Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën zoekt het hogerop in Genève!

Op de autosalon in Genève toont Citroën mooie nieuwe concepten en modellen. De C4 Cactus was al in de pers en de vernieuwing van de C1 was al uitgelekt. De stoere "all-road" C5 CrossTourer is wel een verrassing. Uit de hoogte doend, pakt Citroën ook een concept van de C4 Cactus uit: de C4 Cactus Aventure.
C5 CrossTourer
De C5 is in zowel Berline als Tourer een vertrouwde verschijning op de wegen. Wereldwijd zijn er zo’n 530.000 verkocht. Toch weten de verkopen in Nederland al een tijdje niet te overtuigen. Na een goede verkoop gedurende de eerste paar jaar na introductie bleek de oud-Franse uitdrukking ‘Bijtelling’ toch roet in het eten te gooien. Zakelijke rijders in Nederland stapten massaal over naar C-segmenters die 20%, danwel 14% bijtelling rechtvaardigden. Dat ze daarmee een zeer fijne, welhaast ‘over engineered’ auto links lieten liggen is hun gemis geweest.
Het heeft Citroën er niet van weerhouden met de C5 CrossTourer een flinke imagobooster voor haar grote middenklasser te introduceren. Van buiten ziet de CrossTourer er met speciale achttien inch lichtmetalen velgen en opgeklopte spatborden gespierd uit. Matgrijs gespoten dakdragers, verchroomde zijspiegelkappen en aluminiumkleurige beplating op de voor- en achterbumpers ontbreken evenmin. En alhoewel we waarschijnlijk niet van een echte terreintijger kunnen spreken - vierwielaandrijving ontbreekt en er is ook geen elektrische aangedreven achtertrein zoals de 508 RXH of DS5 Hybrid4 - de C5 CrossTourer kan bogen op een variabel onderstel met een zeer grote bodemvrijheid, die ook nog eens real-time kan worden bijgeregeld. Het veersysteem past hoogte, flexibiliteit en demping aan de omstandigheden aan, terwijl de bodemvrijheid ook statisch al met 1,5 centimeter vergroot is.
C4 Cactus Aventure
Ter gelegenheid van de autosalon van Genève presenteert Citroën tevens een concept op basis van de pasgeleden gelanceerde C4 Cactus: De C4 Cactus Aventure. Met deze concept wil men prikkelen om grenzen te verleggen, buiten de gebaande paden te denken, en ook te gaan! De Aventure is verhoogd en staat op stoere matzwarte velgen met daaromheen dik BF-Goodrich rubber. Er zijn voor en achter extra beschermingselementen aangebracht, extra lichten voor én achter. Verder is de Cactus Aventure voorzien van een custom dakkoffer en rondom zijn GoPro actioncamera’s bevestigd. Dat belooft avontuur!
Reageren op dit artikel kan hier!
Tekst: 2d; Bron en foto’s: Citroën Nederland