Test Berlingo Multispace (2005)


Test Berlingo Multispace (2005)

Citroëns Berlingo is al jaren een vertrouwd beeld in onze straten, meestal in besteluitvoering. Die is geliefd bij ondernemers en particulieren met ruimtewensen. Wist je dat Citroën ook een praktische personenversie heeft? Omdat gezinnen het in deze tijden niet allemaal even breed hebben, zocht het CiFo-testteam een goede gebruikte Berlingo Multispace voor je uit!

Daar staat-ie, een groen metallic Berlingo Multispace met twee schuifdeuren. Hij is begin 2005 voor het eerst op kenteken gezet, dus het gaat hier om de Berlingo-I fase 2. De door ons bekeken en gereden uitvoering heeft de bekende 1.6 16v motor met 110 pk, is voorzien van airconditioning, cruise control en een radio/cd-speler met stuurbediening. Een complete uitrusting dus, die in combinatie met fijne grijze veloursbekleding het ‘busjesgevoel’ snel doet verdwijnen, iets wat vooral door de luxere aankleding van de Multispace veroorzaakt wordt. Er zijn ook ‘echte’ personenuitvoeringen van de Berlingo zonder de Multispace-toevoeging. Die ogen niet alleen een stuk kaler, ze zijn ook beduidend kariger uitgerust. Reden voor ons om een échte Multispace te kiezen als onderwerp voor deze test.

Bij het binnenstappen van de Multispace, voor door twee ruime portieren en achter door twee handige schuifdeuren, valt gelijk al op dat alles in deze Berlingo is gericht op praktische inzetbaarheid: klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen, bagagenetjes boven de schuifdeuren, schuiflades onder de voorstoelen en vakken in de bagageruimte. De auto is robuust afgewerkt: gewoon degelijke kunststofpanelen, stevige vloerbedekking en alles zit goed in elkaar, zonder poespas. Deze auto had iets meer dan 80.000 km achter z’n kiezen en voelde goed en solide aan. Geen gerammel en geen gekraak dus.

Zo’n Berlingo blijkt al snel een ideaal ding. Voor de gelegenheid hebben wij het testteam tot maar liefst drie man uitgebreid. Doel: zes brocantes afstruinen in het Franse departement Allier. Bij de eerste markt wordt er een racefiets gescoord die zonder enig probleem in de kofferruimte van de Berlingo past. Tasjes met boeken, olieblikken, boodschappen, nog een fiets, noem maar op: alles past er in. En er kunnen drie volwassenen prima op de achterbank plaatsnemen. De vlakke vloer, van voor tot achter in de auto, helpt daar zeker bij. Ook de middelste passagier kan gewoon zijn benen kwijt. Daarbij is de Berlingo best breed, dus er is ruimte zat op de achterbank. Zelfs voor drie (3!) kinderstoeltjes naast elkaar. Natuurlijk is de achterbank volledig neerklapbaar en zelfs redelijk gemakkelijk uitneembaar. Zo ontstaat een balzaal aan ruimte.

Rijden doet zo’n 110 pk benzinemotor trouwens prima. Voorzien van een 5-bak met goed gekozen overbrengingen, gaat het allemaal best vlot tot zo’n 100 km/h. Daarboven duurt het allemaal wat langer. Vooral op sterke hellingen merk je dat wel een beetje, al gaat het nooit tergend langzaam. Een strakke bochtenridder zal de auto nooit worden, daarvoor is hij te hoog én te comfortabel afgeveerd. Het benzineverbruik ligt rond de 1 op 12. Door de hoogte en de comfortabele vering helt hij in de bochten iets over en is hij wel wat zijwindgevoelig. Eerlijk gezegd heb je geen ‘bestelwagengevoel’ meer in de Multispace. De Berlingo rijdt als een normale, ruime gezinsauto. Opmerkelijk is de betrekkelijke stilte die heerst tot zo’n 130 km/h. Citroën heeft behoorlijk werk gemaakt van de isolatie. Windgeruis en motorlawaai zijn dermate goed weggefilterd dat je met vijf man een geanimeerd gesprek kunt voeren. Mensen met meer haast en een wens voor nog meer pk’s moeten we teleurstellen: de 1.6 liter 16v motor met 110 pk is de sterkste benzinemotor die leverbaar was in de Berlingo-I Multispace.

De Multispace is gebruikt te vinden met een behoorlijke motorkeuze. Geen wonder, de gebruikte techniek is ‘geleend’ van modellen als de Xsara, ZX en C3. Er zijn benzinemotoren van 75 tot 110 pk en dieselmotoren van 70 tot 110 pk., waarbij de opmerking moet worden gemaakt dat naar ons idee 90 pk toch wel een beetje het minimale vermogen is wat je nodig hebt om met vier inzittenden en bagage een beetje vooruit te kunnen komen. Voor de veelrijders is de 90 pk sterke 2.0 HDi een aanrader. Dat is een sterke, soepele en betrouwbare motor! Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak, een automaat is niet verkrijgbaar.

Omdat we het hier over een gebruikte auto hebben, zijn er ook aandachtspunten te noemen waar bij aankoop op gelet dient te worden:
- Voorveren kunnen breken, zoek uit of deze al eens vervangen zijn.
- Olielekkage van de koppakking bij benzinemotoren.
- Vroegtijdig overlijden van de krukas-poelie bij dieselmotoren.
- Olieverbruik door versleten klepseals bij de benzinemotoren.
- Rammelen van de stabilisatorstangen.

Is de Berlingo Multispace een serieus alternatief voor de klassieke gezinswagen? Ja, dat is hij wat ons betreft wel. Sterker nog, de auto is dermate praktisch en rijdt zo volwassen dat je hem zelfs al een alternatief voor een gebruikte Xsara Picasso kunt zien. Deze gebruikte auto’s zijn goed en relatief voordelig te vinden. Wij kwamen ze al tegen vanaf zo’n 1500 euro voor de Berlingo-I Multispace 1400. De onderhoudskosten zijn vriendelijk, wegenbelasting en verzekering zijn goed op te brengen en ook de brandstofkosten zullen je de kop niet kosten. Blijft eigenlijk alleen de drempel van het uiterlijk nog over. Maar na vier dagen de handigheid van de Berlingo Multispace te hebben mogen ervaren, stappen wij daar met een grote stap overheen!

Onze punten nog even op een rijtje:
+ zeer ruim
+ voordelig in aanschaf en in gebruik
+ erg praktisch
+ betrouwbare techniek
- ‘busjesuiterlijk’
- 1400 8v en 1,9D motor eigenlijk te zwak
- de Berlingo-I fase 1 heeft slechts een of zelfs geen schuifdeur

Natuurlijk zien we graag reacties op dit testbericht. Je kunt ze hier plaatsen.

tekst: gompy58, Lucas en waterman, foto: Automobiles Citroën

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook