Nu al getest: C4 Picasso 2013


Nu al getest: C4 Picasso 2013

In het weekend van 20 en 21 juni houden de Nederlandse Citroën-dealers open huis om de komst van de nieuwe C4 Picasso te vieren. Gezien het succes van zijn voorgangers zullen daar veel trouwe klanten op afkomen. Gezien de bijzonder positieve indruk die de nieuweling tijdens zijn perspresentatie heeft gemaakt, zullen de bestellingen niet lang op zich laten wachten.

De herdefiniëring van een overweldigend succes
De C4 Picasso is voor Citroën een belangrijke auto. Sinds de introductie van de Xsara Picasso in 1999 zijn er drie miljoen MPV’s met de naam van de grote schilder verkocht. Ook in Nederland geldt de Picasso als succesnummer. De Xsara Picasso bereikte hier steeds een marktaandeel van rond 8% in het MPV-segment. Toen de C4 Picasso in 2007 uitkwam, schoot Citroëns marktaandeel zelfs tot boven de 15%. Het ligt dus voor de hand dat Citroën hoge verwachtingen heeft van de nieuwe C4 Picasso. In Parijs en Amsterdam weet men echter ook dat succes niet zomaar uit de lucht komt vallen, dus zijn er bij de ontwikkeling van deze geheel nieuwe Picasso ambitieuze doelen gesteld.

Ambitieuze doelstellingen
Voor we gaan onderzoeken in hoeverre die doelstellingen behaald zijn, zullen we ze eerst eens benoemen:
1. Een krachtige stijl
2. Een compact en prettig voertuig
3. De laagste CO2-uitstoot in zijn klasse
4. Een rijkdom aan créative technologie
5. Dynamiek en comfort

Een krachtige stijl
Wanneer de C4 Picasso opduikt, doet hij dat niet onopgemerkt. De ongebruikelijk hoge plaatsing van de dagrijlichten aan weerszijden van de elegante grille overtuigt op foto’s misschien niet direct, omdat daarop de dieptewerking ontbreekt, in het echt past het gewoon. Daar de auto korter, lager en breder geworden is ten opzichte van zijn voorganger, werkt hij duidelijk gespierder en robuuster. De chromen lijsten aan de zijkant zorgen ervoor dat het optreden toch niet te massief wordt, maar dynamisch blijft. Aan de achterkant zorgen de driedimensionale lichtblokken voor nog meer dynamiek. We zijn mijlenver van de sympathieke, maar ook wat brave Xsara Picasso en zijn paaseivorm verwijderd. Hier staat geen familiekoets, maar een veelzijdig inzetbaar voertuig. Zaken, familie, hobby of vakantie; het kan allemaal en nog in stijl ook.
Het interieur mag ook gezien worden. Natuurlijk vormt de Exclusive met zijn tweekleurige en asymmetrische lederen bekleding het toppunt, maar ook de andere uitrustingsniveaus bieden mooie bekledingsstoffen en aangename materialen op het dashboard en aan de deurpanelen.

Een compact en prettig voertuig
De bodemplaat van de nieuwe C4 bevindt zich 2cm dichter bij de weg dan die van zijn voorganger en de motoren zijn 5cm lager ingebouwd. Door de vermindering van de overhang, voor met 7cm, zijn de wielen verder opgeschoven naar de hoekpunten. Een vergroting van de asbreedte draagt er verder toe bij dat de Picasso stevig op zijn wielen staat, of het nu om de 17” velgen van de e-HDI 115 Intensive gaat, of om de 18” velgen van de THP 155 Exclusive die wij hebben mogen testen. Bij het gebruik valt op hoeveel plaats inzittenden en bagage krijgen. Met de stoelen op de tweede rij in hun achterste stand is er nog altijd een ruime 537 liter bagageruimte, die gemakkelijk tot 630 liter vergroot kan worden.

De laagste CO2-uitstoot in zijn klasse
De C4 Picasso staat op de nieuwe bodemgroep EMP2, die we in de toekomst ook in andere PSA-voertuigen zullen terugvinden. Deze is 70kg lichter dan de bodemgroep van de voorganger. Dankzij lichtere materialen is ook de opbouw 70kg afgevallen. Het verlaagde gewicht, in combinatie met de voor een MPV goede CW-waarde van 0,3 zorgen voor een lager verbruik en een verminderde uitstoot. De e-HDi 90 produceert 98g CO2 per km, de THP 155 tot 142g. Het brandstofverbruik van de kleinste e-HDi komt in de Europese cyclus niet boven 3,8l/100km, dat van de THP 155 tikt de 6.1l/100km aan. Omdat wij ons bij het testen op bochtige en bergachtige weggetjes vooral op weggedrag en rijplezier hebben geconcentreerd, kregen wij het verbruik van beide versies op 8,8l/100km. Daar we ons na lange fotopauzes soms moesten haasten om op tijd bij de volgende afspraak te zijn, zijn dat zeker geen slechte waardes.

Een rijkdom aan créative technologie
Citroën heeft de C4 Picasso volgepakt met elektronica. Daarbij gaat het niet zomaar om gadgets, maar om assistentiesystemen die het rijden en het meerijden duidelijk aangenamer maken. De naam Technospace dekt de lading goed. Veel aandacht is er voor de veiligheid. Dodehoekwaarschuwing, dynamische snelheidsregeling en rijbaanwisseldetectie zijn slechts enkele van de perfect werkende veiligheidssystemen aan boord. Al bij het vastdoen van de gordels drukken deze je even aangenaam in de stoel om je te laten merken dat je in de C4 Picasso goed en vooral veilig zit.
De twee beeldschermen zijn andere prominente technische toevoegingen. De bediening van de belangrijkste functies, zoals klimaatregeling, navigatie en audio, is dankzij het 7” tactiele scherm zeer intuïtief. Het hooggeplaatste, dus goed zichtbare, 12” HD-scherm toont links de belangrijkste informatie voor de chauffeur en is voor twee derde zeer veelzijdig instelbaar. De multimedia-interface is bijzonder compleet. Buetooth- en USB-aansluitingen werken feilloos. Zorgen om lege batterijen van je draagbare apparaten hoef je je door de aanwezigheid van 220V- en 12V-contacten niet te maken. De optie Multicity biedt zelfs directe internettoegang.

Dynamiek en comfort
Een auto is er eerst en vooral om mee te rijden. Zowel de e-HDi 115 als de THP 155 doet dat op een indrukwekkende manier. Bij beide motoriseringen valt de stilte in het interieur op. Die is duidelijk van een hogere klasse. De diesel heeft met 270 Nm een hoger koppel. Dit is beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 toeren per minuut, dus zowel op lage snelheden als bij inhalen bergop op de snelweg moet je de juiste versnelling kiezen. De THP 155 stelt zijn 240 Nm in het grote bereik van 1.400 tot 4.000 toeren beschikbaar, dus deze kun je heerlijk tot ver bovenin de versnellingen doortrekken. Schakelen is echter geen straf: de koppeling is licht, maar direct en het pookje verlangt slechts korte tikjes. Het stuurgedrag past daar goed bij. Hoewel de vering eerder op comfort dan op sportieve prestaties is gericht, doet het stuurwiel precies wat je ervan verwacht. Zowel in lange bochten op de snelweg als op de kleine, bochtige weggetjes langs de Portugese kust blijft de C4 Picasso zeer koersvast. Het prettig in de hand liggende stuur is elektronisch bekrachtigd en heeft van aanslag tot aanslag precies drie omwentelingen nodig. Met een draaicirkel van 10,8m tussen stoepranden, paart de Picasso een grote en veelzijdige binnenruimte aan een zeer goede wendbaarheid, op de snelweg, op landweggetjes en in de stad.

Of we na het testen wensloos tevreden zijn? Niet helemaal… Wanneer in de herfst van 2013 ook de C4 Grand Picasso uitkomt en daarin de 2-liter BlueHDi-motor beschikbaar komt, die belooft zuinigheid en prestaties op ongekende niveaus te combineren, dan willen we die ook graag testen. De gerobotiseerde ETG6-bak die de kracht van de BlueHDi aan de wielen overbrengt, zal van een kruipfunctie en van geheel vernieuwde schakelprogramma’s voorzien zijn. Wie geen derde zitrij nodig heeft, vindt in de normale C4 Picasso zo veel techniek en zo veel veelzijdig bruikbare ruimte, dat we nu al durven voorspellen dat zowel de grote als de helemaal niet kleine variant een mooie toekomst tegemoet gaat. Technospace is een verdiende eretitel!

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst: 2d en RensKorevaar, foto: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook