Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Franse Autodag 2012

Aan het begin van deze avond komt er op de redactie het moderne equivalent van een telex binnen. Forumgebruiker GWHENDRIKS2 is vandaag naar de Franse Autodag in De Meern geweest en heeft zijn enthousiaste verhaal voor ons op papier gezet. Dat is wat wij bedoelen als we onze lezers vragen om hun Citroënbelevenissen met ons te delen. Schroom dus niet, wanneer je ook iets hebt te vertellen. Maar nu eerst het relaas van Gert.
Na een korte nachtrust kom ik op zondagochtend toch vroeg uit mijn bed. Vandaag is het Franse Autodag, georganiseerd door CitroSport & de Saxo 16v club. Zon dag bezoek je natuurlijk met een Franse auto. Niet dus, mijn wagenpark werkt niet mee en zodoende vertrek ik met een temperamentvolle Italiaanse naar de Franse Autodag. Je leest het goed, ik ga vreemd met een Italiaanse. Eenvoudigweg omdat mijn Franse dames collectief weigeren om mee te gaan.
Maar goed, we hebben het over de Franse Autodag en niet over vreemd gaan met een vurige rode Italiaanse dame. Na een uurtje stuiteren kom ik ter plaatse. De parkeerplaats staat al vol getunede auto´s van de verzamelde Franse automerken. Een mooi overzicht van wat men zoal doet aan hun auto´s. Zowel uiterlijk, motor, als audio worden aangepakt. Daarbij worden complete achterbanken weggelaten voor de geluidsinstallatie. Zelfs een kratje bier past er niet meer bij. Ook het standaard motorblok wil nog wel eens vervangen worden door een krachtiger exemplaar, waarbij soms met veel passen en zagen net voldoende ruimte wordt gecreëerd om het nieuwe motorblok te kunnen plaatsen. De ruimte die overblijft is net zo minimaal als bij een XM met een V6. Wel knap dat dat men dat kan en durft, hoewel ik me hier en daar wel heb afgevraagd of men ook de ophanging en de remmen voldoende heeft aangepast voor het geweld van de nieuwe motor. Verder blijkt het open luchtfilter erg in trek te zijn. Uit ervaring weet ik, dat dat stiekem erg leuk klinkt wanneer je even het gas aantikt. Je hoort het filter naar lucht happen. Daarnaast blijkt ook de sporteindemper alom aanwezig te zijn. Natuurlijk moeten er ook body kits en grote velgen onder zitten. Helemaal zoals in The fast en the Furious. Soms moet de kleur nog bepaald worden of zit een en ander nog tijdelijk met ducttape vast. En dat laatste is niet gelogen.
Ik moet zeggen, ik heb mijn ogen goed de kost gegeven. Zelf vind ik dit erg leuk om te zien. Vooral de afwerking van de geluidinstallaties en het spuitwerk van de auto´s.
Er waren leuke bodykits aanwezig, die het design van de auto niet verpesten. Net zoals liefhebbers van oldtimers trots zijn op hun originele old- of youngtimer, zo zijn liefhebbers van tuning ook trots op hun hobby. Het aanpassen van een auto aan hun smaak en op meetings samenkomen om te showen wat ze er van hebben gemaakt. Geloof me, ik heb zelden zoveel mensen hun auto zien poetsen op een evenement.
Dat mensen die aan tuning doen diep in hun hart ook oude auto´s leuk vinden, bleek aan het eind van de meeting. Als afsluiting ging ik met een paar aanwezigen een rondje rijden met een GSA. Ik kon niet aan de indruk ontkomen dat we toch met enige bewondering werden nagekeken. Na deze rit zoek ik zuchtend mijn Italiaanse dame op en stuiter naar huis. Het hoofd vol met ideeën om een van mijn dames een beetje naar eigen smaak aan te passen. Maar dat is een heel ander verhaal.
tekst: GWHENDRIKS2
redactie: Marc Zaan
foto: Martijn van Well
link: Franse Autodag