Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Dans son jus: Routes D’S Ducttape?
Men neme: een willekeurige DS, bij voorbeeld uit de Provence. Rallyschilden bevestigen? Paar stukjes ducttape. Startnummers op de deuren? Niet verplicht, maar wederom: ducttape. Vooruit, ook een rugnummer op het dak. Laten we haar zo'n heerlijk controversiële stropdas geven bovendien! Ontbrekende deurstrips? Ducttape natuurlijk!
Zaterdag 11 en zondag 12 oktober 2014 heeft de ID/DS Club Nederland voor de derde keer haar lustrumtoerrit Routes D’S Ducs georganiseerd: Geheel toepasselijk getiteld ‘Routes D’S Ducs III’. Het zou een groot succes worden! Net als voorgaande edities vormde de Abdij van Rolduc te Kerkrade de uitvalsbasis voor de toerrit. Alhoewel de term ‘rally’ ook een veelgelezen term is betreft het hier een regelmatigheidsrit die niet op pure snelheid is gericht. Dat neemt niet weg dat de equipes met groot enthusiasme en inzet de rit hebben gereden!
Vrijdagavond verzamelden vrijwel alle equipes (een kleine vijftig in totaal) in zaal ‘De Verloren Zoon’ van de abdij. Negen uur stipt begon de briefing van de rally. Het evenement is georganiseerd door Sees en Gies Aalberts, de drijvende krachten achter de Citron Pressé, samen met de ID/DS Club Nederland. Voor kenners van de Pressé een garantie op een geoliede organisatie en strakke uitvoering. Bovendien bleek het onvolprezen Wegenwachtteam van de ANWB, bestaande uit Henk Fikse en Yuri Colman, ook weer van de partij.
Een aantal actieve forumleden reed mee in de rally, onder wie Arjan Verkade met zijn vriendin Sabrina in hun DS23 IE Pallas Mécanique uit 1972, en ondergetekende reed samen met Raymond ‘Ree’ in een DS21 Mécanique uit 1971. Laatstgenoemde auto moest het minder hebben van een diepe lakkleur en glanzend gepoetst RVS, maar meer van flamboyance en een vleugje hilariteit. Ríjden daarentegen deed het vehikel zeker niet onverdienstelijk! Dat vertaalde zich voor team ‘44’ niet in denderend goede resultaten. Na dag 1 door Duitsland te hebben gereden was een 21e positie in de tussenstand van de sportklasse (dertig deelnemers) voor beide heren wat magertjes, ondanks de speciale vermelding tijdens het zaterdagavonddiner: tijdens de regelmatigheidsetappe slechts 1 seconde afwijking van de te klokken tijd. Daar de zondag door België ging - en er dus beschikking was over het geliefde kaartmateriaal van Michelin - werd de rally door team ‘44’ uiteindelijk toch nog op een veertiende plaats afgesloten.
Dat resultaat? Totaal ondergeschikt aan de rest: onderweg flink gelachen en van de omgeving, het rijden en de andere deelnemers genoten. Niet op de laatste plaats de heerlijke glazen abdijbier van Rolduc! De lijmresten van de ducttape zullen nog lang stille getuigen blijven van dit mooie evenement.
Deel je reacties hier in dit topic!
tekst: 2d - foto’s: Ree