Met de DS Cabriolet naar Zwitserland


Met de DS Cabriolet naar Zwitserland

Egberts vierdeurs DS cabriolet heeft de voorpagina al eerder gesierd. Toen vertelde Egbert over de ombouw, nu opent hij het vakantieverhalenseizoen met een tocht over Zwitserse Alpenpassen. Pas op: na het lezen ga je waarschijnlijk je vakantieplannen herzien! Als dat een mooi verhaal oplevert, maken wij geen bezwaar.

In 2007 was onze eerste grote reis met de DS cabriolet: een vakantie naar Zwitserland. Dat was ook onze eerste vakantie naar dat prachtige land. Zo’n eerste grote reis kan natuurlijk niet probleemloos gaan. Op de heenreis waren alle bladen van de koelventilator al afgebroken. Gelukkig heeft een DS 23 een extra elektrische ventilator, zodat we toch verder konden en onbekommerd naar Zwitserland konden rijden. Wat was ik blij met mijn IRK: de ANWB bezorgde een nieuwe ventilator gewoon op de camping! Vrij snel daarna begaf de startmotor het. In een land met zulke bergen kan je de auto gelukkig altijd wegzetten op een helling en hem dan laten rollen en in de tweede versnelling starten. Weer thuis is er een nieuw Valeo in gekomen. Toen brak ook nog de kabel van de parkeerrem. Dus de rest van de vakantie een forse steen bij de hand, op de helling sprong Henny achter de auto en steen achter het wiel. Ondanks die trammelant was het een geweldig vakantie.

Dit jaar dachten wij: “We gaan weer naar Zwitserland en natuurlijk weer met de DS cabriolet!” Op het gebied van de techniek is het een saaie vakantie geweest. De auto heeft het gewoon de hele vakantie perfect gedaan, zelfs geen lekke band. Op een dag had ik toch zin in sleutelen, dus toen heb ik maar eens het appeltje recht gezet, wat al 3 jaar niet goed stond. In de loop van de vakantie werd de frequentie van de hydraulische pomp wel steeds hoger, dus dat is de eerste klus voor na de vakantie.

Onze eerste stop was een camping in de buurt van Interlaken. Wat is dat gebied toeristisch en gek genoeg stikt het er van de Japanners. De DS staat op enorm veel Japanse foto’s. Daarna zijn we via de Sustenpas en de Furkapas naar een camping in Binn verkast. Bergen en passen rijden met de cabriolet is echt geweldig! Het laatste stuk was erg spannend, want je moet door een donkere tunnel van een kilometer lang waar auto’s eigenlijk niet kunnen passeren. Met het dak open door die tunnel, af en toe valt er een condensdruppel in je nek, stikdonker, weerkaatsend lawaai en flink gas geven. Binn en omgeving zijn zo mooi en je kan er zo fijn wandelen dat de DS bijna een week lang niet van zijn plek geweest is.

Daarna hebben we nog een rit over meerdere passen gemaakt, over de Nufenenpas naar het Italiaanse deel van Zwitserland. Hier eindelijk lekker uit eten, want dat Duits-Zwitserse eten bekoort mij niet erg. De laatste stop was in La Fouly. Hier is een camping op 1600 meter met een mooi uitzicht op de besneeuwde bergen en op een gletsjer. Via de Grote Sint-Bernardpas hebben we ook nog een dagtochtje naar Italië gemaakt. Wat een cultuurverandering onderga je dan ineens!

Zwitserland, een prachtig land. Wat is alles er beschaafd, goed geregeld en netjes. Soms net iets te, maar je wordt er zelf ook erg netjes van. Het is er wel erg duur. Gelukkig kost benzine er maar 1,53 euro.

Voor je reacties op dit artikel is plaats in het topic over Egberts vierdeurs cabrio. Heb je zelf ook een mooie reis met je Citroën gemaakt en wil je daarover vertellen? Schrijf dan aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst en foto’s: Egbert, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook