug met de belofte voor nog een verhaal: over een DS 21 prototype. Nu eerst de zandpaden op!

We bezoeken weer een rally op onverhard. Dit laatste weekend van augustus is de Rallye Terre de Lozère. De departementshoofdstad Mende waar zich alles afspeelt, staat bij 33°C op zijn kop. Er gaan 130 moderne en maar 23 oude rallywagens van start. Er zijn niet alleen een Citroën C4 WRC, een DS3 WRC, een DS3 R5 en vele DS3 R3 bij, maar ook een Visa GT, een Visa Chrono groep B, een Visa 1000 Pistes EVO groep B en een DS 21 prototype. Dat zijn de Citroëns waarvoor we gekomen zijn!

De Visa 1000 Pistes is die van Jean-Luc Marteil en Vincent Breynat, de Chrono wordt gereden door Jean-Michel Wolff en Pascal Lucon en de Visa GT door de zussen Léa en Solène François. De DS 21 heeft mijn bijzondere belangstelling. Nadat de vorige tijdens de Rallye du Maroc 2014 in vlammen opgegaan was, is er dus toch weer een nieuwe gebouwd, maar nu door een ander team mensen onder aanvoering van niemand minder dan Philippe Wambergue.

Bij zo’n rally ben ik altijd vroeg, zodat ik de aankomst van iedereen rustig kan bekijken. Ook bij de keuring van de deelnemende auto’s ben ik graag aanwezig. Voor de Visa’s is dat geen probleem, maar bij de DS 21 zien de commissarissen een paar vreemde dingen onder de motorkap. Toch krijgt ook deze zijn keuringssticker. Na de keuring wordt alles opgesteld in het parc fermé.

Op zaterdag installeer ik me bij een haakse bocht. Dat is een plek voor leuke plaatjes, maar het is een uitzoekerij om er te komen. Gelukkig gaan de VHC’s als eerste van start, met het nummer 200 van de DS 21 op kop. Als hij komt aanstuiven, is dat een groot spektakel. Philippe Wambergue blijkt ook op zijn 68e nog heel snel te zijn en veel stof te kunnen opwerpen. Ik tel af naar wagen 207, de Visa 1000 Pistes, maar er komt helemaal niets. Dus gaat het verder met Porsches, Lancia’s en Fords. De laatste in de lijst is de Visa Chrono en ook nu ben ik gespannen, maar weer komt er niets! Ook de 130 moderne deelnemers zorgen voor rallyspektakel. Inmiddels zijn er veel kijkers bijgekomen. In tegensteling tot de Terre de Langres zijn er hier voor het publiek veel plekken om te kijken.

Wat was er loos? De Visa Chrono kwam na 400 meter al zonder benzine te staan: vergeten te tanken! Bij de Visa 1000 Pistes brak 200 meter na de start het oog van de fusee af: geen stuur meer, dus einde oefening. De 1000 Pistes wordt helemaal hersteld en de volgende dag doen alle Citroëns gewoon weer mee. Dan verstop ik me vroeg in een bos om een mooie afdaling die met hoge snelheid wordt genomen eens te kunnen beleven. Jé, wat nu? De DS 21 ontbreekt! Ik hoor dat die ergens stilstaat, jammer. Van de Visa 1000 Pistes hoor je de gillende motor met soms 9.000 toeren van verre aankomen en de Chrono doet natuurlijk ook zijn uiterste best. Nu er benzine in zit, gaat hij geweldig goed.

Als er 50 auto’s voorbij zijn, ga ik terug naar Mende om te kijken hoe het met de Visa 1000 Pistes is. “Hij doet het geweldig, maar in de proeven zitten soms te veel rechte stukken, waar de motor te lang op hoge toeren zou draaien, dus moet er regelmatig gas teruggenomen worden,” hoor ik van Jean-Luc en zijn navigator. Verder zijn ze tevreden. De uitval van gisteren is wel jammer, maar dat hoort bij het spelletje. Dat er bij deze auto’s van alles kapot gaat, is geen wonder. Het parcours is niet om aan te zien zo zwaar. Toch vinden velen dit zeker zo mooi als asfaltrally’s.

De Visa vertrekt weer voor een volgende proef en ik zie ineens de DS 21 voorbijrijden: hij doet het dus nog. Ik ga er snel achteraan. Als Philippe Warmbergue uitstapt, zegt hij dat hij uit de wedstrijd is. Daarna geeft hij aan diverse toegestroomde techneuten door wat er aan de hand is: “Steeds hetzelfde liedje, na 10 km geen remmen meer.” Als alles weer rustig is, krijgen Michel Conrad, Vincent Jammes en ome Kees een speciale uitleg van Philippe Wambergue over deze bijzondere DS 21 Proto. Meedenken mogen we ook. Wordt vervolgd!

De Visa 1000 Pistes en de Visa Chrono beginnen aan hun laatste proef en ik ga vast richting het podium. Als de laatste moderne auto’s van het podium gestart zijn, komen de eerste VHC-rijders alweer in beeld. Net als in de Terre de Langres winnen de Belgen Cristophe Jacob en Isabelle Regnier met hun snelle Ford Escort RS 1800. Op de tweede plaats komt nu de Lancia Delta Integrale van Hugo Canavese en Lucie Baud van Milano Racing. De derde plaats is voor de Porsche-rijders Bruno Igounenc en Francis Mazotti. De laatste twee plaatsen in deze uitgedunde VHC-klasse zijn voor Jean-Luc Marteil en Vincent Breynat met de Citroën Visa 1000 Pistes en voor Jean-Michel Wolff en Pascal Lucon met de Visa Chrono. De aanhouders komen dus toch over de streep.

Ook aan dit leuke weekend komt weer een einde. We gaan door naar ons volgende evenement. Dat is op het circuit van Albi, de thuisbasis van de MEP’s. Wie ook van onverhard rallyrijden wil genieten, kan de laatste twee Rallyes de Terre van dit seizoen in zijn agenda zetten: de Terre des Cardabelles vanuit Millau op 7-9 oktober en de Terre de Vaucluse vanuit Courthezon op 11-13 november. Je kunt hier reageren.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook