Unicum: de Jumpy KdWW-camper


Unicum: de Jumpy KdWW-camper

Binnenkort beginnen we een artikelserie over een groot avontuur van Kees "Visa GTI 115" en zijn Jumpy. Voordat we op reis gaan, stellen we je die Jumpy in detail voor. Wat deze Jumpy onderscheidt van alle andere is de zelfgemaakte camperuitrusting. Wie handig is, vindt hier inspiratie.

Voor deze Jumpy hadden we nog het oude model 2.0 HDi met 110 pk. Deze wilden we vervangen, omdat hij maar 1.300 kg mocht trekken. Ervoor in de plaats kwam de eerste Grand C4 Picasso met 142 pk benzinemotor en ESB-zesbak. Al snel bleek dit een vreselijk verkeerde keus te zijn na 20 jaar dieselen.

Na anderhalf jaar benzine hebben we in 2009 weer een nieuwe Jumpy besteld met toen de dikste motor erin: de twee liter diesel met turbo en intercooler levert 140 pk en 320 Nm. Als particulieren moesten we de BTW en BPM ook afdragen, dus dat was kassa. Maar ja, dat was onze eigen keus. Het moment van afleveren blijft altijd een feest. In dit geval vierden we dat op 18 augustus 2009 bij Citroën Dijkstra in Lelystad. “En rijden maar!”, riepen ze ons nog na.

Zijn belangrijkste werk zou het trekken van de caravan worden: een LMC 520 HTD, de grootste en breedste enkelasser. Volgens de folder is het een compleet landhuis op wielen. Met deze grote caravan achter de Jumpy is het een feest om rechtuit te rijden, alhoewel een 2,5 meter brede en 7,5 meter lange caravan een heel bijzondere ervaring is. Dat moet je echt nooit kopen: zo’n ding met brede as gaat echt helemaal zijn eigen weg, dus heel hoog ophalen bij bochten is een must. Doe je dat niet, dan zijn vele schades het gevolg, ofwel ik weet er alles van. Maar waar het om gaat, is de kracht van de motor die het niets doet dat dat gevaarte erachter hangt. 

Er zijn reizen waarvoor een Jumpy met caravan nou niet bepaald de juiste manier is. In dat geval wordt hij als camper ingezet. Het is wel belangrijk dat je het samen met je partner leuk vindt en deze manier van kamperen ook ambieert. Het is natuurlijk wel een groot verschil met een caravan waar alles inzit. Wij vinden het prachtig, helemaal als het weer mee zit. Om de Jumpy daarvoor geschikt te maken,  is er een zelfgemaakt houten interieur ingezet. Het enorme lawaai dat uit de laadruimte van een lege Jumpy komt, is sowieso niet bepaald prettig. Dus werd direct begonnen om het geheel te isoleren en ook de hele vloer van laminaat te voorzien. Het camperinterieur ofwel de slaapplaats is geheel eigenhandig gemaakt. Het stamt deels uit de vorige Jumpy, maar er moest wel het een en ander worden aangepast. Het is een systeem dat er in vijf minuten in of uit kan, want niets zit vast. Naast het sleutelen, kan ik ook in het bewerken van hout mijn driften kwijt. Ook blijf ik altijd nog maar kleine dingen verbeteren.

We hebben er op deze manier diverse reizen mee gemaakt naar Schotland, de Noordkaap, naar Sardinië, Marokko, ook Ierland en diverse keren naar Corsica. Wees gerust, bij echt minder weer slapen we ook in Hotels en B&B’s. Minder weer is altijd mogelijk en vooral waar je dit niet verwacht. Op Corsica hebben we al heel veel neerslag meegemaakt: kort maar echt hevig. Een prieel gaat ook altijd mee op camperreizen: dat is onze woonkamer op de camping.

We hebben nooit haast, dus de vaste snelheid is altijd 90 km/h. Er blijft dus heel veel over als we moeten inhalen, want 320 Nm is niet niks. Toch heb je met 90 km/h eigenlijk nooit iemand voor je rijden; zelfs vrachtwagens hebben meer haast. Met deze snelheid is het verbruik heel goed te doen. Rijden we zonder caravan en gaan we ervoor zitten, dus alles rustigaan, dan lukt het weleens om op n tank meer dan 1.050 km af te leggen. Het is een zegen dat de Jumpy een tankinhoud heeft van 80 liter, echt top.

Behalve caravantrekker en camper is de Jumpy ook de trekker van de autotrailer met de VISA GTI 115, wanneer die naar een of ander evenement gaat. Trouwens, de Jumpy is ook ons dagelijkse vervoer! In zeseneenhalf jaar hebben we er bijna 195.000 km mee gereden, met als enige bijzonderheid dat er twee raamgeleiders zijn gebroken en de EGR-klep open is blijven staan door een losgevallen zitting. Uit voorzorg komt er volgende maand een nieuwe Gates-distributieriem op met waterpomp en lager. Ook de vier banden en alle remblokken gaan we vernieuwen. Alle filters en de olie worden natuurlijk ook vervangen. Daarna zijn wij en de Jumpy in april/mei weer aan vakantie toe, dus worden eerdaags plannen gemaakt met of zonder caravan.

Wil je meepraten over deze veelzijdige Jumpy, klik dan hier.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook