Raid Arctique 2014


Raid Arctique 2014

40 Jaar CX wordt in 2014 passend gevierd. De Franse CX-club wil leden van buitenlandse clubs tijdens Pinksteren in Noord-Frankrijk ontvangen met een feestelijk programma. Nu kunnen we een tweede feest bekendmaken: de herhaling van de Raid Arctique waarmee de CX in augustus 1974 zijn comfort en betrouwbaarheid mocht bewijzen. Een onvergetelijk avontuur dient zich aan!

Na een artikel van Wouter “demuywo” over de Raid Arctique op de voorpagina van Citroën-Forum.nl gingen er spontaan stemmen op om die tocht nogmaals te rijden. Omdat je de voorpret niet lang genoeg kunt uitsmeren zijn ondertussen de voorbereidingen alvast gestart. Er is al een eerste verkenning van de routes en de kosten gedaan. Tijdens CitroMobile hebben Joost “JWH” en RensKorevaar uitgebreid met Branko “Citrohenno” gesproken. Joost en Branko zijn beiden grote CX- en Scandinavië-liefhebbers. Branko heeft de tocht in 2004 zelfs al gereden met zijn CX 2400 GTi. Rens heeft inmiddels enige ervaring in het organiseren van CX-tochten kunnen opdoen. Met elkaar vormen ze een enthousiast organisatieteam dat de goede raad van de Evenementen- en PR-commissies van de CX-club en de meningen van potentiële deelnemers graag ter harte neemt.

Wat staat je te wachten? De tocht start in het Zweedse Gällivare, uiteraard rond de historisch juiste datum van 27 augustus 2014. Dat is precies veertig jaar na de presentatie van de Citroën CX in Lapland. Omdat reiswensen, tijd en budget voor iedereen verschillend zijn, spreken we daar op de poolcirkel af en rijden we gezamenlijk naar Parijs. Zo kan iedereen de heenreis op zijn eigen wijze of in kleinere groepjes inrichten; via Finland, Zweden of Noorwegen, rechtstreeks of via de Noordkaap. Bij voldoende animo kunnen er ook CX’en op transport worden gesteld naar Gällivare. Op de weg terug doen we net als de chauffeurs uit 1974 een aantal historische plaatsen aan, zoals het Citroën-gebouw aan het IJzerplein in Brussel, en genieten we van het merkwaardige landschap van Noord-Zweden. Er zijn eerste contacten gelegd met CX-clubs uit Scandinavië voor een ‘träffas och hälsar’ tijdens de rit.

De eigenlijke route van de Raid Arctique van Gällivare naar Parijs is ongeveer 3.000 km plus de bootreis Göteborg-Kiel. Je komt in totaal uit op ongeveer 7.000 km bij een heenreis over Narvik (Noorwegen) of Helsinki (Finland). Via de kortste heenweg door Zweden is het hele rondje Nederland-Gällivare-Parijs-Nederland toch nog altijd om zo’n 6.200 km. Als je door wilt naar de Noordkaap komt er nog eens 1.600 km bij; een mooie route. Je doorkruist dan de blitse Finnmarksvidda, het gebied waar ‘Nooit meer slapen’ van W.F. Hermans zich afspeelt.

De wegen zijn in de zomer goed te rijden, maar het gaat wat minder snel dan hier. We rijden tijdens de Raid Arctique in Scandinavië dagafstanden van maximaal 500 km. Een complete heen- en terugtocht (zonder Noordkaap) duurt dan ook ongeveer 2 weken. Het is met 6.200 tot 7.000 km, veertien overnachtingen en overtochten met veerboten geen goedkope reis. Reken dus maar grofweg op een budget van 2.800 euro voor een auto met twee personen om brandstof, hotelovernachtingen, maaltijden, overtochten en entreegelden tijdens de rit Gällivare-Parijs te betalen. Voor heen- en terugreis samen kom je dus al snel op 5.500 euro per auto met twee personen.

Nog even een terugblik op die zomer van 1974. De introductie van de CX was een precies uitgevoerde operatie. In de gloednieuwe fabriek van Aulnay-sous-Bois werd een voorserie ELV-PRS2 (Etude Lancement Véhicule, Pré-Série 2) geproduceerd. In juni werd in Lapland een CX 2000 uit deze voorserie gefotografeerd door André Martin. Deze auto had het kenteken 153 AAX 75. In Parijs maakte de fotograaf nog een fotoserie van een identieke auto, de 52 AAX 75. In het geheim werden 28 Citroëns CX op geblindeerde vrachtwagens van Aulnay-sous-Bois naar Gällivare in Zweden vervoerd. Ook deze auto’s waren nog uit de pré-productielijn. Ze droegen allen een kenteken dat eindigde op ADD 75. Bijna 400 journalisten testten van 15 juli tot 26 augustus in Lapland de CX. Op 27 augustus, gelijk met de introductie van de Citroën CX op de Salon de Paris, begon de Raid Arctique, “3.400km en Citroën CX 2000 et 2200 du cercle polaire à Paris”. 25 Chauffeurs die werden geselecteerd uit deelnemers aan de ‘Raid Afrique en 2CV’ van 1973 reden de auto’s terug naar Parijs om aan te tonen dat de CX betrouwbaar is op alle soorten wegen en in diverse klimaatomstandigheden. Op 1 september waren de 25 CX’en terug in Parijs bij de Citroën-toonzaal op de plek waar nu C42 is. Onder escorte van een Citroën GS reden zij aan het eind van de middag de avenue des Champs-Élysées op. Na 3.400 km en 6 dagen rijden was de missie volbracht.

Genoeg over 1974, nu is het tijd om het animo voor 2014 te testen! We zijn benieuwd wie er enthousiast wordt over een rondje 66° noorderbreedte. Wie zin begint te krijgen met zijn CX aan de Raid Arqtique 2014 deel te nemen, kan reageren op tinyurl.com/cifo-raid. Het aantal deelnemers bepaalt in hoge mate welke soort reis de Raid Arctique 2014 gaat worden: improviseren met een klein groepje, of strak gepland voor een grote groep. Voor de invulling van verdere details hebben we later nog voldoende tijd. Natuurlijk houden we alle belangstellenden voortdurend op de hoogte.

tekst: JWH, Citrohenno en RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën

Dit artikel is tevens verschenen in “La CX en Route” (nr. 123), het tijdschrift van de Citroën CX Club Nederland

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook