Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
DS 3 Cabrio: ga uit je dak!

Eens iets anders dan een Citroën op onze voorpagina: een DS! Sinds de opening van de DS Store Amsterdam is DS ook in ons land een zelfstandig merk. Daarom nemen we het hele gamma nog eens onder de loep. We beginnen met de Benjamin DS 3, die we in de Alpen grondig aan de tand voelen.
We rijden een DS 3 Cabrio met 110pk Puretech-benzinemotor en handgeschakelde vijfbak in het prachtige Bleu Encre en de speciale 1955-afwerking. De DS 3 heeft van de drie DSen nog de meeste verwantschap met het merk Citroën. De dubbele chevrons prijken nog trots op het front en sinds de introductie in 2010 is er eigenlijk weinig aan de DS3 veranderd. Het ligt voor de hand dat de DS3 de eerste DS is die zal worden afgelost door een compleet nieuw model. Ook bij de recente facelift is het aantal ingrepen beperkt gebleven tot nieuwe lichtunits, wat onderhuidse wijzigingen zoals een vernieuwd infotainmentsysteem met touchscreen en nieuwe motoren. Het lijkt bescheiden, maar maakt in positieve zin veel verschil. Nu zijn wij niet zon fan van touchscreens in autos, maar het moet genoemd worden dat dit systeem een grote verbetering is ten opzichte van de oudere systemen. Het reageert vrijwel direct en laat zich intuïtief bedienen. Maken we een vergelijk met systemen die andere fabrikanten in dit marktsegment leveren, dan springt dit er met kop en schouders bovenuit.
Hoe benieuwd we ook zijn naar de toekomstige, compleet nieuwe opvolger van deze nog als Citroën geboren DS 3, we doen toch ons best ook de gereden uitvoering te beoordelen als een compleet nieuwe auto. Ondanks dat alles vertrouwd voelt, lukt dat aardig: we merken dat we direct met een grijns achter het stuur zitten. De irritaties die we eerder op konden noemen, zoals het slome navigatiesysteem, het anonieme motorkarakter van de VTi of de slechte rembalans bij de Racing, zijn allemaal verdwenen. Toegegeven, de toegang tot de kofferbak heeft bij de Cabrio nog steeds de vorm van een brievenbus, maar we vergeven het m met gemak.
Aan onze dans over de bergpassen gaat een flinke snelwegetappe vooraf. We cruisen vanaf de Randstad langs Frankfurt, Stuttgart en Innsbruck om ons nog net voor het donker bij de rest van het gezelschap in Saltaus te voegen. Het ging met gemak en ontspannen. De 1955-badge die bij de met stof beklede stoelen in je nek priemt, had wat ons betreft niet gehoeven, maar toch komen we ontspannen en tevreden aan. Zonder enige moeite hebben we met een aantal korte tussenstops de bijna 1.100 kilometer afgelegd.
Drie dagen volgen waarin we legendes als de Passo di Gavia en Stelvio op en af dansen. Terwijl we wat achtergrondmuziek afspelen via de uitstekende audio-installatie en de klanken van het wisselspel tussen de drie cilinders en de turbo horen weerkaatsen tegen de bergwand, genieten we ook nog van de volle zon op onze bol. We zijn tevreden, heel tevreden zelfs met de manier waarop deze Citroën zich heeft ontwikkeld tot DS: van veelbelovende, maar op sommige punten recalcitrante adolescent tot een uitgebalanceerd en volwassen geheel. We duiken bergafwaarts op een scherpe bocht naar rechts af, schakelen terug naar het tweede verzet, remmen nog wat bij, snijden de bocht scherp aan, draaien vol in en geven weer gas bij, perfect! Geen drama, prachtig in balans, goede tractie, voorspelbaar en de Puretech pakt goed op en sleurt ons door de volgende lange doordraaier. De passagiers op de achterbank zitten er ondanks onze coureursaspiraties comfortabel bij en kunnen dankzij het riante uitzicht onbeperkt meegenieten van onze belevenissen achter het stuur.
We leggen na drie dagen de route van 1.100 kilometer weer in omgekeerde volgorde af. We laden onze bagage uit en rijden nog wat kilometers in eigen land. We blijven genieten van de goede balans die Citro ., nee DS uiteindelijk toch heeft gevonden in het onderstel. We wassen de sporen die deze intensieve test achter heeft gelaten er met zorg af, laten de kruimels uit het interieur verdwijnen en leveren deze parel weer in bij de importeur. Laten we de specificatiekaart er nog eens bij pakken en kijken wat de alternatieven zijn in dit segment.
We reden: DS 3 Cabrio PureTech 110 S&S 1955
Technische specificaties
- 1.2 liter 3-cilinder benzinemotor met turbo en variabele kleptiming;
- Handgeschakelde 5-versnellingsbak;
- Maximum vermogen 81kW/110pk bij 5.500 toeren per minuut;
- Maximum koppel 205Nm bij 1.500 toeren per minuut.
Standaard uitrustingsniveau o.a.
- 17 lichtmetalen wielen Aphrodite gepolijst, afgewerkt met Noir Brillant;
- Badges in goud 1955 op achterklep en voorportieren;
- Carrosseriekleur Blue Encre;
- Elektrisch bedienbaar open dak, geweven in Jacquard met DS-monogram;
- Dakomlijsting en achterspoiler in metallic lak Gris Moondust;
- Achteruitrijcamera met parkeersensoren achter;
- Automatische airconditioning met pollenfilter;
- Automatisch inschakelende verlichting en regensensor;
- Bluetooth® en USB-aansluiting, Streaming Audio A2DP;
- DAB+ digitale tuner;
- DS Connect box;
- DS LED Vision technologie met LED 3D achterlichten;
- HiFi systeem;
- Navigatiesysteem;
- 7 Touchscreen tablet.
Inclusief de parelmoerlak Bleu Encre, maar exclusief kosten voor rijklaar maken, kost deze DS 3 27.440,-.
Kijken we vervolgens wat de premium concurrenten aanbieden voor zon bedrag, dan komen we uit op een instap-A-klasse of 1-serie zonder opties. De zelfbenoemde premiummerken Audi en Lexus bieden voor zon bedrag een schraal uitgeruste A1 of CT200H en dan kan het dak niet eens open Bij Alfa Romeo zou je voor dit bedrag eventueel een riant uitgeruste en qua beleving gelijkwaardige Mito kunnen optuigen, maar wat ruimte betreft lever je dan wel weer erg veel in. Een Fiat 500 Cabrio zouden we langs dezelfde meetlat kunnen leggen, maar die voelt zodra je instapt aan als een jas die twee maten te klein is. Als het dus niet per se een cabrio hoeft te zijn kun je nog wel wat aardige alternatieven verzinnen, maar zodra het dak eraf moet, is de spoeling erg dun. Wij vinden dat de DS 3 in deze verschijningsvorm een fantastische doorontwikkeling is van de Citroën DS3 en de gepretendeerde luxueuze beleving ook daadwerkelijk biedt. Ook al prijken er chevrons op deze cabrio, het is inderdaad meer DS dan Citroën. We zijn erg benieuwd geworden hoe het de DS 5 na zijn transformatie vergaat; die is als volgende aan de beurt.
Plaats je reactie op dit artikel hier.
tekst: Lucas, foto’s: MaartenH