A tot ZX markt: een treintje Citroëns


Een betere dag had de jaarlijkse A t/m ZX markt in Zuid-Limburg zich niet kunnen wensen. Op 28 september 2014 was het fantastisch weer. Een graadje of 25 bij een bijna wolkenloze hemel nodigde vele citroënnisten uit om misschien wel voor het laatst dit seizoen met een open dakje naar Simpelveld te toeren. In een treintje naar het miljoenenlijntje.

Al sinds 1998 is de A tot ZX markt het Citroën-hoogtepunt van Zuid-Limburg en de wijde regio daaromheen. Tot vorig jaar werd het evenement gehouden in en achter de imposante Abdij van Rolduc. Een mooie locatie, die echter weinig met historische techniek te maken heeft. Ook ligt het complex wat afgelegen. Dit jaar is gekozen voor het stationnetje van Simpelveld. Gelegen aan het befaamde miljoenenlijntje en thuishaven van Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij, de stichting die de stroomtrein tussen Simpelveld en Valkenburg in leven houdt en bovendien de historische “railbus” verbinding tussen standplaats Simpelveld en Kerkrade en Simpelveld en het Duitse Vetschau laat voortbestaan. En mooi decor dus voor oude auto’s.



Niet alleen de locatie was dit jaar ten opzichte van de vorige edities gewijzigd, ook het thema was uitgebreid. Alle oude Franse auto’s waren welkom en hun clubs waren uitgenodigd voor het evenement. Toch was van de flinke opkomst van zeker 300 auto’s minstens 90% Citroën.Daarnaast heb ik wat Talbots gespot, een enkel Renaultje en Peugeotje en een Simca. En natuurlijk Panhard. Het palet aan oude Citroëns was zo goed als compleet. Van een enkel model uit de jaren ‘20 tot aan BX en XM was vertegenwoordigd.Ironisch genoeg ontbrak de ZX, maar vooruit, volgend jaar beter. De deelnemers kwamen vooral uit Nederland en Duitsland, maar ook waren er flink wat Belgen komen opdagen. Langs het terrein reed een treintje op en neer met enkele auto’s erop zodat de slagboom iedere paar minuten met de hand moest worden gesloten. Vanzelfsprekend zat het terras van de ouderwetse stationsrestauratie goed vol!

De A t/m ZX markt was dit jaar vooral een openluchtmuseum. Er waren een paar bekende handelaren aanwezig, maar met een stuk of tien kofferbakken om in te grasduinen was de markt teleurstellend klein. Gelukkig was de sfeer goed en de mensen vriendelijk en behulpzaam. Gelukkig maar, want de voiture van uw verslaggever wilde om onverklaarbare redenen ineens niet meer starten. Na een half uurtje prutsen, sloeg hij gelukkig alsnog aan. Wat het euvel was, weten we niet, maar het sleutelen was gezellig. Een prima middagje rondslenteren dus en voor de benodigde onderdelen komen er vast andere markten.

Tekst en foto’s: Kunstenvliegwerk

Reageren kan hier.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook