Getest: C4 Cactus PureTech 110


Getest: C4 Cactus PureTech 110

De C4 Cactus is inmiddels een paar maanden op de markt en we kunnen niet anders dan concluderen dat de Cactus met zijn behoorlijk aaibare Airbumps een schot in de roos is. Langzaamaan worden alle geplande motorisaties leverbaar, zo ook de 110pk sterke Puretech-benzinemotor waar wij mee op avontuur zijn geweest.

Afgelopen zomer hebben we op onze zoektocht naar Dracula al proefgereden met de 130pk-versie van deze motor in de C4 en recent reden we nog met de turboloze, maar beslist pittige 82pk-variant in de C1. In beide gevallen wist de PureTech ons te overtuigen en we waren benieuwd of de C4 Cactus met de driepitter net zo goed zou bevallen.

Bij vertrek ging uiteraard eerst de kofferklep open, want een mens neemt toch vaak meer spullen mee dan nodig is. Dat was afgezien van de wat hoge tildrempel de eerste positieve verrassing. De kofferbak was toch een stuk ruimer dan we ons herinnerden van onze eerdere kortere kennismaking. Alles ging er makkelijk in en voor een weekend op pad met een gezin is er echt voldoende ruimte. We koppelden zoals dat gaat als eerste de telefoon met het entertainmentsysteem, stelden de stoel, spiegels en het stuur op een prettige positie in en reden na de avondspits een goede 600 kilometer weg. We waren op pad met de handgeschakelde variant dus hadden niet de beschikking over de veelbesproken bank voorin, maar zaten op twee losse stoelen. Goed van formaat, ook voor de wat stevigere medemens, vlakker dan in de C4, maar comfortabel zoals we dat van ons merk gewend zijn. De zit is wat rechtop, maar prettig en zoals gezegd niet vermoeiend, de kilometers gleden met gemak onder onze Cactus weg.

Uitgerust kwamen we op de plaats van bestemming aan en na een nacht welverdiende rust lagen er de nodige kilometers op secundaire Franse wegen in het verschiet. Al snel werd duidelijk dat het onderstel van de C4 Cactus ondanks dat het feitelijk om de bodemgroep van de C3 gaat, beslist niet onderdoet voor dat van de C4. Sterker nog, en dat hadden we op de snelweg ook al zo ervaren, er is veel meer rust in de auto. De afstemming is beslist comfortabel, maar er is geen gewiebel of andere nervositeit. De gewichtsverdeling is goed en de Cactus laat zich zonder morren ook met een uitdagend tempo door minstens even uitdagende bochten sturen. We hebben er lol in!

Terwijl we het wat rustiger aan doen en ons een weg banen door stadsverkeer kijken we nog eens naar wat punten die bij de introductie van de Cactus nogal nadrukkelijk zijn uitgelicht. De Airbags boven de voorruit in het dak zorgen voor een wat lage raamlijn en dus wat beperkt zicht omhoog, maar het is allemaal gedaan voor dat veel gepromote dashboardkastje. En dat dashboardkastje, of liever gezegd, de dashboardkast is inderdaad riant en het is heerlijk dat het gewoon een grote bak is met een deksel erop. Je kan er een hoop handschoenen en vooral andere rommel in kwijt. De raampjes van de achterportieren, ja, die kunnen inderdaad niet naar beneden, maar alleen naar buiten worden gezet. We hebben van de paar passagiers geen klachten gehad, waarschijnlijk mede dankzij de prima kachel. Die kachel brengt ons ook op de bediening hiervan. Toegegeven, het werkt allemaal prima via het touchscreen, maar het systeem voelt wel traag aan en de beeldkwaliteit laat zich niet meten met een iPad, om maar even een zijstraat te noemen. Het zoeken van een andere radiozender tijdens het rijden doen we alleen via de knoppen op het stuur, want via het touchscreen trekt dat te veel de aandacht bij het rijden vandaan. Het display achter het stuur daarentegen bevalt goed. Natuurlijk hadden ook wij graag een toerenteller en een temperatuurmeter gezien, maar soit, je mist ze uiteindelijk ook niet echt. De afleesbaarheid verdient absoluut een 10.

Het concept C4 Cactus staat ons na een paar dagen absoluut aan. Zo ook het verbruik dat ondanks ons stevige tempo aan de goede kant van de 1 op 15 blijft. De auto heeft met de Airbumps die op de parkeerplaats van een Franse hypermarché al snel hun nut bewezen echt een stoere uitstraling, zeker in de kleurstelling waar wij hem in meekregen. Ook valt ons op dat ondanks dat de Cactus inmiddels een veel gezien gast is mensen er naar blijven kijken en wijzen. Hij blijft gelukkig spannend. Als de prikkeling van het nieuwe na een paar dagen wel begint te wennen zijn het vooral de praktische eigenschappen die maken dat we ook een Cactus willen. De ruimte, het erg toffe onderstel en de motor die anders dan sommige andere downsized motoren geen piekerige vermogensafgifte heeft, maar juist schakellui rijden mogelijk maakt; wij zijn overtuigd. Het kan niet anders dan dat de C4 Cactus de komende jaren als warme cactusbroodjes over de toonbank blijft vliegen.

Je reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst: Lucas, foto’s: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook