Sortie de Grange


Sortie de Grange

De kippenschuren van Ton van Soest: het is sommigen van ons bekend dat er al jaren een enorme voorraad CX’en staat te wachten op een tweede jeugd. Tijdens een weekend in april werden de mysterieuze schuren geopend en kon iedereen een kijkje nemen. Onze nieuwsgierigheid werd beloond!

De CX-club was een aantal jaar eerder al op bezoek in het Brabantse Bosschenhoofd om de voorraad te aanschouwen en inventariseren. Een verslag hiervan verscheen in clubblad La CX En Route. In het februarinummer van 2013 is dit stuk te lezen, en belangrijker, zijn foto’s te zien van de enorme voorraad auto’s in de schuren. Toen onlangs tussen neus en lippen door op Facebook verscheen dat er een open dag gehouden zou worden op 23 april, hoefden we niet lang na te denken: deze CX-outlet moest bezocht worden!

De rit naar Bosschenhoofd zou, hoe kan het ook anders, plaatsvinden in een CX. Eenmaal aangekomen op locatie kon een routebeschrijving naar de schuren worden opgehaald bij de balie. Een vriendelijke medewerker wees ons erop dat in de kelder onder het bedrijf ook wat auto’s staan. Zijn aanbod om deze te bekijken sloegen we niet af en beneden troffen we interessante auto’s. Hoogtepunt was beslist een in rally-trim uitgedoste serie 2 GTi met een prachtig strak lederen interieur, tripmaster en Jaegertableau, die tevens van alle mogelijke jaloezieën en spoilers voorzien is. Verder viel een heerlijk period-foute E21 BMW 320 op. Later zou blijken dat de non-Citroëns minstens zo bijzonder zijn als de auto’s met het dubbele Chevron.

De kippenschuren liggen op een klein kwartier rijden van de garage in Bosschenhoofd. We parkeren de CX lekker Frans in de berm en stappen het terrein op. Na wederom een vriendelijke ontvangst met uitzicht op koffie krijgen we een korte uitleg over de vier schuren en kunnen we ongehinderd rondkijken.

De vier schuren zijn voornamelijk gevuld met CX’en. Het valt op hoeveel serie 2 breaks er te vinden zijn. Helaas zijn het bijna allemaal diesels, wat betekent dat met het huidige belastingklimaat de laag stof op deze auto’s waarschijnlijk niet zal verdwijnen de komende tijd. Niet op initiatief van degenen die in Nederland een CX willen bezitten in ieder geval. De verzameling laat de vraag opkomen welke CX verzamelwaarde zal blijken te hebben, en welke niet. De Pallassen, Prestiges en GTi’s zijn al tijden geliefd, maar mogelijk zijn het juist de hele kale, pure exemplaren die nog aan belangstelling gaan winnen. Een aantal hiervan is zeker nog te vinden in de schuren.

Af en toe bekijken we een auto iets beter. Het valt op dat bijna alle auto’s nog compleet zijn. Een bewuste keuze, wordt ons uitgelegd. Een deur openen leert echter wel dat het klimaat van de schuren niet ideaal is geweest voor het behoud van het interieur: het is binnen vaak klam en muf en dat maakt een mens toch wat minder hebberig. Desondanks worden we af en toe aardig verrast door welke uitvoeringen er tussen staan! Er zijn overgangs—turbo modellen te vinden, laagdaks Prestige’s, Pallasen, TRE’s, en een break TGI. Plus nog zoveel meer!

Qua beleving bieden de schuren een mooie tijdcapsule, waarin CX’en nog dagelijks en alom aanwezig zijn, vrijwel alle voorzien van de mooie oude kentekens uit het pre-gaik tijdperk. Met kentekenbewijzen achter de binnenspiegel. En er zijn nog best wat meer leuke vierwielers te zien: we treffen zomaar een Rover SD1 aan, twee Renault/Alliance cabriolets (mét airco!) en een Suzuki SC 100. En dan nog aardig wat BX’en, XM’s en GS’jes.

Onze parel in de collectie? Dat moet wel de witte 22 RS zijn die destijds door Gefco op het Oosterhoutse distributiecentrum gebruikt werd. Met gele zwaailamp op het dak én buitenboordaansluiting voor startkabels (de auto werd gebruikt om gestalde voertuigen te starten) heeft deze break alles in zich om de perfecte vakantieauto te worden, want uitgerust met airco en slechts 22 duizend kilometer op de klok. Het mooie verhaal achter deze wagen maakt de in elkaar geramde zijkant meer dan goed.

Voor de CX-liefhebber, of de urban explorers onder ons is de Ton van Soest-collectie zonder meer boeiend te noemen. Of het achteraf een zinnige investering bleek om alle inruilers ongezien en zonder voorzorg in een schuur te parkeren? De toekomst zal het leren!

Reageren op dit artikel kan hier.

tekst: Niels(je) en 2d; foto’s 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook