Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Racing days, 10 dagen genieten

Meewerken aan een groot automerkgericht internetforum heeft zo zijn prettige kantjes. Deze maand vergasten wij u wekelijks op een testverslag in wat wij intern *de maand van de nieuwe meuk" hebben gedoopt. Zo reed onze voorzitter Lucas Unger recent tien dagen in een door Citroën Nederland beschikbaar gestelde DS3 Racing. Zijn bevindingen met het witte monstertje kon u al volgen in het bijbehorende topic. Niet gelezen? Hier volgt de korte samenvatting.
De timing is niet toevallig, daags voor de geplande DS3-meeting in Zwolle haal ik de Racing op aan het Stadionplein. Het autootje imponeert. Het spierballengedrag is aanstekelijk en het kost een boel zelfdiscipline om de Racing niet louter snoeihard over de Overijselse dijkjes te jagen. Alles is in huis om de belofte van hard en meedogenloos waar te maken. De bak schakelt makkelijk en precies. Het onderstel is heel berekenbaar en geeft vertrouwen. Gaat het gaspedaal naar beneden, dan is de versnelling fenomenaal. De motor is werkelijk in het hele toerenbereik paraat. Minstens zo indrukwekkend zijn de remmen. Ze zijn goed doseerbaar, maar tegelijkertijd bijzonder krachtig. De kuipstoelen zijn anders dan het uiterlijk doet vermoeden erg comfortabel. Ze bieden veel meer steun bij snel bochtenwerk dan het zitmeubilair van de “mindere” broeders, maar ook op een lange rit overtuigen ze moeiteloos. Vier uit de kluiten gewassen volwassen kerels heen en weer sleuren naar de Techno Classica in Essen is ruimtelijk gezien misschien niet het beste idee, maar achter het stuur heb je geen moment het gevoel dat je in een te sportief afgestemd straatracertje zit.
Vergelijk ik deze DS3 met een gewone THP, dan is de Racing op een aantal punten beduidend beter. Afgezien van de meerprijs zijn er misschien wel geen nadelen te vinden. De Racing heeft om te beginnen veel meer uitstraling. Het is een echte nekkendraaier die door iedereen herkend wordt als een echte hot hatch. De motor is gretig en hangt wat scherper aan het gas. Waar bij de THP de motor nog de beperkende factor is, is bij de Racing de beschikbare hoeveelheid grip de spelbreker. Geloof me, het is erg leuk om daar een beetje mee te spelen. Ga je over de limiet, dan krijg je wat onderstuur te verwerken, gevolgd door zelfs een weinig overstuur. In alle gevallen is het heel eenvoudig te corrigeren. De bediening is vrij licht. De stuurbekrachtiging had van mij wel wat minder sterk gemogen, dat zou de trefzekerheid waarmee je hem een bocht in zet nog een stuk verbeteren. Ik merk dat ik na het insturen toch regelmatig in de bocht al aan het corrigeren sla. Ook de aandrijfkrachten in de voorwielen zijn bij het snelle bochtenwerk als vanzelfsprekend niet mals. Een kwaal waar alle voorwielaandrijvers met veel vermogen last van hebben.
Toegegeven, je kunt er lekker mee knallen, maar in de file en in de stad loods je hem ook heerlijk ontspannen en schakellui door het verkeer. De eerste dagen dacht ik nog, “goh, jammer dat hij niet zo hard brult, dat de vermogensontwikkeling niet zo explosief is en dat het onderstel niet spijkerhard is.” Ik kan niet anders dan daar op terugkomen. Een spijkerharde en hardcore afgestemde auto is leuk, maar tegelijkertijd erg nerveus en vermoeiend. De Racing is gewoon een bijzonder geslaagde mix. Makkelijk en lui te rijden in het normale verkeer, vergevingsgezind voor de bestuurder met ambities en op het scherpst van de snede te rijden voor de geoefende sportieve chauffeur. Verrassend is het gemiddelde verbruik van 1 op 13,9 over de gehele testperiode. Super 98 tanken is part of the deal bij een Racing, met minder neemt hij geen genoegen, maar het blijft een bijzonder gunstig verbruik voor een auto als deze. Met een even sterke atmosferische motor met meer inhoud was dit echt niet haalbaar geweest. Downsizen bewijst op deze manier daadwerkelijk zijn nut. Tien dagen met de DS3 Racing vlogen letterlijk voorbij. Citroën heeft met deze auto een exclusief straatracertje in het gamma, dat moeiteloos imponeert en meer allround kwaliteiten in zich draagt dan het agressieve uiterlijk doet vermoeden. In elk geval heeft deze moderne Citroën ons vast overtuigd.
Lees Lucas’ belevenissen in het bijbehorende topic.
tekst en foto’s: Lucas