Citroën presenteert Numéro 9


Citroën presenteert Numéro 9

Samenvallend met het feestje ‘DS Days’ om de 200.000ste (naar Nederland) uitgeleverde DS te vieren, heeft Citroën officiële beelden vrijgegeven van een studiemodel waarmee de toekomst van de DS-lijn wordt verkend. Onder de naam Numéro 9 wordt een shooting break gepresenteerd die op de autosalon van Peking voor het eerst in werkelijkheid te zien zal zijn. Hieronder volgt de integrale tekst van het persbericht.

Parijs, 13 april 2012 - Met de DS-lijn verkent Citroën nieuwe automarkten. Gedurfde keuzes liggen aan de basis van de ‘nieuwe DS’en’ en daarmee bieden ze nieuwe mogelijkheden op de markt van de premiumauto’s. De 90-jarige geschiedenis en de drang naar perfectie van Citroën is herkenbaar, en gaat zij aan zij met alle moderne knowhow op het gebied van creativiteit en technologie. Twee jaar na de lancering zijn er al meer dan 200.000 auto’s verkocht van de DS-lijn, die bestaat uit de Citroën DS3, DS4 en DS5. Dit jaar wordt de DS-lijn op de Chinese markt geïntroduceerd en de Autosalon van Peking vormt dan ook een prachtig podium voor de wereldpremière van de concept car ‘Numéro 9’, de auto die laat zien wat Citroën voor plannen heeft met de drie volgende DS-modellen: een nieuweling in het C-segment Premium, een SUV en een luxueuze hatchback in het D-segment. De Numéro 9 heeft een eigen, geraffineerde en herkenbare stijl die tot de verbeelding spreekt. Het charismatische silhouet is een bewerking van het shooting brake concept en heeft een nieuw front dat is voorbereid voor de Full-hybrid Plug-in technologie. Een prachtig afgewerkte concept car met bijzondere prestaties (50 km bereik, 295 pk, boost-functie, 39 g CO2/km). Durf, creativiteit en technologie.

Een gedurfd concept
De Numéro 9 is een subtiele combinatie van een coupé en een break. De auto is 4,93 m lang, 1,94 m breed en heeft een lange wielbasis van 3 m (veel beenruimte voor de achterinzittenden). De strakke lijnen, de lange motorkap, de extra lage positie (hoogte 1,27 m) en de 21 inch wielen verraden de rijsensaties die hij zal bieden. Ook aan sfeer en comfort is gedacht getuige het grote dak met drie ‘lichtschachten’ die voor een prachtige lichtinval zorgen. De Numéro 9 is een shooting brake, maar ook een nieuwe visie op de topklasse in het D-segment, naast de traditionele hatchback. Het is een sterke en duidelijke auto die charismatisch en herkenbaar is aan zijn stijl, en daarmee een waardig vervolg in de geschiedenis van de DS.

Een nieuw hoofdstuk
De Numéro 9 is gesoigneerd tot in de kleinste details en symboliseert op een prachtige manier de erfenis en het raffinement van de DS-lijn. Hij opent tegelijkertijd een nieuw stilistisch hoofdstuk in het DS-boek. Naast het nieuwe front dat we op de toekomstige modellen in de DS-lijn kunnen verwachten, introduceert de Numéro 9 het nieuwe lichtconcept. Het nieuwe front heeft een grille met een driedimensioneel reliëf en loopt over in de full LED koplampen, die aan weerszijden worden begrensd met LED dagrijverlichting. Dit geheel geeft de Numéro 9 een sterke, hypnotiserende blik. Kenmerkende trekken van de DS-lijn vallen samen in deze concept car. De meest opvallende zijn: het zwevende dak, benadrukt door de chromen lijst, waarop subtiel een stramien met DS-logo’s verschijnt, of het glasoppervlak van de zijruiten dat vloeiend overloopt in de achterruit. De koele, diepzwarte carrosserie ‘Whisper’ met subtiel paarsige nuances, past perfect bij de ‘California’ chromen details die een wat warmere tegenhanger zijn van het zwart/paars.  De carrosserietinten en gebruikte materialen geven de Numéro 9 een mysterieus en gesofisticeerd uiterlijk.

Bijzonder design
Alle details van de Numéro 9 zijn ontworpen met het oog op maximale efficiency (SCx = 0,61)
- de achterspoiler versterkt het fastback effect,
- de voorstijlen bevorderen de luchtcirculatie rondom het interieur,
- en zelfs de ‘turbine’ velgen zorgen er met hun schoepen voor dat de lucht perfect langs de wielkuipen glijdt, zodat turbulentie en brandstofverbruik worden beperkt.

Hybride Plug-in Technologie: ten dienste van het milieu en het rijgevoel
Met de Full-hybrid Plug-in technologie past de Numéro 9 geheel in het Citroën-milieubeleid. Deze techniek zorgt voor een beter rijgedrag en meer trekkracht, terwijl het verbruik en de uitstoot verbazingwekkend laag blijven. De Numéro 9 combineert een verbrandingsmotor, benzine- of diesel afhankelijk van de markt, met een bij de achtertrein geplaatste elektrische motor van 70 pk met een koppel van 200 Nm. De elektrische motor wordt gevoed door lithium-ion accu’s die in slechts 3,5 uur kunnen worden opgeladen. Het op de Autosalon van Peking gepresenteerde model zal een 1.6 THP benzinemotor hebben met 225 pk (165 kW) en een koppel van 275 Nm. Met de hybride plug-in techniek is de Numéro 9 met name milieuvriendelijk bij gebruik in de stad in de ZEV-modus (Zero Emission Vehicule) waarin de auto 50 km lang geheel elektrisch kan rijden, of bij gebruik op wegen waar veel opgetrokken en teruggeschakeld moet worden waar de hybride techniek het verbruik kan beperken door de twee energiesoorten naast elkaar te gebruiken. Op de snelweg biedt de verbrandingsmotor de beste prestaties. Daarnaast beschikt de Numéro 9 ook over de allernieuwste micro-hybride techniek die de verbrandingsmotor stand by kan zetten in situaties waarin deze geen nut heeft.
Dit is gelukkig niet ten koste gegaan van het rijcomfort en de rijsensaties. Integendeel, als het gaspedaal flink wordt ingetrapt en er onmiddellijk koppel nodig is, zorgt een ‘boost’ functie voor een koppeling van de verbrandingsmotor aan de elektrische motor waardoor de Numéro 9 geweldige prestaties kan neerzetten - 295 pk -, zonder overdreven veel te verbruiken of uit te stoten (1,7 l/100 km en 39 g CO2/km). Indien nodig kan de auto overgaan op vierwielaandrijving, waarbij de elektrische motor de achterwielen aandrijft, terwijl de verbrandingsmotor de voorwielen doet draaien. De vierwielaandrijving zorgt samen met de actieve hydraulische vering voor meer trekkracht, waarbij het gehele potentieel van de Numéro 9 efficiënt en veilig wordt gebruikt. Naast geweldige rijprestaties en milieuvriendelijkheid biedt de oplaadbare full-hybrid techniek een derde niet te verwaarlozen voordeel: het interieur kan voorverwarmd/-gekoeld worden iedere keer als de auto wordt gebruikt.

TECHNISCHE GEGEVENS
Afmetingen
Lengte: 4,93 m
Breedte: 1,94 m
Hoogte: 1,27 m
Wielbasis: 3 m

Massa: Maximaal toelaatbaar treingewicht: 1.500 kg

Hybride plug-in aandrijflijn
Benzinemotor 1.6 THP: vermogen van 225 pk (165 kW) / koppel van 275 Nm
Elektrische motor bij de achtertrein: vermogen van 70 pk / koppel van 200 Nm
ZEV-modus: bereik van 50 km

Prestaties en verbruik
0 tot 1.000 m: 25,3 seconden
0 tot 100 km/uur: 5,4 seconden
Topsnelheid: 244 km/uur
Brandstofverbruik: 1,7 l /100 km bij gecombineerd gebruik (MVEG)
CO2-uitstoot: 39 g / km

Aerodynamica
SCw: 0,61 m² 

Wielophanging
MICHELIN 245/35 ZR21 banden

bron: Citroën Nederland

Reacties zijn welkom in dit topic. Daar vind je ook meer informatie over de SMS-actie: spot vrijdag 13 april een DS3/4/5 en win een jaar lang gratis rijden!

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook