40e RétroMobile: extravagant of exorbitant?


40e RétroMobile: extravagant of exorbitant?

RétroMobile is dé oldtimerbeurs van Frankrijk. Boden vorige edities ook al ruimte voor extravagantie, zo is er nu nauwelijks nog ruimte naast extravagantie. Er is veel moois te zien en wie serieus geld wil uitgeven, kan dat hier doen. Citroën volgt zijn eigen koers en zet de C4 Cactus vrolijk naast 2CV en Méhari.

RétroMobile staat al lang bekend als de grootste en de meest prestigieuze oldtimerbeurs van Frankrijk. Sinds ons vorige bezoek heeft de beurs zich nog duidelijk verder naar het hogere marktsegment ontwikkeld. Waren er in 2013 nog diverse handelaren en restauratiebedrijven die mooie Citroëns tentoonstelden, dit jaar is alleen Philippe Losson er met een DS Cabriolet en een Coupé van Chapron. Zelfs Artcurial veilt nauwelijks Citroëns.

Het gezicht van RétroMobile wordt nu bepaald door merken als Porsche, Maserati en Ferrari. Wie een Mercedes-Benz 300 SL Flügeltürer zoekt, kan kiezen uit minstens twintig exemplaren, het ene nog mooier dan het andere. Sommige beschrijvingen bevatten de decente vermelding “prijs op aanvraag”, andere noemen ongegeneerd een bedrag van zeven cijfers. Ook Bugatti is goed vertegenwoordigd; niet alleen in de thematentoonstelling over koninklijke voertuigen, maar ook bij handelaren. De andere thematentoonstelling, over het merk Pegaso, staat ook vol met bijzonder begerenswaardige auto’s. Voor de forummer die ook weleens verder kijkt dan alleen naar Citroën is er veel te zien.

Verder kijken dan naar het merk Citroën moet je vanaf nu sowieso, want net als op het Autosalon van Brussel is het merk DS hier met een eigen stand aanwezig. De marketeers verdienen veel lof voor de zorgvuldige manier waarop de merkidentiteit verzelfstandigd wordt. Toen de eerste berichten over DS als merk verschenen, waren er diverse die-hard Citroënisten die dat betreurden. Nu het merk DS de Citroën DS huldigt als inspiratiebron, is het voor sommigen weer niet goed. De inrichting van de Citroën- en DS-stands houdt rekening met al die gevoeligheden. Vanaf de DS-stand zijn wel Citroëns DS zichtbaar, maar bij nadere beschouwing blijken ze toch op de stand van Citroën te staan.

Helemaal aan de andere kant van de Citroën-stand staat nog een modern model: de Citroën C4 Cactus. Met vrolijke kleuren wordt de link gelegd naar de historische Citroëns die vrijheid en blijheid uitstralen, zoals de 2CV en de Méhari. Kinderen slaken bij het ontdekken van de C4 Cactus kreten van blijdschap en volwassenen “helpen” hen maar wat graag bij het testen van de Airbumps. De verjonging van het Citroën-gamma en de inzet van de historische collectie bij het uitdragen van Citroëns merkidentiteit zijn goed geslaagd. Dat belooft een mooie toekomst!

Bij de onderdelen en automobilia is de opwaardering van RétroMobile ook te merken. De boekverkopers concentreren zich op de exclusiefste automerken. Als je veel geld hebt, kun je onvoorstelbaar mooie garage-inrichtingen kopen. Dat je niet kunt sleutelen, is dan helemaal niet erg: zo blijft het mooi glimmen. Natuurlijk zijn er bij de modelauto’s ook van Ferrari en Maserati, maar hier voert Citroën nog onbetwist de boventoon. Het mooiste exemplaar is een Citroënnette C6.

RétroMobile 2015: veel luxe, een inspirerende Citroën-stand, een behoedzaam vormgegeven DS-stand, in 4 uur tijd 11 kilometer gelopen, 400 kCalorieën en enkele tientjes armer, maar veel indrukken en een Dyane van Dinky Toys rijker. RétroMobile is de moeite waard! Je kunt hier op dit artikel reageren.

tekst en foto’s: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook