Een stralende detailingsdag


Een stralende detailingsdag

Een kijkje in het heelal? De geboorte van een ster? Nee, dit noemt men in de autopoetswereld “swirls”, waskrassen in de vorm van een spinnenweb. Daar kun je iets aan laten doen, maar leuker is natuurlijk er zélf iets aan te doen. Citroën-Forum bezocht daartoe afgelopen zaterdag de workshop “detailing” in Heusden.

Detailing, professioneel autopoetsen met oog voor detail, begint ook in ons land populair te worden. Terecht, want de resultaten die je ermee kunt behalen worden alleen overtroffen door een nieuwe, of een nieuw gespoten auto, waarvan de kosten echter vele malen hoger liggen. Met de juiste schoonmaak- en poetsmaterialen, eventuele apparatuur als een hogedrukspuit en een polijstmachine én met de nodige tijd en zorg kunnen lak, velgen, kunststof delen, banden en ramen weer bijna net zo glanzen als toen de auto de fabriek verliet. “Bijna”, want diepe krassen die niet alleen door de blanke bovenlaag, maar ook door de kleurlaag daaronder of zelfs door de primer gaan, krijg je niet weg. Wél kunnen ze heel behoorlijk gecamoufleerd worden, doordat de scherpe randjes worden afgerond en het licht daardoor niet meer breekt.


Gastheer-instructeur Marco “Xsara Coupe” legt uit.

Een goede volgorde van schoonmaken is: velgen reinigen, auto afspoelen, eventueel een ijzer-verwijderaar opsproeien, weer afspoelen, foamen (ook optioneel, maar wel aan te raden), opnieuw afspoelen, wassen met een washandschoen, afspoelen, drogen. Tip: gebruik bij het wassen minstens twee emmers, want je wilt je vuile washandschoen niet uitspoelen in de emmer die de shampoo bevat! Omdat de velgen meestal het sterkst vervuild zijn, kun je daarvoor nog een derde emmer en een aparte washandschoen gebruiken.


Het spectaculaire foamen. Het schuim maakt het vuil los en voert het meteen af.

De auto lijkt nu op het oog schoon, maar het echte werk moet nog beginnen: kleien, polijsten en het aanbrengen van een beschermende laag. Eerst wordt een lubricant (professioneel klei-smeermiddel of gewoon autoshampoo met water) opgespoten, waarna je met een klein stukje speciale klei verontreinigingen als hars, teer, resterende ijzerdeeltjes enzovoort verwijdert. Omdat je niet hoeft te boenen en dus geen kracht hoeft te zetten gaat dit sneller dan je vooraf zou denken: in een uur of misschien anderhalf uur kun je de hele auto gekleid hebben. Het resultaat is onmiddellijk zichtbaar en vooral voelbaar: de lak voelt nu veel gladder aan.


Kleien voor grote mensen!

Dan het leukste deel: het verwijderen van lelijke defecten en het strak maken van de lak door te polijsten, met de hand of met een machine. Kunststof delen moeten wel eerst afgeplakt worden (met een tape die geen lijmresten achterlaat), om vlekken te voorkomen. Welk polijstmiddel en welke “pad” het beste is, valt niet van tevoren te zeggen. Zelfs bij twee auto’s van hetzelfde merk en type kan de ene een “hardere” behandeling nodig hebben dan de andere. Heel ruw gesteld: Duitse auto’s hebben de hardste lak, Japanse de zachtste, terwijl Franse auto’s er vaak tussenin zitten. Gebruik niet te veel polijstmiddel: vier dotjes ter grootte van een erwt op een pad van 10 cm doorsnede is genoeg. Daarmee kun je dan een kwart van de motorkap of een half portier doen. Afhankelijk van het resultaat moet je soms opschalen (iets grover, harder), om vervolgens weer af te schalen (fijner, zachter). Als je een excentrische polijstmachine gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat je de laklaag verwijdert: van de 100 à 150 micron die de lak dik is, haal je er, met een beetje beleid, misschien éen micron of zelfs minder af.


Hard drukken is niet nodig: laat de machine het werk doen!

De laatste fase, tenminste wat de lak betreft: het aanbrengen van een beschermende laag. Dit kan een waslaag zijn, een sealant of een coating. Wax geeft meer glans dan een sealant, maar gaat minder lang mee. Een coating is het duurzaamst, maar is niet aan te raden voor beginners.

Natuurlijk bestaat een auto uit meer dan alleen lak: velgen, kunststof delen, rubbers, chroom, koplampen, banden, ruiten. Ook die zul je, als je eenmaal de smaak te pakken hebt, spic en span willen hebben, maar voor dit verhaal voert dat te ver. Een laatste tip: twee dingen die je onmiddellijk van de lak moet verwijderen: vogelpoep en… zonnebrandolie!


En wie detailt mij vandaag? Niemand!

Reageren op deze tekst kan hier.

tekst: Rougefurio; foto’s: Xsara Coupe, Rougefurio

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook