Zonder stress naar het buitenland


Zonder stress naar het buitenland

Al langer klinkt op het forum de roep naar een lijst van buitenlandse DS-garages. Forummer Frank Selen biedt praktische hulp. In dit artikel vertelt hij op een smakelijke manier waarom. Rijders van DS’en en andere, vooral hydraulisch geveerde, Citroëns: deel je ervaringen, geniet van Franks mooie website en doe je voordeel met de garagelijst.

Weer terug in de twee, een hoop meer toeren, een heel klein beetje meer snelheid en weer naar de drie. Zweetdruppels liepen over mijn voorhoofd naar beneden. De kinderen zongen liedjes achterin en mijn lief naast mij was nog net geen schietgebedjes aan het opzeggen. Achter ons plotseling een toeterende vrachtauto. Wat moet zo’n oude bak met zes inzittenden én caravan hier nou met maar 40 kilometer per uur de berg op richting de Gotthard-tunnel, leek hij zich af te vragen. De volgende passerende vrachtwagen sloot zich aan bij die vraag en claxonneerde ook. Ze waren elkaar met hun bakkies aan het inseinen! Evenals de motor van onze oude dame raakte ik ook verhit. Overal om ons heen toeterden vrachtwagens en gebaarden chauffeurs. Woest draaide ik het raampje van onze Citroën nog verder open, stak mijn arm ver naar buiten en maakte een gebaar tegen de vijandige chauffeurs. Een gebaar waarbij je maar n vinger nodig hebt en dat mijn kinderen nog nooit van mij hadden gezien. De vrachtwagenbestuurders lachten en onze kinderen begonnen te huilen. Wat is er nu met papa aan de hand?

Koeling is niet de sterkste eigenschap van onze DS’en. Om daar minder last van te hebben, is ons wagenpark uitgebreid met een koele Zweed. De passie voor de Citro?n DS lijkt zo misschien ver weg, maar niets is minder waar. Onze eerste DS, zelfs onze eerste auto, was een D Super 5 uit 1974. Een heerlijke wagen. Hoewel de wens om ooit een Snoek te bezitten altijd latent aanwezig is geweest, had ik tot mijn dertigste levensjaar weinig interesse in auto’s. Vandaar ook dat de enige onderdelen die ik onder de motorkap van deze D Super 5 kon herkennen de accu en de reserveband waren. Toen ons vierde kind deze aardbol kwam bezoeken, bleek dat zes personen toch echt niet veilig in de DS pasten. De zoektocht naar een Break werd ingezet en een ooit in Frankrijk rondgereden exemplaar werd de onze. Onze kinderen speelden vaak steen-papier-schaar om te bepalen wie er het komende ritje op de achterste stoel mocht plaatsnemen. Een stoel van de sloop uit een Aziatische auto met gordel, bevestigd achterin de bak van onze geliefde Break.

De Citroën mag onze oude sleurhut trekken: een BIOD Expert 6L uit 1973. De reis gaat vaak naar Italië, maar ook in de buurt vinden we onze plekjes. We hebben veel beleefd met deze dame, met als klap op de vuurpijl toch wel het vervoeren van mijn overleden vader naar zijn laatste rustplaats! Inmiddels lukt het af en toe kleine en minder kleine klussen uit de voeren aan de oude Citroën. Het grootste deel van het plaatwerk is met een paar schroeven van de auto te halen. Hierdoor heb ik alles gewoon op onze zolder in een ander kleurtje kunnen spuiten. Een heel avontuur met uitproberen en gewoon doen. Maar, tot nu toe ziet het er nog steeds (redelijk) mooi uit. Van invloed zal ook wel zijn dat ik zelden met de Citroën door de regen rij en actief bezig ben met roestpreventie. Geregeld komen wij samen met een erg plezant DS-clubje. Een stuk of zes mannen met een passie voor de Snoek, met veel of zelfs heel veel kennis omtrent onze voitures, die ook nog eens bij een van de leden op de brug kunnen.

Aangezien ik erg hou van ordenen en van delen, leek het mij wel slim om mijn kennis die ik dan net wél heb over de DS op internet te zetten, zoals een uitgebreide handleiding hoe je DS tegen roest te beschermen. Ook de hierboven beschreven ervaringen vind je op mijn site: klik maar eens op de foto’s op mijn startpagina. Andere voorbeelden zijn een verzameling van tips en trucs, gewoon interessante informatie gekopieerd van het DS-deel van dit prachtige Citroën-Forum of een overzicht van DS-garages in Nederland en andere landen. En laat ik nou net daar de hulp van jullie lezers bij nodig hebben! Weet je een geschikte garage in welk land dan ook, post het hier in dit DS-draadje van ons Citroën-Forum! Ben je in het buitenland en heb je een garage nodig waar je met je ID/DS terecht kunt, dan kun je de broodnodige hulp voor je Snoek of andere Citroën in dat overzicht vinden. We willen met zijn allen zolang mogelijk genieten van onze zwevende hemelen en dan graag zonder zweetdruppels over onze voorhoofden.

tekst en foto’s: Frank Selen

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook