DS3 Cabrio Racing. Doe maar gek, dat is al gewoon genoeg!


DS3 Cabrio Racing. Doe maar gek, dat is al gewoon genoeg!

De DS3 Cabrio Racing prijkt niet op de prijslijst van Citroën Nederland. Met €35.000 als Franse vanafprijs zou hij hier €40.000 benaderen en weinig vraag losmaken. Toch gaan we hem ook in Nederland zien, want Citroën Nederland zet er twee in voor promotionele doeleinden.

We konden er natuurlijk op wachten, de Racing-variant van de DS3 Cabrio. Hij heet nadrukkelijk DS3 Cabrio Racing. We moeten dit dus zien als een Cabrio met ballen, niet als een Racing met ontbloot bovenlijf. Maakt dat verschil? Eigenlijk niet natuurlijk.

De DS3 Cabrio is in alle uitvoeringen een perfect inzetbare auto voor dagelijks gebruik, met dat grote schuifdak (we moeten Cabriodak zeggen, natuurlijk) voor dat beetje extra genieten. De schrijver dezes vindt het gedoe met panoramadaken maar onzinnig overigens, een dak moet OPEN kunnen, maar dit geheel terzijde. Echter: het cabriodak maakt de DS3 wél een stuk minder praktisch, met een tot brievenbusproporties gereduceerde kofferbakopening bijvoorbeeld.

De ‘normale’ DS3 Racing is ook zeer geschikt voor dagelijks gebruik, maar kent tevens praktische bezwaren. Vervangings- en slijtageonderdelen (ze vreet banden) zijn fors prijziger, dorstig is de DS3 Racing ook. In zekere zin is een DS3 THP 155 een verstandiger keuze, en zo veel minder plezier biedt deze niet ten opzichte van de Racing. Dit alles overwegende kun je eigenlijk maar éen conclusie trekken: De DS3 Cabrio Racing heeft twee gezichten. Het beste of het slechtste van twee werelden? Het maakt niet uit dat hij wat duurder is, of minder praktisch. Hij ís er. We worden er blij van. Waarom is de DS3 Cabrio Racing er? Omdat het kán.

Het ene gezicht van deze DS3 is ‘Cabrio’. Deze naam wordt – wellicht wat overmoedig – ontleend aan het schuivend vouwdak dat over de volle breedte en lengte opent. Druk je nog eens op de knop dan nestelt het geheel zich tussen de C-stijlen, daarbij overigens het zicht naar achteren volledig blokkerend. In de praktijk ga je geneigd zijn dat laatste standje van het dak niet te gebruiken. Is het dak eenmaal zover en wil je de kofferklep openen, dan zul je eerst moeten wachten tot het dak weer een stuk teruggeschoven is. Zoals eerder gememoreerd, is de kofferbakopening die resteert zeer klein. Het dak zelf is voldoende geïsoleerd: wanneer het dicht is, dringt er niet veel geluid door in het interieur. Eenmaal geopend en op tempo - het dak is overigens traploos te openen - valt het windgeruis heel erg mee. Ook lijkt het ontbreken van een vast dak, en daarmee een verbinding tussen de nokken van de C-stijlen, niet te leiden tot merkbaar grotere torsie in de koets. Er is zeker werk van gemaakt.

Het andere gezicht van deze DS3 is ‘Racing’. Delen van het exterieur en het interieur zijn voorzien van delen uit echte carbonfiber. De semisplitter aan de voorzijde, skirts op de wielkasten aan de zijkanten en de diffuser aan de achterzijde springen extra in het oog. Had U de stoelen al gezien meneer? Prachtige sculpturen in zwart leer en alcantara, met felrode stiksels. De Racing is verlaagd en het onderstel heeft behalve een vergrote spoorbreedte ook dikkere stabilisatorstangen. Tevens is het voorzien van grotere, brede wielen met een diameter van 18 inch. Ook de remmen zijn aangepast, en niet alleen om die sloffen van meer vulling te voorzien. Het kloppend hart is een opgefokte versie van de welbekende en bewezen 1.6 THP. In deze uitvoering levert het torretje 207 paardenkrachten. De DS3 Cabrio Racing gaat er op papier in 6,5 seconden mee naar de honderd.

Waar ‘Cabrio’ en ‘Racing’ samenkomen, heeft men bij Citroën gemeend extra uit te pakken: de DS3 Cabrio Racing is gespoten in een bijzonder matgrijs ‘Moondark Grey’ met accenten in ‘Carmin Red’. Een kleine plaquette achter de versnellingspook getuigt van de exclusiviteit van dit wagentje. Wij genoten het voorrecht in nummer ‘007’ van de honderd op pad te mogen!

Rijden dus. Starten. Dak openen. iPhone aansluiten via het kabeltje (Bluetooth werkt fijner, maar we hebben maar drie kwartier om te rijden en dan is elke minuut kostbaar). Muziek vult de cabine. We zetten het laatste album van Daft Punk op; de muziek van het in Frankrijk razend populaire duo past goed bij deze auto, lijkt ons. Het terrein af. Gaten in het wegdek, richels: ‘Hij is toch wel snoeihard afgeveerd hoor!’. Schakelt lekker. Wetende hoe hard dit vooruit moet kunnen, houden we ons bewust in tot we op een stuk weg zijn waar we de teugels kunnen vieren. Het verkleerslicht staat op rood. We wachten. Het volgende nummer van het album start. Naast ons een meisje in een witte 207. En dan springt het licht op groen!

Ja. We weten dat ook hier in Frankrijk snelheidslimieten van toepassing zijn. Maar met deze auto over een lege, glooiende weg rijden, is natuurlijk ook wel een beetje de kat op het spek binden. De DS3 stuurt direct en precies, met een lekker vlezig gevoel in de besturing. Je krijgt genoeg feedback van de voortrein om flink vooruit te durven gaan. Eigenlijk is er maar éen onvolkomenheid in het geheel, de DS3 Cabrio Racing is niet gespeend van een flinke hoeveelheid torque-steer. Voor de mensen die niet bekend zijn met dit fenomeen: in feite wil het zeggen dat de krachten van de aandrijving (die de auto vooruit willen stuwen) de besturing overheersen. Dit zorgt voor onverwachte reacties in het stuur bij stevig accelereren. Ga je met een gezonde dosis gas een rotonde uit, zal je zelf het stuurwiel in de juiste richting moeten ‘zetten’ en houden. Een achterwielaandrijver of een auto met geavanceerdere voorwielophanging (bijvoorbeeld ontkoppelde fusees of dubbele draagarmen) heeft dit effect veel minder. Wanneer je je hiervan bewust bent, wordt het rijplezier er niet minder op. Sterker nog: het is erg lekker, je moet deze auto echt bij de lurven pakken. Met de tractiecontrole ingeschakeld, blijft de DS3 prima in het spoor en is de grip op rotondes die je een paar keer rond gaat – omdat het kan – ronduit indrukwekkend. De Bridgestones in 215/40R18 zorgen daar wel voor. Helaas grijpt dezelfde tractiecontrole té hard in wanneer de wielen door dreigen te spinnen. Het motorvermogen wordt kortstondig geknepen en het duurt domweg te lang voor de turbo weer opgespoeld is en de gang er weer in komt. Ook hier is een oplossing voor: de tractiecontrole kan uitgeschakeld worden en deze schakelt zichzelf niet weer automatisch in wanneer je dat gedaan hebt. De auto wordt er in ieder geval een stuk levendiger van. Hij dribbelt wat sneller met de voorpootjes de bocht uit, maar laat je ter compensatie het gas wat abrupt los, dan komt de achterkant vrolijk om. Beetje gas erbij en dit gedrag is heerlijk te controleren. Een sperdifferentieel zou kunnen voorkomen dat het binnenste wiel doorspint (207 paarden kunnen nogal dwingend zijn), maar ook dit draagt bij aan het hooligan-karakter van de DS3. Eenmaal op het gas, klimt de DS3 gretig in de toeren tot de begrenzer. Schakel door en het festijn zet zich voort. Met wind in je haar.

Met al dat snelheidspotentieel is het een geruststelling te weten dat je aan het tempo een bruut einde kan maken. De remmen op de Cabrio Racing zijn voortreffelijk. Zeer goed te doseren en wanneer ze door enthousiast rijden opwarmen, lijken ze alleen maar harder te gaan bijten. De opstelling van de pedalen zorgt ervoor dat de schrijver dezes tijdens stevig afremmen en terugschakelen met de hiel van de rechtervoet eenvoudig een toefje tussengas kan geven. De uitlaat stoot hierbij een lekker diep blafje uit. De DS3 Cabrio Racing heeft een mooi diep timbre en zeker met het dak wijd open geniet je van uit- en inlaatgeluid. Daarbij moet wel vermeld worden dat het uitlaatgeluid bij constante snelheden als een zeurderige brom kan klinken. Niet getreurd: het meer dan capabele audiosysteem overstemt dat met gemak. De sportstoelen zitten voortreffelijk en staan geen enkele laterale beweging van het lichaam toe. Het stuur kan heel erg ver naar de bestuurder toe getrokken worden. Hierdoor is een race-houding goed te realiseren: stoel maximaal omlaag, ver genoeg naar achter voor een goede bediening van de pedalen, rugleuning rechtop en de polsen op de bovenrand van het stuur. Inderdaad, de DS3 Cabrio Racing is er eentje om echt eens voor te gaan zitten.

Al die branie onderweg zorgt ervoor dat we een niet onbescheiden verbruik van ruim onder de 1 op 10 op de boordcomputer aflezen. De DS3 Cabrio Racing zou zo’n 1 op 15 moeten kunnen realiseren, maar dát doen tijdens een rit als deze, zou een belediging aan de heren en dames van Citroën Racing zijn geweest. We leveren de auto in met een vettig zwart uitgeslagen uitlaat. En een vettig uitgeslagen grijns op ons gezicht.

Reageren op dit artikel kan hier!

Tekst en foto’s 2d. Met dank aan waterman.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook