Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën Classic Challenge 2015: De inschrijving is open!
Midden-Frankrijk en de Pyreneeën, eind voorjaar en Citroëns. Dat moet voor veel van onze lezers toch overkomen als een uitstekende combinatie. Degenen die dit volmondig kunnen beamen, zullen hun hart ophalen tijdens de Britse Citroën Classic Challenge, die van 13 tot 21 juni verreden wordt.
Het evenement begon ooit als een BX-evenement, de BXagon Challenge; sinds 2012 richt de Citroën Classic Challenge zich ook op alle Citroëns van 20 jaar en ouder. In 2009 reden de BX’en in tien dagen tijd met de klok mee de omtrek van Frankrijk rond; vier tot vijfduizend kilometer per BX. Bezoekjes aan sloperijen om zeldzame onderdelen te halen, vier seizoenen in éen dag op de Col du Glandon en rijden op het circuit van Monaco behoorden toen tot de hoogtepunten. In 2012 werden naast sloperijen ook diverse musea bezocht, want de Citroën Classic Challenge gaat niet alleen over Citroën rijden. Het gaat ook over cultuur snuiven.
De Citroën Classic Challenge wordt georganiseerd door Philip Chidlow, die het belangrijkste het kameraadschap vindt dat deelname aan de Citroën Classic Challenge met zich meebrengt. Dat, en het genieten van Franse autos in een Franse setting. Dat daar zulke merkwaardigheden bijhoren als kinderen die meerennen met het konvooi, ouderen van dagen die eenvoudig hun waardering laten blijken door met hun stok te zwaaien en natuurlijk alle Fransen die de deelnemers in enige mate getikt vinden en/of ze meer Citroëns proberen te verkopen zijn daarbij de extraatjes die het hele feest uniek maken.
Het evenement keert, na een Schots uitstapje in 2013, terug naar Frankrijk voor de editie van 2015. Met een start in Neufchâtel-en-Bray vertrekt het evenement van een niet alleen voor de Britten die het organiseren een gunstige locatie; ook vanuit Nederland en België is het makkelijk genoeg om aan te sluiten bij het konvooi. De rit voert met een grote lus via Gien, Moulins, Espalion, Quillan, en dan via Gan, Gourdon en Secondigny weer noordwaarts richting Falaise. Onderweg wordt gekampeerd; voor de deelnemer die prijs stelt op meer comfort is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om een hotelletje te pakken.
Citroëns. La Douce. Picnics. BBQ. Cultuur. Sloperijen. Wat wil een Citrofiel eigenlijk meer in een evenement? Eigenlijk zijn dat alle redenen om deel te nemen. De Citroën Classic Challenge wordt dit jaar verreden tussen 13 en 21 juni, met aankomst bij de start op 12 juni. Deelname kost 85 pond per auto, exclusief brandstof voor voertuig en inzittenden en overnachting. Alle belangrijke informatie over de Citroën Classic Challenge 2015, zoals contactgegevens en een uitgebreidere routebeschrijving, is te vinden op de website van het evenement. Mensen die gewoon nu meteen willen inschrijven kunnen dat hier doen.
Wie van jullie gaat erheen? Lijstjes bijhouden en voorpret doe we hier
Tekst: Penny Lane, fotos: Philip Chidlow