C4 Cactus Airflow 2L


C4 Cactus Airflow 2L

Alsof de C4 Cactus op zich zelf nog niet genoeg nieuws was, presenteert Citroën op de Salon Mondial de l'Automobile in Parijs de C4 Cactus Airflow 2L. Verbruik is momenteel een belangrijk onderwerp vanwege milieu-eisen en het kostenaspect. Citroën gaat deze uitdaging uiteraard aan en zet daarbij al zijn creativiteit en technologie in.

Met de concept C4 Cactus Airflow 2L presenteert Citroën een auto die 2 liter per 100 km verbruikt. Dit is gelukt door:
- een 20% verminderde luchtweerstand;
- een verlaging van de rolweerstand door smalle en hoge banden;
- een gewichtsvermindering van 100 kg;
- de toepassing van Hybrid Air die leidt tot een verlaging van het verbruik met 30%.

De concept C4 Cactus Airflow 2L heeft in vergelijking met het seriemodel een aantal wijzigingen ondergaan om de lunchtweerstand te verminderen. De nieuwe voorbumper heeft drie elektronisch bediende luchtinlaten die geactiveerd worden als de auto rijdt zodat ze maximaal geopend zijn. De motor wordt met deze lucht gekoeld, maar ook de luchtstroom wordt via deze luchtinlaten efficiënt weggeleid. Aan de zijkant zijn ter hoogte van de zijruiten flexibele spoilers geplaatst die de luchtstroom om de auto heen leiden. Bewegende schoepen in de velgen worden geactiveerd en gestuurd door de centrifugale krachten. Ook is er een zogenaamd Air Curtain toegevoegd in de wielkuipen. Dankzij kleine, verticale aerodynamische gleuven aan beide uiteinden van de voorbumper zorgt dit luchtgordijn voor de kanalisering van de luchtstroom langs de wielen, wat leidt tot een betere luchtcirculatie. De spoiler is verlengd en een luchtuitstroomopening ter hoogte van de bumper is geïntegreerd om de luchtstroom beter om de C4 Cactus Airflow 2L heen te leiden en daarmee de turbulentie te verlagen die van invloed is op de luchtweerstand van de auto. De klassieke achteruitkijkspiegels zijn vervangen door kleinere en dunnere achteruitkijkcamera’s die op hun beurt ook weer bijdragen aan een betere luchtcirculatie rondom de auto. Het subframe is geheel gestroomlijnd. De circulatie van lucht onder de auto door wordt niet langer verstoord door uitstekende delen. In vergelijking met het seriemodel is de aerodynamica van de concept door al deze wijzigingen en toevoegingen met 20% verbeterd.

De C4 Cactus is al 200 kg lichter dan een Citroën C4, de concept C4 Cactus Airflow 2L is nog eens 100 kg lichter. De constructie bestaat uit lichtere delen: voor het subframe van de concept C4 Cactus Airflow 2L zijn nieuwe materialen gebruikt, zoals, aluminium voor de interne langsbalken en de achtervloer, zeer sterk staal voor de voorste balken, kunststofmaterialen voor het voorste scherm. Deze nieuwe materialen dragen allemaal bij aan de absorptie van de energie die vrijkomt bij een eventuele aanrijding. Dit multi-materiaal subframe heeft geleid tot het ontwikkelen van bijzondere en nieuwe assemblagetechnieken binnen de automobielindustrie. Constructiedelen van kunststof zijn een nog onontgonnen gebied dat niet genegeerd kan worden als we de auto’s van de toekomst lichter willen maken. Massaproductie hiervan vormt momenteel een serieuze technische en industriële uitdaging binnen de autosector.

Verder is er naast de constructiedelen grondig gekeken naar alle andere elementen in de auto die zouden kunnen bijdragen aan een gewichtsvermindering van de C4 Cactus Airflow 2L. Kunststofmaterialen op basis van carbon zijn gebruikt voor de schokdempers, de achterklep, de achterbank, de carrosserieflanken, het dak, de dwarsbalken van het dak, de zijschermen en de portieren. Bij de dorpels, de wielkasten en ook het onderste deel van de voorbumper, versterkt de structuur van het carbon het matte uiterlijk waardoor ze mooi contrasteren met de parelmoer kleur van de omliggende delen. Voor het subframe van de motor is gekozen voor aluminium. De motorkap is net als bij de serie geproduceerde C4 Cactus ook van aluminium. Vanwege het aanzienlijk lichtere gewicht (2700 kg/m3 aluminium en ongeveer 1200 kg/m3 carbon tegenover 7800 kg/m3 staal) heeft toepassing van deze materialen een forse bijdrage geleverd aan de beperking van het uiteindelijke gewicht van de auto. Omdat iedere gram telt, heeft Citroën ook gekozen voor gebruik van nieuwe processen om de dikte van de onderdelen van de uitlaatlijn te beperken en daarmee ook het gewicht.

Dankzij de allernieuwste motoren en de lage cilinderinhoud conform de eisen van Euro 6 levert de serie geproduceerde Citroën C4 Cactus al een topprestatie in zijn klasse met een CO2-uitstoot vanaf 82 gram per kilometer en een verbruik van slechts 3,1 liter per 100 km. De concept C4 Cactus Airflow 2L gaat nog verder met de Hybrid Air aandrijflijn. Dit systeem werd door PSA in januari 2013 gepresenteerd op de Citroën C3. De techniek is gebaseerd op de combinatie van een aantal factoren en beproefde technologieën: de 3-cilinder benzinemotor PureTech, energieopslag in de vorm van perslucht, een unit bestaande uit twee motoren-hydraulische pompen en een automatische transmissie. Er zijn drie bedieningsstanden: stand Air (zero emission) waarin de persluchtmotor de functie van de verbrandingsmotor overneemt, stand Benzine waarin alleen de verbrandingsmotor draait en stand Gecombineerd waarin het vermogen van de verbrandingsmotor en het vermogen van de persluchtmotor worden gecombineerd. Bij de concept C4 Cactus Airflow 2L zijn de twee kunststof reservoirs met perslucht achterin de auto geplaatst.

De PureTech 82 motor, die al wordt aangeboden op serie geproduceerde modellen, is verder verbeterd en afgestemd op gebruik met de nieuwe hybride aandrijflijn. Vermogensverlies door wrijving - goed voor 20% van het verbruikte vermogen door de motor - is beperkt dankzij het gebruik van een carbon coating, lichtere bewegende delen en het gebruik van rollagers voor de draaiende delen. Verdere verbeteringen zijn tenslotte lagerschalen van nieuwe polymeren en het gebruik van een olie met zeer lage viscositeit. In combinatie met de verbetering van het verbrandingsrendement is het totale rendement van de motor hiermee met 5% gestegen. De combinatie van de PureTech 82 en de Hybrid Air technologie zorgt bij de concept C4 Cactus Airflow 2L voor een verlaging van het benzineverbruik met 30% en draagt daarmee significant bij aan het eindresultaat: een auto die 2 l/100 km verbruikt, maar de dynamische prestaties benadert van een auto met de PureTech 110 motorisatie.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

bron: persbericht Citroën Nederland, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook