17e Rallye Monte Carlo Historique


17e Rallye Monte Carlo Historique

Op vrijdag 24 januari is de Rallye Monte Carlo Historique gestart, al voor de 17e keer. Onze rallyverslaggever Kees “Visa GTI 115” was erbij in Reims, een van de startlocaties. Hij heeft er zijn rally-idolen gezien en gesproken, mooie foto’s gemaakt en is uitgenodigd om een bijzondere rally-SM te gaan bekijken.

De Rally Monte Carlo Historique is altijd leuk om in winterse omstandigheden te bezoeken, dus doen we dat na 2013 ook in 2014. Echter, we zullen alleen de keuring en de start bijwonen en wel in Reims, de Champagne-stad. We gaan reeds donderdagmorgen richting Reims en melden ons na aankomst eerst bij ons hotel in Tinqueux aan.

Op vrijdagmorgen zijn we al om negen uur in het Parc des Expositions. Daar is de inschrijving en daar worden alle auto’s beplakt met nummers en sponsoringstickers, voordat ze naar de keuring mogen. Er hebben net iets meer dan 300 equipes voor de RMCH 2014 ingeschreven en van hen vertrekken er 106 in Reims. Er wordt voor deze rally ook vertrokken in Stockholm, Oslo, Glasgow, Barcelona en in Monte Carlo zelf. De 106 rally-auto’s hier in Reims komen uit 14 verschillende landen.

In 2013 stond het evenement in het teken van Alpine A110, waarmee Andruet en Biche toen veertig jaar geleden de Rallye Monte Carlo wonnen. Er deden veel oud-rallyhelden mee en er werden vele door particulieren beschikbaar gestelde Alpines A110 ingezet. Dit jaar heeft Renault wederom wat te vieren en wel dat de R8 Gordini vijftig jaar terug het levenslicht zag. We zien nu dus vele R8s met de nog altijd immens populaire Jean Ragnotti en Alain Serpaggi als publiekstrekkers.

Ook heel aardig is de deelname van wel vijftien auto’s uit Letland met prachtig topmateriaal, waaronder een Jaguar XK 150, drie identieke Jaguar E-types en een heel leuke Volga. Ook de Mini is deze keer dik vertegenwoordigd. Net als in 1964, toen een Mini de rally won, is ook zijn grote tegenhanger er, de Ford Falcon. Verdere hoogtepunten in het deelnemersveld zijn een Lancia Stratos, Lancia Fulvia’s, een Saab 96, Peugeot 104 ZS, Autobianchi, Austin Healey en een vloot aan Porsches.

De reden van mijn aanwezigheid is de inschrijving van het team van Bob Neyret met vier Citroëns ID/DS en een Daf 66 Marathon. Vorig jaar startten deze Citroëns in Monte Carlo zelf en nu dus in Reims. Naast de Citroën DS Hydraulique van Bob Neyret zijn er ook D-types voor Antoine Raymond, Diego di Carlo en voor Jean Michel Arnoud is er een met de laatste neus. Deze Citroën is eigendom van de navigatrice en wel van Françoise Conconi, een leuke dame met een geweldige staat van dienst. Zo won ze in 1977 de ”Tour de France Auto” samen met Michèle Mouton in een Fiat 131 Abarth. Françoise Conconi en Michèle Mouton behaalden nog veel meer overwinningen in diverse rally-auto’s, bijvoorbeeld met de Alpine A110 1600 in de kleur roze van het team ”Aseptogyl”. Michèle Mouton behaalde vele mooie plaatsen toen ze voor het fabrieksteam van Audi HB reed en ook een supertijd op Pikes Peak. Momenteel heeft ze belangrijke functies in de FIA- en WRC-organisaties.

Dan komt eindelijk het moment waarop Bob Neyret met zijn Citroën-team arriveert. De Citroëns worden eerst in een rij opgesteld. Bij het uitstappen blijkt dat hij me nog kent van anderhalf jaar terug, toen we samen zijn DS 21 met net gemonteerde Constantin-compressor gingen proberen. Let wel: deze Bob Neyret wordt op 28 februari van dit jaar tachtig! Naast de Hydraulique zijn nu ook een tweede en derde Citroën helemaal in polyester uitgevoerd. Dat levert een gewichtsbesparing op van 140 kg. Dat lijkt misschien niet veel, maar til het maar eens op. Hier is ook de DS die in 2012 een goede plaats in de Rallye du Maroc behaalde. De coureurs waren Philippe Wambergue en Pascal Maimon, beiden Dakar-deelnemers en dus kenners van het parcours in Marokko. De preparateur van de Citroëns vindt het blijkbaar leuk me weer aan te treffen. Ik krijg direct een uitnodiging om de totaal van polyester geconstrueerde SM te komen bezichtigen die juist gereed gekomen is. Dat gaat zeker gebeuren!

Aan de start staan verder twee Citroëns GS en een CX 2400 GTi, wagens die ook vorig jaar de hele rit hebben volbracht. Ook mooi is de deelname van Claude Laurent met zijn Daf 66 Marathon, die bijna evenzeer op leeftijd is als oom Bob. Juist deze man, die fabriekscoureur was van Daf Eindhoven en vele overwinningen wist te behalen, heeft het merk Daf in Frankrijk echt op de kaart gezet. De equipe Laurent/Marchè was een begrip.

We gaan eerst ergens heerlijk dineren en daarna de stad in, naar de buurt rond de mooie kathedraal en het Palais du Tau. We kiezen het place du Forum, een prachtige locatie waar het startpodium staat opgesteld. Om precies 19 uur gaat de eerste auto van start, de nacht in op weg naar Valence en natuurlijk nog verder naar de besneeuwde wegen. Echt waar, het staat hier zwart van de mensen, niet alleen aan de start, maar ook in de straten verderop langs het parcours. Als de laatste rally-auto de nacht is ingereden, zijn wij verkleumd en zoeken we snel het hotel op. Zaterdag gaan we voldaan richting huis om het geheel via internet verder te volgen.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst en foto’s: Visa GTI 115, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook