Citroën C4 Cactus: 20.000km feest


Citroën C4 Cactus: 20.000km feest

Mulder heeft al 20.000 kilometer onder de wielen van zijn Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 door zien gaan. Zijn bevindingen, positief en negatief, deelt hij met ons. De noppen op het handschoenenvak kregen bij zijn duurtest extra aandacht. Zoals je ziet, werken die perfect!

Al met al is mijn Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 een erg prettige auto. Ik ben nog altijd blij met mijn keuze voor deze kleurstelling en interieur. De leren bekleding geeft hem net wat extra’s, zeker in combinatie met de stoelverwarming. Het comfort is prima; de auto is duidelijk wat minder stug dan zijn voorganger, de Renault Megane Estate. Wat zoekeriger is hij ook, maar niet zodanig dat het hinderlijk wordt. Wel is de Cactus wat bonkig in de voorwielen bij het nemen van drempels. De Megane reed lekkerder, maar dat was dan ook een grotere auto met een wat langere wielbasis.

Ik was vooraf wat huiverig voor de kofferruimte, zeker na de Megane, maar die valt me 100% mee. In het verlengde van de bekende koffersettest: er passen zonder moeite 80 flessen champagne in. Dat is net zoveel als in de kofferbak van mijn CX. Prima bruikbaar dus… Ik ben nog niet met de Cactus op vakantie geweest, maar daar hebben we een aanhangertje voor. Ik ben wel benieuwd hoe de Cactus zich als trekauto manifesteert, ook al is het maar een klein bakje wat erachter komt. Wel gaat-ie vrij snel doorhangen met een beetje belading achterin. Daar heeft die CX dan weer geen last van. De niet in delen neerklapbare achterbank is wel echt een gemis, maar de behoefte daaraan is nu ook weer niet zo groot dat ik wil gaan onderzoeken of dat achteraf nog voor een redelijk bedrag te plaatsen is.

De 20.000 km zijn afgelegd met een gemiddeld verbruik van 4,9 liter op 100 km. Veel files, de gemiddeld snelheid over het totaal geeft voldoende aanleiding voor de aanschaf van een brommertje… Het door de fabriek opgegeven verbruik haal ik nooit, maar de 17 inch velgen helpen ook niet mee.

Minpunten zijn er ook. De belangrijkste daarvan zijn het trage opstarten van de ‘tablet’ en de navigatie die je in sommige gemeenten verkeerd stuurt als een straat in meerdere plaatsen voorkomt. Sowieso lijkt de bediening daarvan wel op een Windows-menu, zo vaak moet je je keuze bevestigen voordat de navigatie eindelijk aan het werk gaat. De TomTom uit de Megane blijft ongeëvenaard. Het afwerkingsniveau in de kofferruimte is niet best. Na een tijdje liep de hoedenplank aan bij het sluiten van de achterklep. De bekledingspanelen van de achterstijl, met daaraan de bevestigingspunten van de hoedenplank, zijn niet bestand tegen het verwijderen van de hoedenplank en komen daardoor af en toe los van het plaatwerk. De kofferbakbekleding zit met rubber doppen vast aan de carrosserie. Behalve aan de linkerkant, daar zit bij mijn auto de rubber dop vast in niets. Na die 2x te hebben opgezogen laat ik het maar zo. En de afneembare trekhaak is handig, maar met geen mogelijkheid goed op te bergen. De handleiding stelt voor dat ik hem in het reservewiel leg, maar daar past ie niet in. Met enige regelmaat bonkt het ding dus door de kofferbak. Ook het bagagenetje helpt daar niet tegen. Jammer. Maar niet onoverkomelijk allemaal. Ook na 20.000 km een fijne auto.

O ja, ook een Cactus heeft een motor, de mijne zelfs een BlueHDi 100. Gezien het lage gewicht is de Cactus met de 100 pk voldoende geholpen. Geen snelheidswonder, dat past ook niet bij het concept (zuinig), maar het is allemaal ruim voldoende. De auto nodigt ook niet uit tot spelerij. Tot de 150 zit er aardig wat vaart in en een lekker grommetje bij accellereren geeft je zowaar nog een beetje het gevoel dat je tot heel wat in staat bent. Ook hier geldt: ik ben benieuwd hoe dat is met volle vakantiebepakking plus aanhangertje.

Ter afsluiting nog een minpunt: de fluittoon. Bij mij is deze alleen te horen met forse wind (schuin) tegen, en gelukkig maar heel sporadisch en niet constant. Wel zodanig dat je de radio harder moet zetten om er geen last van te hebben, waardoor je je weer gaat ergeren aan het feit dat de radio te hard staat. Gelukkig kunnen we hier op het forum met elkaar blijven zoeken naar een oplossing.

De Citroën C4 Cactus BlueHDi is dus een auto met plus- en met minpunten. De 20.000 afgelegde kilometers heb ik kunnen genieten van mijn mooie leren interieur met fraaie kleurstelling en van perfect werkende noppen op het handschoenenvak. Van mijn gebakje heb ik zo geen enkele kruimel hoeven verspillen. Ik rij door naar de 40.000, jij kunt graag hier reageren.

tekst en foto’s: Mulder

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook