Een weekend, twee Citroëvenementen


Een weekend, twee Citroëvenementen

We zijn met Visa GTI 115 in Buis-les-Baronnies in de Drôme (dept. 26), waar we meegaan naar twee klassiekerevenementen met voertuigen zoals die alleen in La Douce voorkomen. Een Trax Coupé met DS-aandrijving? Of een 2CV die een wel heel innige band is aangegaan met een Ami? Laten we daar eens voor gaan zitten.

Ik heb vaak over deze beurs gelezen, maar ik was er steeds te ver vandaan. Deze keer niet: in Avignon is op de zesde september de 22e Salon Auto Moto Retro, waar zoals gebruikelijk heel veel te zien is op het gebied van oude auto’s, onderdelen en oud speelgoed. Je komt er altijd iets bijzonders tegen, zoals een Citroën DS met zes deuren, een heel mooi ding dat je kan huren voor diverse gelegenheden.

Ook vind ik er de door mij gekoesterde bermlampen van het merk SEV Marchal, je weet wel, met die kat op het glas. Je ziet ze vrijwel nooit. Wel altijd heel veel van het merk Cibié. Nee, nu niet gaan zeggen van “die heb ik nog wel liggen”, want ook in Parijs was er tijdens Automedon niet een te vinden. Hoewel het dus echt zeldzame reflectoren zijn, had ik hier keus uit wel zes verschillende; nieuw in het doosje. Ik heb dus nu een mooie gele.

De Salon is een gezellige beurs; veel binnen, maar ook buiten. Binnen staat een mooie Citroën P55 vrachtwagen. Er is nog meer bijzonders: ik zie een Trax staan, een 15 Six Coupé. Die kende ik nog niet, dus ga ik de eigenaar zoeken. Hij vertelt dat het oorspronkelijk gewoon een vierdeurs 15 Six was. In het vooronder werd de zescilindermotor vervangen door een motor uit een DS21 met daaraan een vijfversnellingsbak. Alles zit netjes ingebouwd en zo te zien zit het al vrij lang in deze Six. De eigenaar is ook de jongste niet meer. Hij moet een handige kerel zijn, want zoiets gaat niet vanzelf. Het monteren van de motor en bak was niet zo’n probleem, maar wel de aandrijving naar de wielen. Dat was niet zomaar opgelost: hij heeft zelfs de grote remtrommels verwijderd en er remschijven en klauwen op gemonteerd om een moderne aandrijfas te kunnen gebruiken. Ook de velgen moest hij hiervoor aanpassen.

Het is hem gelukt en de wagen rijdt naar zeer grote tevredenheid. Een handige vent, dat is het zeker. Het was dus een vierdeurs, maar de man heeft de koets eigenhandig verbouwd naar een coupé. Dat moet een hele klus geweest zijn, dat zie je zo… Alle delen zelf geklopt, heeft hij mij verzekerd. Of je het geslaagd vindt, is iets anders, maar daar gaat het niet om: er zijn toch altijd mensen die hun droom weten te verwezenlijken. Ik vroeg hem welke oplossing hij had gebruikt voor het schakelen. Dat was niet zo moeilijk. Op de originele plaats in het dashboard schakelen was onmogelijk, dus heeft hij het DS-schakelmechaniek gewoon onder zijn stuur gemonteerd. De vijfbak was een grote verbetering voor het comfort en de wagen werd er flink zuiniger van.

Nu maar eens buiten kijken. Daar stond zowaar een Visa, een leuke rode Découvrable, een mooie tweede neus DS Pallas en een zwarte Panhard Dyna cabrio. Ik zag ook een oude bekende het parkeerterrein oprijden en we spraken elkaar later in de beurshal. Ik nam ooit deel aan zijn toertocht met sportauto’s van het merk CG. Toen ik vroeg of zijn collectie nog was uitgebreid zei hij: “ik ben nu 80 jaar oud en ik vind zes CG’s wel genoeg”. Mooie wagens van polyester met Simca-techniek, ook daar zou ik lang over uit kunnen weiden.

Prominent op het plein stond een bijzondere sportauto in het geel: een Marcadier Barzoi. Geheel van polyester en met vleugeldeuren. Die zijn vrij zeldzaam vergeleken met de open barquette-uitvoeringen. Ze werden als kit verkocht en je had er een Renault 8 Gordini met een kenteken als donor voor nodig. Dan kon je alles zonder problemen ombouwen en hield je het R8-kenteken. De motor en bak werden er achterstevoren ingebouwd, dus eerst de motor en dan de bak. In een R8 Alpine zit dat net andersom. De auto zou dus vijf versnellingen achteruit hebben. Om dit simpel te veranderen draaiden ze de bak op zijn kop. Pignon en kroonwiel aan de andere kant en ineens vijf versnellingen voorruit. Er stonden buiten nog veel meer leuke auto’s, maar we moeten ook weer terug naar Buis-les-Baronnies. De koude rosé wacht daar al de hele dag. Bovendien hebben we morgen een ander evenement, namelijk: Ventabren Retro Passion.

Daarvoor moeten we een heel eind naar het zuiden, in de buurt van Aix-en-Provence. Ventabren ligt aan de voet van een hoge berg met er bovenop een enorm plateau met heel veel parkeerruimte, bomen tegen de zon, tennisbanen, eetgelegenheid en nog heel veel meer. En natuurlijk een prachtig uitzicht. Hier verzamelen eens per jaar allerlei retro-auto’s uit de ruime omgeving van Ventabren. Het is een gratis evenement, dus kijkers en deelnemers zijn er genoeg. Boekjes, modelletjes, je kent het wel: alles is er te vinden. Het evenement stond dit jaar in het teken van de verjaardag van de VW Golf GTi. Zo te zien zijn er daar nog genoeg van, in tegenstelling van een VISA GTi. Die zie je echt nergens, dus ook hier niet. Er staan wel Citroëns 2CV, origineel en aangepast naar de wensen van de eigenaar, met ertussen een wel heel bijzondere: een 2CV pick-up met het dak van een Ami 6. Ook hier weer: je vindt het mooi of niet, dat maakt niet uit, maar begin er maar eens aan! Ik heb hem zelf nooit eerder gezien. Een leuk ding!



In de buurt van de enige Visa Mille Pistes die er staat, tref ik ook Andrea Andrina aan, een van elf coureuses voor Citroën uit de jaren ‘84/’85. We kennen elkaar sinds 2011 van het Circuit du Bourbonnais. Ze vindt me nog steeds aardig en laat dat ook merken, ofwel: ouderen onder elkaar, heerlijk. Vorig jaar heeft ze na dertig jaar de Rallye Terre de Vaucluse gereden met inderdaad een Visa Mille Pistes, afkomstig van Milano Racing.

Ik zeg ook dat het volgend jaar de tiende keer is dat Citro Racing wordt georganiseerd en ze belooft me er dan weer bij te zijn. Dat doet ook de eigenaar van de Visa Mille Pistes daar ter plaatse. Na enige tijd rondslenteren, hebben we het allemaal wel gezien en gaan we via een route via Apt en een rommelmarkt in Banon terug naar Buis-les-Baronnies, waar wederom een koude rosé staat te wachten. Onderweg terug begint de voorpret voor de Rally du Picodon met natuurlijk bijdragen van Citroëns AX en Saxo. Ik zie dat ik wel heel vroeg op pad moet, want de start van de eerste proef is om acht uur. Het deelnemersveld telt 150 equipes. Leuk hè, zo’n autohobby…

Reageren op de zomerse avonturen van Visa GTI 115 kan hier.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook