De vliegende DS’en van Benoit de Clercq


De vliegende DS’en van Benoit de Clercq

De 60e verjaardag van de DS wordt in 2015 groots gevierd. We hebben je onlangs CitroExperts speciale uitgave voorgesteld, we hebben een topic over het feest in mei in Montlhéry en Parijs aangemaakt en nu stellen we je de enige officiële jubileumsculptuur voor; een waar kunstwerk in de zeer beperkte oplage van 200 stuks.

De .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) ontving vorige week een persbericht van Benoit de Clercq over de DS-sculptuur die in samenwerking met Citroën Heritage is ontstaan en nu in een oplage van slechts 200 stuks via zijn website de-clercq.com te koop is. Natuurlijk klik je dan op die link. Je ontdekt naast de sculptuur van de DS ook sculpturen van klassiek ogende sportwagens en andere toegepaste kunst. Wat blijkt? Benoit de Clercq heeft die klassiek ogende sportwagens zelf ontworpen en gebouwd! Nieuwsgierig geworden, hebben we Benoit de Clercq om enkele toelichtingen op zijn bedrijf en op zijn DS-kunstwerk gevraagd.

Eerst de DS-sculptuur. Het idee is van een bevriende galeriehouder in Zwitserland en uitgewerkt in samenspraak met Citroën Heritage. Het origineel bevindt zich in het Conservatoire Citroën te Aulnay-sous-Bois en de genummerde oplage is gelimiteerd tot 200 stuks. Het object is geïnspireerd door de kleimodellen die Flaminio Bertoni bij het ontwerpproces van de DS gebruikte én door de DS’en zonder wielen die Citroën op beurzen en tentoonstellingen liet zien. De sculptuur is 30 centimeter lang en weegt ruim een kilo. De DS is tot zijn essentie gestileerd en uitgevoerd in kunsthars dat in de massa gekleurd en tot een volkomen glad oppervlak gepolijst is. Het kleuren in de massa draagt bij aan de pure uitstraling van de sculptuur, zoals bij gepolijst marmer. Zo zijn de beschikbare pastelkleuren geel, groen, blauw, grijs en beige wel geïnspireerd door, maar niet gelijk aan de officiële DS-autolakken uit de jaren ‘50. De DS-kenners kunnen vast raden welke!

Nu we de DS-sculptuur beter kennen, richten we onze aandacht op haar maker, op Benoit de Clercq. Hoewel Henri Chapron een oom van hem was, heeft hij de autoliefde thuis niet met de paplepel ingegoten gekregen. Toch was hij als kind al geïnteresseerd in techniek en deed hij niets liever dan Dinky Toys demonteren en modificeren. Later werden autobeurzen, techniekmusea en motorraces door heel Europa bezocht. Op twintigjarige leeftijd opent Benoit een motorzaak, waar hij de merken Norton en Triumph verkoopt en prepareert voor motorraces. Steeds meer onderdelen ontwerpt hij zelf en laat hij gieten. Toen hij eens met een houten mal bij een ijzergieter aankwam, zei deze: “Meneer, met zoveel aandacht voor detail en afwerking zou u kunstwerken moeten maken in plaats van onderdelen!” Deze raad heeft Benoit aangenomen. In de loop der jaren heeft hij veel trofeeën voor de Grand Prix Formule 1 van de FIA gemaakt en meerdere sculpturen in beperkte oplage voor prestigieuze automerken.

Nadat Norton en Triumph failliet gingen, ontwikkelde Benoit zich verder op het gebied van luchtvaart en autotechniek. Na enkele jaren wordt hij directeur van Carrosserie Lecoq, de beroemdste Franse carrossier voor restauraties van hoogwaardige klassiekers zoals de Bugatti Atlantic. Zo ontstaat langzaam de wens om zelf auto’s te ontwerpen en te bouwen. In 1987 richt hij zijn onderneming op en in 1992 verschijnt de P47 op de markt met moderne Ford-techniek in een klassieke racewagenstroomlijn. In 2005 wordt de productie gestaakt, omdat het voor heel kleine autobouwers onmogelijk geworden is om aan alle veiligheidseisen te voldoen en typegoedkeuring te krijgen. Toch is het niet uitgesloten dat we in de toekomst nog eens een auto-ontwerp van Benoits hand zullen zien.

Terug naar de DS-sculptuur. Ze is beschikbaar met en zonder voet met kogelgewricht. Zonder kost ze €390, met €450. De verzendkosten naar Nederland en België bedragen €18. Omdat Benoit de Clercq van iedere kleur meerdere exemplaren in voorraad houdt, kan hij ze direct uitleveren. Zelfs al ontbreekt tijdelijk een kleur, dan nog bedraagt de levertijd niet meer dan twee weken. Dat wil zeggen: zolang de oplage van 200 stuks niet is uitgeput! Die beperkte oplage is in overleg met Citroën Heritage zo gekozen dat het kunstwerk in de toekomst sterk aan waarde kan winnen. Het verstandigste is dus direct van de kunstenaar een exemplaar in jouw favoriete kleur te kopen. Zijn atelier is maar een muisklik van je verwijderd: klik! Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst: RensKorevaar, foto’s: Benoit de Clercq, Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook