Le Tour de France.. In augustus!


Le Tour de France.. In augustus!

De titel is makkelijk verzonnen. Maar, beter goed gejat dan slecht verzonnen. Deze maand heeft forumlid Gert Hendriks (GWHENDRIKS2) met zijn BX DIGIT ‘koers gezet’ naar Frankrijk. Voor een vakantie en een bezoek aan EuroCitro. Lees hier het avontuur in Frankrijk met de BX in de hoofdrol!

Zondagmorgen op een lege Nederlandse snelweg, komt uit de dauw een gele gloed opzetten. Al snel komt uit de dauw een BX type 1 te voorschijn. Dit jaar gaat de reis weer naar Frankrijk met de vriendengroep “het geneuzelgroepje” dat door de loop van de jaren is ontstaan via het Citroën-forum. Naast de interesse in Citroëns is er ook op het sociale vlak veel contact.

Ondertussen rijden we vol bepakt in het kielzog van een Xantia door België. Het is nog vroeg maar al druk met het vakantieverkeer. We passeren volgepakte auto’s met caravan erachter richting Frankrijk. Dat het erg vroeg is voor sommige mensen om op pad te gaan, blijkt wel weer: sommigen waren niet helemaal wakker bij het inpakken. Op de snelweg komen we hier en daar wat spullen tegen. We zien bestek, kussens en een slaapzak liggen. Maar nog geen huilend kind of een verbaasde schoonmoeder langs de weg.

Niet veel later rijden we Frankrijk binnen en is de eerste tank stop achter de rug als de benzinemeter, in een BX DIGIT zijn dit vijf blokjes, snel terug loopt naar 2… Hierdoor krijgt de bijrijder het idee dat er iets niet goed is. ‘Geen paniek’, acht maar tot we boven de heuvel zijn’ zeg ik rustig. De DIGIT is de enige auto die ik ken die benzine erbij tovert! Zodra we de heuvel op zijn loopt de benzinemeter weer tot de maximale 5 blokjes. Later op het Circuit van Lemans weet ze ook weer benzine bij te toveren. Noem het maar karakter!

Bij de camping aangekomen onder Le Mans krijg ik het idee dat het Nederlandse weertje meegekomen is uit Nederland, regen dus. Dat belooft wat deze vakantieweek, maar gelukkig kan ik eindelijk de partytent gebruiken die ik voor de ICCCR (2012) gekocht heb. Afijn, in de dagen voor EuroCitro bezoeken we het plaatje Tours en rijden in de omgeving rond om vl auto?s te spotten die in Nederland bedreigde soorten zijn geworden. We zien C15’s, Renault 5, Trafics (eerste generatie) en zelfs BX’en! Soort trekt soort aan zeg ik dan!  Ook krijgen we verbaasde blikken van het supermarktpersoneel en bezoekers, als we een winkelwagen vol met olieflacons afrekenen. Het is immers hier veel goedkoper dan in Nederland. Alleen de ADAL’s van de BX protesteren door de vele olieflacons die ingeladen werden. Dat wordt reviseren!

De avond voor EuroCitro komen nog drie ‘geneuzelaars’ opdagen op de camping. Het wordt die avond een gezellige boel, waardoor de stoelen spontaan doorzakken. Wellicht dat de Bourgondische etensstijl daar te maken mee heeft. Kom goed, uit ik moest wat pondjes aankomen! Nog duf van de vorige avond komen we Le Mans binnen en rijd ik over het stuk circuit wat openbaar is. Gelijk zie ik de Porsche ’s, Audi’s, en Toyota ‘s LMP1 klasse in gedachten opkomen die hier op top snelheid voorbij komen. Met een glimlach rij ik met die gedachte de BX richting EuroCitro.

De DIGIT valt bij de ingang van de camping meteen op. Of er een foto van het Dashboard gemaakt mag worden? ‘Tuurlijk’ antwoord ik in het Engels. Toch fijn dat er Fransen zijn die Engels kunnen. Ook de receptioniste van de Camping waar we verblijven, spreekt goed Engels. Deze drie dagen EuroCitro valt de BX in goede smaak bij de bezoekers, zodra ze erachter kwamen dat het een DIGIT-uitvoering is. Echter de aandacht die ze kreeg nadat ze een vliegende Cx motorkap tegenkwam minder leuk was. Gelukkig bleef de schade beperkt. Hierdoor heb wel een bekende rallycoureur ontmoet. Deze reed in vervlogen tijden voor Citroën o.a. Dakar, met de bewuste CX met missende motorkap. De BX heeft dus een soort handtekening gekregen.

Voor de rest is EuroCitro een soort CitroMobile, maar dan groter en je mag het circuit op. Zondag was het de beurt aan moderne meuk, waaronder de BX. Ik vind een BX nou niet bepaald modern, rare keuze van de Fransen?  Hoe dan ook, als een enorme autosportliefhebber was dát het hoogtepunt van zondag, het circuit op! Even waan ik me zelf als Michel Vaillant met de Vailante S94 op het Circuit. Na het rechte stuk start/finish rij ik met 280km/h op de Dunlop curve af. Waarbij ik bij het afremmen de Leader NR 13 van Bob Cramer uit rem, en als eerst de bocht in ga. Al snel geef ik de V10 vol gas en ga op de Dunlop bridge af met in kielzog de Leader achter me aan. Al rap nader ik de beroemde Dunlop bridge als ik ‘Gert moet ik nog foto’s maken?’ hoor… Al gauw wordt fictie snel realiteit. Of niet?

In het stadje Le Mans kun je in het centrum allemaal plakkaten vinden in de stoep van de coureurs die de 24-uursrace gewonnen hebben. Opeens zie ik daar Michel Vaillant staan met het bekende Vaillant-logo erbij. Het was toch een fictieve stripfiguur? Le Mans is voor de rest een mooie stad voor een gezellig hapje en een drankje.

Deze gezellige week is snel voorbij gegaan en daarmee is de vakantie voorbij. Maar niet voordat we via een binnendoorroute een sloperij bezoeken. Hierbij is de BX helemaal in haar element! We vinden naast de moderne meuk een BX type1! Als aasgieren plukken we deze BX leeg en gaan nog een hapje doen in Etretat, wat bekend staat om de rots vormige olifant die uit de zee drinkt. Dan wordt de koers gezet richting Nederland waarbij de BX even de illegale snelheid aantikt. Zou Lemans daar invloed van zijn, of komt het dat ze deze vakantie voorbeeldig reed?

Afijn, de vakantie met de BX is buiten verwachting goed verlopen, enige kritiek was de koppeling aldus een geneuzlaar (die dus snel afgesteld werd), ADAL’s die echt gereviseerd moeten worden en een zwetende LHM-retourtje. We kunnen concluderen, met de karakterbak op vakantie is een hoge funfactor!
Volgend jaar weer, hoewel het gerucht gaat dat het dan een CX-vakantie wordt!

Meer over Gert’s DIGIT vind je in dit topic!

Tekst: GWHENDRIKS2, redactie: 2d. Foto’s: GWHENDRIKS2 en Timo1990.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook